Welke pc

ik heb trouwens een firewire geluidskaart, kan ik gewoon in elke pc een firewire kaart plaatsen?

Voor €400,- lijkt het mij wel mogelijk dat je bijvoorbeeld een Microsoft Surface Pro met ofwel 64 ofwel 128GB SD kan krijgen als je goed zoekt. Bedoel dus de eerste versie van de Pro.

Heb je én SD-geheugen én USB 3 én de uitbreidingsmogelijkheden die bijvoorbeeld de iPad veel minder heeft.

Voor €400,- lijkt het mij wel mogelijk dat je bijvoorbeeld een Microsoft Surface Pro met ofwel 64 ofwel 128GB SD kan krijgen als je goed zoekt. Bedoel dus de eerste versie van de Pro.
Handig voor onderweg, maar ik zou die niet willen als enige muziekproductie-PC.

(4GB RAM is toch wat weinig, en "128GB (approximately 89GB available for user content)"; dan moet je er continu een externe HDD aanhangen)
En maar 1 USB-poort... je kan er wel een hub aanhangen, maar sommige apparaten (zeker audio interfaces) hebben graag een eigen bus.

Handig voor onderweg, maar ik zou die niet willen als enige muziekproductie-PC.

(4GB RAM is toch wat weinig, en "128GB (approximately 89GB available for user content)"; dan moet je er continu een externe HDD aanhangen)
En maar 1 USB-poort... je kan er wel een hub aanhangen, maar sommige apparaten (zeker audio interfaces) hebben graag een eigen bus.

Je kunt die dingen, zo je dat wilt natuurlijk, in een docking station plaatsen:

en-INTL_L_Surface_2_Docking_Station_G5Y-00001_RM2_mnco.jpg

Je kunt die dingen, zo je dat wilt natuurlijk, in een docking station plaatsen:
En docking station + randapparatuur -> Surface Pro wordt ineens een heel stuk duurder. :D
Maar 4 GB RAM blijft erg weinig!
En ik heb eens gezocht of een (werkende) USB>Firewire adapter bestaat, en ik vind daar maar weinig concensus over... (en dan is de vraag of dat wel goed samenwerkt met een FW audio interface)

En docking station + randapparatuur -> Surface Pro wordt ineens een heel stuk duurder. :D
Maar 4 GB RAM blijft erg weinig!
En ik heb eens gezocht of een (werkende) USB>Firewire adapter bestaat, en ik vind daar maar weinig concensus over... (en dan is de vraag of dat wel goed samenwerkt met een FW audio interface)

Waarom zou de topicstarter een USB>Firewire adapter moeten nemen? Heb ik niet in zijn beginpost gelezen. De Surface Pro heeft USB3 poort(en) niet USB2.

Kunt stellen dat randapparatuur duurder wordt met het gebruik van een Surface Pro, echter tevens dat alle software die op gewone PC's draait ook op die Surface Pro draait. Topicstarter kan bijvoorbeeld gewoon het gratis Reaper nemen als DAW om maar wat te noemen.

Inzake die 4GB las ik laatst nog een stuk op tweakers de hoeveelheid geheugen in je PC verdraaid weinig uit maakt voor de prestaties: http://tweakers.net/reviews/3330/10/de-grote-tweakers-geheugentest-conclusie-twee-keer-vier.html

Lijkt minder raar dan het is zo'n Surface Pro van Microsoft. Heeft ontegenzeggelijk voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld een iPad.

Edit

Aha, wel in een andere posting van de topicstarter gelezen dat hij een Firewire audio-interface heeft.

Dit bestaat niet je kan geen FW met USB combineren via hubs etc.
Goedkopere Moederborden hebben geen FW aan boord en wat je krijgt als het erop zit is in 95% Via chipsets. Je kan echter altijd een extra FW card toevoegen van TI!

En Benchmarks zeggen weinig over processoren, een I7 zal bv tot 2 x zeveel plugins draaien dan een I5!! Probeer maar eens een UHE diva op een I5 tedraaien, dan houd het met 1 a 2 echt op. Een I7 (ik heb een oudere intel 950!! I7 kan er zonder problemen 4 tot 5!!) En wat betrasft video card pak er een goede bij dat is niet duur maar echt beter dan de onboard cards. Een EAH6450 card zal je echt een betere performance geven. En je kan 2 monitoren aansluiten!!

En hoe meer geheugen hoe beter!! 8 GB is minimum als je W7/8 wilt draaien met wat grote plugins ala Omnisphere etc, en zo duur is het nu ook weer niet.

Waarom zou de topicstarter een USB>Firewire adapter moeten nemen? Heb ik niet in zijn beginpost gelezen. De Surface Pro heeft USB3 poort(en) niet USB2.
Lees post 21 eens. ;)

Inzake die 4GB las ik laatst nog een stuk op tweakers de hoeveelheid geheugen in je PC verdraaid weinig uit maakt voor de prestaties: http://tweakers.net/reviews/3330/10/de-grote-tweakers-geheugentest-conclusie-twee-keer-vier.html

Lijkt minder raar dan het is zo'n Surface Pro van Microsoft. Heeft ontegenzeggelijk voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld een iPad.
Die test van Tweakers gaat niet over audio software. Ze testen games enzo... (en geen multi-tasking in de tests)
Ja veel voordelen t.o.v. de iPad, en omgekeerd ook (geen Animoog bvb op de Surface). Ik heb een iPad, maar ik gebruik die ook niet als enige DAW trouwens. Die dient gewoon om synths en Midi controller apps te draaien.

Wat een onzin, als je een aantal VST's met sample libraries draait is juist geheugen van groot belang!! Hoe meer je in je geheugen kan zetten hoe minder je hoeft te swappen etc!!

Ik heb ooit al 8 tot 10 GB als sample library geladen naast de software etc ik zou er niet aan moeten denken als ik dat met 4 gig moest doen.

Dat klopt niet hoor, er zijn aantal generaties, en een hoop modellen. Je kan niet zomaar een statement maken over "eender welke i7" vs. "eender welke i5" = "dit absoluut resultaat". Megaherzen zomaar vergelijken gaat ook niet.

Dat klopt vandaar dat ik erbij zet dat ik het met een intel 950 draai.
Er zit inderdaad wat verschil tussen de diverse generatie I7s.
Maar per definitie is een I7 (zelfs generatir 1 sneller dan een I5 (zelfs als je de generatie 4 pakt!) ik zou als ik moest kiezen ook altijd een de Socket 2011 versies pakken alleen al vanwege de borden die echt beter zijn dan de 1150 en 1151 borden, maar dat is erg technisch allemaal en dan word het alleen nog maar moeilijker om dingen te vergelijken.

We bouwen al 20 jaar Muziek PC's voor muzikanten en geloof me er zijn zoveel broodje aap verhalen die de ronde doen! Vele vergelijken appels met peren (om het maar plastisch te zeggen) maar voor muziek zijn sommige dingen belangrijk en andere niet.

Welke software gebruik je, welke plugins, welke geluidskaart, hoeveel monitoren etc etc.
Je moet echt goed plannen wat je nu doet en eventueel zou willen doen in de toekomst dan kan je jaren vooruit met een goede PC.
Om zo maar te roepen dat een Core I5 genoeg is is gewoon stom net als de kreet 4 GB is genoeg!
Dat kan je nooit zomaar beweren!

Ik heb klanten die zijn nog steeds dik tevreden met een systeem uit 2005/2006 op XP omdat het doet wat ze willen doen.
Maar ik heb ook powerusers die zelfs een CoreI7 4930 (Hexacore!!) met 32Gig uitmaxen.
Tis maar net hoe een zware gebruiker je bent.

Lees post 21 eens. ;)

Die test van Tweakers gaat niet over audio software. Ze testen games enzo... (en geen multi-tasking in de tests)
Ja veel voordelen t.o.v. de iPad, en omgekeerd ook (geen Animoog bvb op de Surface). Ik heb een iPad, maar ik gebruik die ook niet als enige DAW trouwens. Die dient gewoon om synths en Midi controller apps te draaien.

Volgens die review bij tweakers maakt het echt weinig uit of je meer dan 4GB aan RAM gebruikt. Audio is echt niet meer eisend qua RAM dan bijvoorbeeld videobewerkingen.

Geen Animoog op je Surface Pro? Nee, die niet. Maar je hebt wel zoveel gratis VST's voor de PC dat er vast wel iets is naar je gading. Kunt natuurlijk ook zo'n klein toestenbordje van Arturia daar bij nemen, de MiniLab. Dat wordt geleverd met hun Analog Lab software. Nou, daar zijn het gros van de mensen toch wel ff mee bezig lijkt mij.

Volgens die review bij tweakers maakt het echt weinig uit of je meer dan 4GB aan RAM gebruikt. Audio is echt niet meer eisend qua RAM dan bijvoorbeeld videobewerkingen.

Geen Animoog op je Surface Pro? Nee, die niet. Maar je hebt wel zoveel gratis VST's voor de PC dat er vast wel iets is naar je gading. Kunt natuurlijk ook zo'n klein toestenbordje van Arturia daar bij nemen, de MiniLab. Dat wordt geleverd met hun Analog Lab software. Nou, daar zijn het gros van de mensen toch wel ff mee bezig lijkt mij.

Als je projecten gebruikt met meer dan 4 gig samples / audiotracks is het wel handig als je meer dan 4 gig hebt lijkt mij toch ?

Als je projecten gebruikt met meer dan 4 gig samples / audiotracks is het wel handig als je meer dan 4 gig hebt lijkt mij toch ?

Absoluut maakt een wereld van verschil uit!! Als je alleen audio draait valt het wel mee maar als je een paar dikke sampleplayers gebruikt (Eastwest, Spectrasonics, Native instruments, Viennaetc) maakt het echt wel uit!

Back