SH-32 + PCR-300 + ableton hulp gezocht

kompod

Nieuwkomer
Hoi,

wie kan me op weg helpen met het volgende probleem/setup.

Ik heb een PC (windows 7 x64) met als DAW: Ableton live
IK heb daarbij de volgende hardware:
  1. m-audio audiophile 2496 (geluidskaart)
  1. Roland SH-32 Synthesizer

Ableton en de PCR-300 werken goed samen. Maar ik zou graag die Roland SH-32 synthesizer integreren in mijn setup.
Ik werk er nu (helaas) nauwelijks mee en als ik er wat mee doe dan creƫer ik er geluiden op die ik vervolgens opneem en dan importeer als WAV in Ableton. Ik heb een vermoeden dat ik hier veel meer uit kan halen, maar heb de kennis nog niet.

Wie wil en kan me op weg helpen ?

Midi in en out van de SH-32 naar de pcr-300, bijvoorbeeld ? Hoe en wat kan ik er mee ? Ik zou graag mijn midi keyboard gebruiken en de boel syncen met Ableton. Wat is er allemaal mogelijk ? Deze leek heeft geen idee. :)

Laatst gewijzigd:
MIDI OUT van de Edirol (of geluidskaart) naar de MIDI IN van de SH-32. Andersom heeft geen zin. Je kunt dan de SH-32 bespelen via de Edirol (masterkeyboard) en de noten opnemen in Ableton Live op een MIDI-track. Je kunt dan later nog de geluiden veranderen op je SH-32. Ik neem aan dat de Edirol via USB is verbonden met je PC?! Veel plezier met muziek maken!

Dank voor je snelle antwoord

Ik heb de MIDI kabel aangesloten zoals je beschreef.

In de SH_32 heb ik de volgende settings gebruikt:

Local: on
Remote: on
Clock: Midi
Midi-ch: 1
Midi thru: off
Bulk Dump: ALL

IN de PCR-300 heb ik verscheidende settings geprobeerd ( Normaal gebruik ik Control Map 3 i.v.m. de samenwerking met ableton), maar ik krijg maar geen geluid uit de SH-32 in combinatie met de pcr-300.

Wat doe ik verkeerd?

Edit} is het beter/handiger de midi poort van de geluidskaart te gebruiken? Settings in de PCR-300 aanpassen?

Als je geluidskaart een MIDI OUT heeft, kun je deze gebruiken. Ik vermoed dat de Edirol-instellingen veranderd moeten worden. De SH-32 in stellen op MIDI Channel=All als dat mogelijk is, nu ontvangt hij alleen op MIDI Channel 1. In Ableton track op "armed" zetten (niet vergeten) en MIDI From All ins.

IN de PCR-300 heb ik verscheidende settings geprobeerd ( Normaal gebruik ik Control Map 3 i.v.m. de samenwerking met ableton), maar ik krijg maar geen geluid uit de SH-32 in combinatie met de pcr-300.
Je hebt toch de audio outputs van de SH-32 op je geluidskaart aangesloten?

Als je geluidskaart een MIDI OUT heeft, kun je deze gebruiken. Ik vermoed dat de Edirol-instellingen veranderd moeten worden. De SH-32 in stellen op MIDI Channel=All als dat mogelijk is, nu ontvangt hij alleen op MIDI Channel 1. In Ableton track op "armed" zetten (niet vergeten) en MIDI From All ins.

Ik ga het ook nog via de geluidskaart (die heeft midi IN en Midi OUT) proberen. En als dat ook niet werkt verder met de Edirol PCR-300 settings.
In de SH-32 kan ik alleen kiezen tussen midi channel 1-16

En dit?

Ik ga uitzoeken hoe ik dat moet doen!
Dit zijn mijn huidige settings. Zo kan ik , als ik met VST's werk , alle functies (midi) van de Edirol gebruiken in Ableton.

C6FA5ju.jpg

Daar gaat inderdaad iets fout (in je Ableton instellingen). Controle surface moet je nog even selecteren en dan de in- en outputs selecteren en aanzetten.

Je moet een audio track op armed zetten, anders weet Ableton niet of je naar het geluid van de input wil luisteren of naar de audio die op die track staat.

En een MIDI-track ook, anders gaat het niet werken. Onderaan bij de volume fader zie je een soort "opnameknopje", daar moet je dus op klikken...

Dank voor alle antwoorden tot nu toe! Blij mee!!

Helaas is de Edirol niet te selecteren als Control Surface in Ableton. Ik had een workaround gevonden () zodat ik toch alle functies (knoppen en schuiven) kon gebruiken i.s.m. Ableton. (volledig virtueel)

De PCR-300 stuurt inmiddels de SH-32 aan.!!!!!!!! Dat heb ik middels de volgende settings weten te bewerkstelligen:
Product: PCR-300 PCR-500 PCR-800

The MIDI jacks on Edirol PCR-x00 controllers, by default, act as a USB MIDI interface for your computer. If you wish to simply play an external sound module or other MIDI device, you must switch MIDI interface mode off:

1. Press EDIT. The display will read "EdIt".
2. Turn the VALUE dial to select "SyS" and press ENTER. The display will read "SyOO".
3. Turn the VALUE dial to select "Sy08" and press ENTER.
4. Turn the VALUE dial to turn MIDI interface mode "oFF" and press ENTER.

Nu ga ik verder met de intergratie met ABleton. (als dat al mogelijk is op deze manier.) Mijn laatste redmiddel is een oud, gaar en versleten M-audio Radium49 midi keyboard van zolder halen...
Het einddoel is Ableton als sequencer kunnen gebruiken voor zowel mijn VSTi's als de SH-32
Ik houd jullie op de hoogte

Edit] ik kan nu in Ableton Audio opnemen van de SH-32 ingespeeld m.b.v. de Edirol. Maar zou graag met een Midi-track de SH-32 aansturen.

Als je nu in staat bent audio op te nemen, ben je ook in staat MIDI op te nemen. Dat kan niet anders. MIDI track, bij MIDI From selecteer je All ins en All Channels daaronder. Klik op "Arm" en je neemt MIDI op (controleer het MIDI IN lampje bovenaan in Live of er MIDI signalen binnenkomen, als je op een toets van je Edirol drukt).
Je kunt ook een MIDI-file laden in Live en deze afspelen (track hoeft nu niet op ARM te staan) en kijken of je de SH-32 hoort.

Dank voor je support weer. We zijn er bijna (denk ik) Ik kan alleen geen Midi from vinden in een Midi track. Edit FOUND IT.

Laatst gewijzigd:
Ik heb het gevonden. Helaas nog geen geluid.
fv7nKB1.png

De midi noten kan ik wel inspelen, maar als ik ze afspeel worden ze niet doorgestuurd naar de Edirol-PCR + Sh-32

Laatst gewijzigd:
YES Het werkt!!!!!

Ik heb de settings van de Edirol die ik eerder had aangepast weer terug gezet zodat de Edirol weer in USB Midi interface-modus staat et voila!: succes

The MIDI jacks on Edirol PCR-x00 controllers, by default, act as a USB MIDI interface for your computer. If you wish to simply play an external sound module or other MIDI device, you must switch MIDI interface mode off:

1. Press EDIT. The display will read "EdIt".
2. Turn the VALUE dial to select "SyS" and press ENTER. The display will read "SyOO".
3. Turn the VALUE dial to select "Sy08" and press ENTER.
4. Turn the VALUE dial to turn MIDI interface mode "oFF" and press ENTER.

Nogmaals hartstikke bedankt beiden!

zonder jullie was het me nooit gelukt en was de SH-32 weer voor jaren naar zolder verdwenen...

Thanks!!

Ik zou er nooit aan gedacht hebben... Misschien dat die interface off setting er is zodat de Edirol dan stroom kan ontvangen via de usb poort (+usb stroom adapter)?
Anyway, uiteraard moet dat aanstaan als je hem via usb aan een PC koppelt.

Back