Annie Lennox synth vraagje

divinio

Starting Up...
http://youtu.be/eU-zTf5mjp8

Ik had graag jullie advies gehad over de synth die na 10 seconden begint te spelen.

Graag uitleg over hoe je dit maakt (technisch gezien). Niet zozeer welke bak ze toen gebruikten enz.

Ik hoor wel layers en chorus maar zou graag de stappen begrijpen (welke wavevorm en filters etc) om hier te geraken.

Alvast bedankt!

http://youtu.be/eU-zTf5mjp8

Ik had graag jullie advies gehad over de synth die na 10 seconden begint te spelen.

Graag uitleg over hoe je dit maakt (technisch gezien). Niet zozeer welke bak ze toen gebruikten enz.

Ik hoor wel layers en chorus maar zou graag de stappen begrijpen (welke wavevorm en filters etc) om hier te geraken.

Alvast bedankt!

Volgens mij niet meer dan een standaard zaagtand (met chorus o.i.d.) en resonantie waarbij (denk ik) je de velocity gebruikt om filter/resonantie te sturen (verder open te gooien).

Er is een youtube filmpje van een optreden/repetitie van hetzelfde nummer ziet waarbij je een Yamaha KX88 onder een SY77 ziet (op 13sec).

Of het geluid daadwerkelijk ook daaruit komt weet ik niet aangezien er nog een tweede keyboard speler te zien is (bij het optreden) en het niet duidelijk is welk keyboard daar gebruikt wordt (wellicht een M1 aangezien in het nummer ik een standaard patch herken)

JurgeN

Ik hoor minstens drie layers: twee met langere decay en hoge sustain, één met kortere decay en lagere sustain, allen met korte attack en vrijwel geen release. De layer met korte attack door een low-pass filter met een klein beetje vrij langszame LFO modulatie op de frequentie. Golfvorm lijkt drie maal een zaagtand.

De twee layers met langere decay zou ik splitsen: één door een low-pass filter, één door een high-pass, beiden ook met wat LFO modulatie. Wat opvalt is dat het geluid mooi helder is, maar ook body heeft dus niet dun is. Ik denk dat er ook met smaak EQ en wellicht wat compressie is toegepast. Allom resonantie en inderdaad een beetje chorus, en dan kom je al een end.

Ik neem aan dat je de iets vocaal klinkende layer een los geluid vind, wellicht iets met een formant filter of misschien inderdaad wel iets uit een SY synth.

Het is wel een geluidje dat verradelijk eenvoudig klinkt, dus ruimte zat voor experimenten.

(Ze zingt er wel de hele tijd doorheen :dubbel: )

Back