Welke pc

Ruben13

Stamgast
Hallo Mensen,

Ik ben opzoek naar een pc die ik puur wil gebruiken voor muziekproducties. Kan ik het best kiezen tussen een intel of amd processor? En zou ik genoeg hebben aan een intel i5? of is een i7 minimaal vereist? Verder wil ik graag minimaal 8 gb werkgeheugen.
Een goede videokaart heb ik dus niet nodig? ik ben zelf in het bezit van een externe geluidskaart.

Ik hoop er met een budget van rond de 400 euro te komen. Het hoeft niet het beste van het beste te zijn. Gewoon een fatsoenlijke pc.

Iemand tips?

Hallo Ruben,

i7 werkt prima. Goede videokaart heb je niet nodig, al deelt een interne videokaart (op je motherboard) wel vaak het werkgeheugen, maar als je 8gb hebt, lijkt me dat geen probleem. 400,- is genoeg!

http://www.compustunt.nl/

Kun je zelf een systeempje samenstellen voor weinig.

Ik heb 4 jaar geleden een i7 (4x 2.93ghz, 4gb) bij die gast gekocht, voor onder de 400 en daar heb ik nog steeds veel plezier van. Ik heb later nog 4gb geheugen erbij geprikt, maar de prijzen zullen nu wel weer lager zijn.

i7 heeft hyperthreading, ik geloof i5 niet. dat is wel een belangrijk verschil voor veel muzieksoftware.

Ik zou zelf een xeon processor overwegen, omdat die goedkoper is dan een i7 maar wel hyperthreading heeft, daarbij heeft een xeon meer cache dan een i5.

Een i5 is dus eigenlijk voor muziekdoeleinden de minste keuze.

Ook moet je even kijken naar je werkgeheugen, hoe hoger de frequentie hoe sneller ( duh) maar het maakt erg veel verschil of je er 1 strip in zet van 8 of 2 van 4.
Lees dit even anders. http://tweakers.net/reviews/3330/de-grote-tweakers-geheugentest.html

Oh ja als je het niet wist: een 'k' achter de processornaam wil zeggen dat ie overklokbaar is. Als je niet gaat overklokken kun je de 'k' versie dus laten liggen.

volgens mij is hyperthreading redelijk overgewaardeerd..
i7 heeft wel meer cache geheugen dan i5

heb zelf na lang denken i5 genomen en wat meer uitgegeven aan andere dingen

volgens mij is hyperthreading redelijk overgewaardeerd..
i7 heeft wel meer cache geheugen dan i5

heb zelf na lang denken i5 genomen en wat meer uitgegeven aan andere dingen

Overgewaardeerd? waar baseer je dat op ?

als k wat testjes kijk van een i7 waar ze HT aan en uit zetten ,zijn er wel verschillen in performance bij sommige software, maar vrij marginaal..
maar goed..koop gewoon t beste snelste duurste wat je wilt betalen zou k zeggen

Dit is je beste optie: http://tweakers.net/gallery/206235#tab:wenslijst

moet je alleen zelf nog even een kast en een voeding uitkiezen.

Met deze combinatie kun je ook native OSX draaien trouwens... (meer info: tonymacx86.com)

zoals ttdom ook al zegt, i7 winst is marginaal. Das alleen interessant voor mensen die veel zwaar render werk doen. de SSD is echter wel een must ik zou noooooit mer zonder ssd willen werken.

mac mini

Pcies, dat wil ik ook gaan doen, maar wordt al gauw flink duurder. En en zijn geruchten dat ze binnenkort met een nieuwe versie komen.

Voor de topicstarter: denk ook aan een goede harde schijf, liefst ssd. Dit scheelt enorm qua snelheid en verminderd de kans op horten en stoten tijdens muziek maken aanzienlijk.

Dit is je beste optie: http://tweakers.net/gallery/206235#tab:wenslijst

moet je alleen zelf nog even een kast en een voeding uitkiezen.

Met deze combinatie kun je ook native OSX draaien trouwens... (meer info: tonymacx86.com)

zoals ttdom ook al zegt, i7 winst is marginaal. Das alleen interessant voor mensen die veel zwaar render werk doen. de SSD is echter wel een must ik zou noooooit mer zonder ssd willen werken.
Met native bedoel je orginele osx image erin en gaan? Geen bootstraps, geen aangepaste EFI strings in BIOS e.d.? Dat heeft mij namelijk altijd weerhouden, je kan geen update draaien of je systeem lag weer overhoop

als k wat testjes kijk van een i7 waar ze HT aan en uit zetten ,zijn er wel verschillen in performance bij sommige software, maar vrij marginaal..
maar goed..koop gewoon t beste snelste duurste wat je wilt betalen zou k zeggen

Ja, dat zou kunnen, maar zelfs als dat zo zou zijn is het wel van belang er aan te denken dat je een pc meestal een paar jaar gebruikt, en de ontwikkelingen gaan snel.
Nog niet alle software werkt beter met HT , maar er wordt in steeds meer vsti's en DAW's hyperthreading ondersteund natuurlijk. en je kunt er wel donder op zeggen dat er software etc op de markt komt die daar wel degelijk voordeel van heeft.
Persoonlijk heb ik het idee dat ik er enorm op vooruit ben gegaan sinds ik een i7 heb, Maar het ligt ook in de natuur van de mens om datgene wat hij zelf gebruikt te verdedigen.
Je hebt iets gekocht, je wil niet belazerd worden, en dus zeg je dat het beter is. Dat idee zeg maar.

Ik zou de TS iig dat mee willen geven. met een i7 ben je meer 'futureproof''en zul je bij een steeds toenemend aantal programma's voordeel ondervinden.

Back