Midi opnemen van keyboard naar pc

Robbert2014

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb een vraag wat me maar niet goed lukt.

Ik wil liedjes van mijn keyboard inclusief begeleiding opnemen op mijn pc met cubase 5. Maar wel zo dat het precies zo klinkt als dat het op mijn keyboard klinkt en dat krijg ik dus niet voor elkaar.

Toen ben ik het maar in de vorm van audio gaan proberen. dus keyboard + begeleiding opnemen als audio. Dit lukt wel maar ik krijg ik een enorme harde brom. Deze valt wel weg als ik de muziek opneem want die overstemt de brom. Maar liever heb ik die brom niet.

Kortom, ik wil graag een oplossing weten voor beide problemen.

please help :P

eerste probleem: ik vermoed dat je een program change moet kiezen in Cubase (op het spoor waarin je hebt opgenomen). Raadpleeg je manual voor de juiste program change. Bv program change 1 is vaak een piano.

let ook even op het kanaal; bij keyboards is bij het gebruik van styles vaak het kanaal voorgedefinieerd; bijvoorbeeld kanaal 1 is de solo, kanaal 3 de bas, kanaal 4 de style, kanaal 10 de drums.

probleem 2: klinkt als een foutieve input op je pc; gebruik je de 'mic in' of een 'line in'?

dout van mijn keybord s de hoofdtelefoon aansluiting maar die kan ook als lin out dienen bij de psr e 423. En de ingang die ik op de laptop gebruik is de mic in omdat er geen andere ingang is

Een brom of bijgeluiden komt vaak voor bij onboard geluidskaart zoals Realtek.
Tevens is zo'n geluidskaart gevoelig voor brom en vervorming.

Je kan beter een externe geluidskaart kopen (USB) en dit hoeft geen honderden euros te kosten.
dan heb je geen vervorming.
Een ESI geluidskaarts die ik zou kopen is:
http://www.esi-audio.com/products/u24xl/

Kan je ook de ASIO drivers gebruiken in Cubase 5

Geen gezeur met opnamen

Het kan ook aan je voeding van je laptop liggen.
Als je de stekker uit het stop contact haalt is de brom weg?
Zoja kan je ook een DI box proberen maar ben je net zoveel geld kwijt als een bovengenoemde ESI geluidskaart.

Mijn ervaring is dat een externe geluidskaart goed werkt en meestal geen bijgeluiden of brom hebt.

Als je keyboard ongebalanceerd is gebruik dan ook ongebalanceerde kabels.

Back