Roland RS-09 begint uit het niks te ruizen en te kraken

Kekke466

Old New Wave
Heeft iemand al een soortgelijk probleem gehad bij deze? Die van mij is een V3 met de gekleurde capjes. Ik weet dat deze al niet de stilste zijn qua ruis maar nu is het alsof het stormt...
Laten we al maar zeggen dat de jack outputs en dergelijke al gereflowed zijn, dus echt wel meer aan de hand.

Ondertussen toch nog even aan het checken geweest, misschien is het tijd voor een recap. Het geluid lijkt op witte ruis of eerder een soort van storm dat er binnenin aan de gang is... Heb ik bij deze bak nog nooit meegemaakt. Het probleem begint pas wanneer dat je het orgel of strings activeert.

Dan heb ik nog eens even tijd voor te spelen en dan krijg je weer zo een bizar probleem uit het niets.

uit het niets?

uit het niets?

Ondertussen toch nog even aan het checken geweest, misschien is het tijd voor een recap. Het geluid lijkt op witte ruis of eerder een soort van storm dat er binnenin aan de gang is... Heb ik bij deze bak nog nooit meegemaakt. Het probleem begint pas wanneer dat je het orgel of strings activeert.

Dan heb ik nog eens even tijd voor te spelen en dan krijg je weer zo een bizar probleem uit het niets.

Dit komt niet zomaar uit het niets.
Na een tijdje aanstaan warmt er van alles op in de synth en dat er toe leiden dat soldeer contacten met haarscheurtjes uitzetten en vevolgens gaan zeneren. Dit veroorzaakt vaak dan de ruis. Dus alle contact stekkers behandelen en soldeerpunten onderzoeken onder een sterke looplamp op haarscheurtjes en indien nodig opnieuw bijsolderen. Condenstoren kunnen ook een probleem zijn, maar daar zou ik pas als laatste naar kijken.

grt,

Marc

Zal alle punten eerst eens doorflowen kan ik dat al uitsluiten. Alles werkt verder prima maar die ruis... moet te vinden zijn.

alles doorgeflowed (wat een takkenwerk), voedingswaarden zitten er allemaal nog op. Het ruizen en spetteren lijkt mij een opamp te zijn... ga eens proben.

Even obsessief gegaan en gevonden! Het was IC304 welke een NEC 4558C is, vervangen door een JRC4558 om in dezelfde lo-fi style te blijven. Sissende geluid kwam uit poot 7. Nieuwe opamp heeft het opgelost, storm is gaan liggen :)

Even obsessief gegaan en gevonden! Het was IC304 welke een NEC 4558C is, vervangen door een JRC4558 om in dezelfde lo-fi style te blijven. Sissende geluid kwam uit poot 7. Nieuwe opamp heeft het opgelost, storm is gaan liggen :)

Eind goed, al goed. Je moet maar zo denken: de soldeerpunten zullen geen problemen meer opleveren;)

Even alles doorflowen kan inderdaad geen kwaad, al is het soms wel een aanslag op de zenuwen.

Op zich doe ik het wel graag omdat het het meest risicoloze soldeerwerk is.

Mooi dat je het gevonden hebt, en meer bepaald gericht gevonden hebt!

Reflowen of doorflowen is hetzelfde, het opnieuw maken van alle soldeerpunten op een printplaat om eventuele hair line cracks of slechte soldeerjoints uit te schakelen.

Ik ben er zo hevig in opgegaan dat ik elke verbinding weggehaald heb met een desoldeerpomp en nieuwe heb opgelegd (betere). Uren werk maar terug goed voor vele jaren (hopelijk). Deze kleine synth blijft toch wel eentje van mijn favoriete stringers.

Ondertussen nog eens nagedacht waarom juist die opamp stuk is gegaan en ik kan er mogelijk wel een reden aan geven. De spanningsregelaars in de voeding worden behoorlijk warm en de opamps 303 en 304 hangen er net boven dus misschien toch wel wat aangetast door de hitte. Er was ook duidelijk te zien dat de soldeerjoints net boven het voedingsgedeelte er slechter uitzagen dan de andere. Soms vloek ik men eigen te pletter over het onderhoud van vintage maar als het dan toch weer terug werkt...

hitte

hitte

Ik ben er zo hevig in opgegaan dat ik elke verbinding weggehaald heb met een desoldeerpomp en nieuwe heb opgelegd (betere). Uren werk maar terug goed voor vele jaren (hopelijk).

Je kan natuurlijk overdrijven. Met een weinig soldeertin (dunne draad) de soldeerpunten behandelen op 300 graden is voloende.

Ondertussen nog eens nagedacht waarom juist die opamp stuk is gegaan en ik kan er mogelijk wel een reden aan geven. De spanningsregelaars in de voeding worden behoorlijk warm en de opamps 303 en 304 hangen er net boven dus misschien toch wel wat aangetast door de hitte. Er was ook duidelijk te zien dat de soldeerjoints net boven het voedingsgedeelte er slechter uitzagen dan de andere. Soms vloek ik men eigen te pletter over het onderhoud van vintage maar als het dan toch weer terug werkt...

Lijkt mij een goede verklaring.

Jet zou eens het spanningsverschil tussen de ingang en uitgang van de spanningsregelaars kunnen meten. Dikke kans dat die veel hoger is dan nodig.
3 Volt is genoeg.
Omdat alle synth's worden ontworpen met het oog op het belaberde stroomnet in the VS
betekend dat een enorme overhead in de ongestabiliseerde spanning. Zet er een variac trafo voor en je zal zien dat je de primaire spanning behoorlijk omlaag kan brengen.
Mijn ervaring is dat vele synth's prima werken op 180 VAC. Het grote voordeel is dan dat er veel minder warmte ontwikkeling plaatsvindt.

Mvgrt,

Marc

Je kan natuurlijk overdrijven. Met een weinig soldeertin (dunne draad) de soldeerpunten behandelen op 300 graden is voloende.

Het leek mij in mijn geval toch echt nodig, je zag echt een soort van verbrokeling op de soldeerpuntjes. Met gewoon bijvloeien vond ik de verbinding echt op niet veel lijken (en te veel worden). Nu blinkt het tenminste allemaal terug mooi net als nieuw.

Dat van die warmte ontwikkeling had ik nog niet door maar zoals je zegt! Zal het de volgende keer zeker eens nachecken.

Back