Korg Kronos Leadsynth editing

htinge

Nieuwkomer
Hoi allemaal

Ik ben nu bezig met het editen van sounds, en met name leadsynth.
Hieronder een filmpje van Mezzoforte, 3.50 min speelt hij een solo.

Gespeeld op een Nord weliswaar, maar die specifieke sound zoek ik.
Is deze te maken met de Kronos? Want mij lukt het nog niet helemaal.
Is er iemand die mij wat tips kan geven?

Alvast bedankt
Htinge

het is heel eenvoudig,

- kies de AL-1 engine (lege init patch dus_
- kies voor osc 1 de Saw
- zet edge op -100 (belangrijk om die softe donkere analoge achtige sound te krijgen
- zet de filter cutoff op 47

Dit is je basis sound die al bijna hetzelfde is als die in de video. De solo sound in de video gebruikt een behoorlijke hoeveelheid externe effecten. Dus voeg deze ook toe:
- zet in MFX1 de ST BPM auto panning delay, kies hier de preset long 1/4 delay
- zet in MFX2 de Overb
- zet return channel voor mfx 1 en 2 op 127 in het mfx routing scherm

Nu is je basis klaar, nu kun je de finetuning doen, zoals de portamento, de vibrato toevoegen aan de Joystick omhoog, de filter cutoff aan de joystick down, etc...

Met deze dingen moet je akelig dicht in de buurt kunnen komen van je voorbeeld. Altans mijn patch klonk dicht tegen het origineel aan na deze paar instellingen.

Super bedankt!!
Ik ben al een aardig eind op weg nu.
Ben nu met het finetunen bezig, wat after touch dingetjes zoals vibrato etc.
De basis heb ik in ieder geval opgeslagen :okdan:

Wat ik dus telkens deed, ik nam een Lead sound die enigszins in de buurt kwam
en die wilde ik gaan bewerken. Dan kom je ook wel een heel eind.
Maar op deze manier kun je van 0 af aan beginnen, waardoor je meer overzicht hebt.
Ik heb weer heel wat geleerd dus!

Grtz htinge

Super bedankt!!
Ik ben al een aardig eind op weg nu.
Ben nu met het finetunen bezig, wat after touch dingetjes zoals vibrato etc.
De basis heb ik in ieder geval opgeslagen :okdan:

Wat ik dus telkens deed, ik nam een Lead sound die enigszins in de buurt kwam
en die wilde ik gaan bewerken. Dan kom je ook wel een heel eind.
Maar op deze manier kun je van 0 af aan beginnen, waardoor je meer overzicht hebt.
Ik heb weer heel wat geleerd dus!

Grtz htinge
ja, als je zelf weet waar je dingen kan aanpassen dan is het zo klaar, zo'n type sound. Nog wat additionele tips. Wat je zou kunnen doen (heb ik ook gedaan) is om LFO 1 aan de JS-Y toe te kennen. Dit is standaard al zo, maar dan moet je de intensity even verhogen, dan kun je vibrato toevoegen via het omhoog drukken van je Joystick.

Verder heb ik LFO2 op timebased gezet en daar een sinus gekozen. Deze laat ik in een hele noot X 4 (dus 1 beat) lopen en die heb ik toegekend met een waarde van 5 aan het filter. Dit houdt in (keysync staat aan) dat als je een lange noot aanhoudt dat het filter heel minimaal zijn werk doet wat de sound iets meer leven geeft.

Ook heb ik de filter envelope gevoeligheid aangepast zodat hij hoe hoger je noot waarde is hoe lager de cutoff wordt. Dit voorkomt dat die in het hoog schel wordt en die lage 'saturated' soft saw sound blijft houden. De AL-1 wordt anders al snel te aggressief in het hoog.

Succes :)

Ik heb eigenlijk altijd met alle keys die ik heb gehad met de standaard presets gewerkt.
Maar vind het nu wel eens leuk om me er wat verder in te verdiepen.
En helemaal omdat de Kronos oneindig veel mogelijkheden heeft.
Maar een heleboel termen zijn compleet nieuw voor mij, dus ook de tips die je op het laatst geeft, daar moet ik me ff weer in verdiepen.

Hiervoor heb ik een Kurzweil Pc3x gehad, maar uiteindelijk weer ingeruild omdat hij niet
beviel qua sound en bediening.
Nu is mijn Setup een Korg Kronos 88 & Yamaha Motif ES-7.

grtz htinge

Ik heb eigenlijk altijd met alle keys die ik heb gehad met de standaard presets gewerkt.
Maar een heleboel termen zijn compleet nieuw voor mij, dus ook de tips die je op het laatst geeft, daar moet ik me ff weer in verdiepen.

Hiervoor heb ik een Kurzweil Pc3x gehad, maar uiteindelijk weer ingeruild omdat hij niet
beviel qua sound en bediening.
Nu is mijn Setup een Korg Kronos 88 & Yamaha Motif ES-7.

grtz htinge

ja korg terminologie is weer iets anders dan die van andere synths. Gelukkig staan er heel veel tutorials voor de kronos online, ook voor sounddesign dus dat komt wel goed dan.

Trouwens mijn Lead heeft nu nog geen dynamiek vind ik, qua volumes.
Ik heb de attack en cut off al wel veranderd, maar op top houd hij z'n volume aan.
Terwijl in het filmpje speelt hij met meer dynamiek in z'n volumes met z'n after touch.
Op m'n Motif is dat heel simpel, maar hoe doe je dat bij Kronos?
Ik kan het nergens vinden.

Trouwens mijn Lead heeft nu nog geen dynamiek vind ik, qua volumes.
Ik heb de attack en cut off al wel veranderd, maar op top houd hij z'n volume aan.
Terwijl in het filmpje speelt hij met meer dynamiek in z'n volumes met z'n after touch.
Op m'n Motif is dat heel simpel, maar hoe doe je dat bij Kronos?
Ik kan het nergens vinden.

op de Kronos heb je een enorm grote routing matrix via een zogenaamd AMS systeem. Feitelijk betekent dit dat je aan praktisch elke parameter modulation parameters kan koppelen.

Dynamiek op je lead kan op vele manieren, bijvoorbeeld via:
- envelopes
- Controller pedal
- Joystick
- aftertouch
- of 1 van de vele AMS sources

Jij wilt aftertouch, dus doe dan het volgende:
- druk in je patch op de Amp/driver tab
- in de amp / driver subtab zet je het amp level op 80
- druk dan op de Amp Mod subtab, hier kun je envelopes en modulation sources instellen, in het midden van scherm kies je bij AMS1 in de dropdownlist Aftertouch, vul bij intensity 47 in (volume 127-80).

Nu kun je via aftertouch je amp level tot maximaal 127 verhogen. Je moet zelf maar even proberen wat je prettig vindt.

In de Amp EG subtab kun je dit ook automatiseren via envelopes, dus hoe langer je hem aanhoudt hoe harder die wordt of juist met een scherpe attack, etc...

Dat doe je daar dus allemaal in die sectie.

Back