VSTi's opwarmen...

deathspell

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste echte vraag op dit forum, dus ik hoop dat hij in het goede topic staat.

Ik heb intussen een leuke verzameling synthesizers bij elkaar gesprokkeld, maar ik ben geen purist. Ik wil deze graag blijven gebruiken in combinatie met VSTi's, voornamelijk voor de dynamiek, lagen met geluid, vage effecten en de andere mogelijkheden die software te bieden heeft.

Toch merk ik dat VSTi's, vergeleken bij mijn analoge hardware, toch te kil en klinisch klinken. En dus de (ogenschijnlijk) simpele vraag: hoe kan ik het geluid van mijn plug-ins/VSTi's opwarmen?

Het hoeft niet perfect, ik snap dat het twee verschillende dingen zijn, maar hoe krijg je software zo dicht mogelijk in de buurt van de 'klankkleur' van analoge hardware?

In een artikel van SoS las ik dat pre-amps en compressors hiervoor gebruikt worden. Ik zou dus een (stereo) pre-amp of compressor, waarschijnlijk met buizen, kunnen aanschaffen en het signaal van mijn computer/softsynth via mijn mixer kunnen opnemen. Nou ja… ik wil eerst eens weten wat jullie hiervan zeggen.

Wat zeggen jullie ervan?

Alvast heel erg bedankt voor eventuele reacties!

- de discussie van analoog vs. digitaal en hardware vs. softsynths kunnen we wat mij betreft volledig overslaan… die zijn er al genoeg op internet. :)

Een betere/andere geluidskaart zou een optie kunnen zijn, afhankelijk van wat je nu gebruikt natuurlijk.

Dank voor de razend snelle reacties!

En sorry, dat had ik misschien moeten vermelden: ik gebruik een RME FireFace 800 - zie ook de gearlist als ondertekst. Analoge mixer heb ik ook, maar toch blijf ik het verschil horen.

Oh, en mocht iemand nog tips hebben over specifieke apparaten, in de zin van: ik zou een [naam apparaat invullen] daarvoor gebruiken, dan zijn die natuurlijk van harte welkom! Ik ben echt aan het nog zoeken op het moment.

Die A&H is vrij nieuw toch? Probeer eens een oudere... of een Soundcraft. Ik heb ook effe een nieuwere gehad, ik kon ook niet zo heel veel met het geluid van dat ding ondanks dat er hardware doorheen ging.

Toch merk ik dat VSTi's, vergeleken bij mijn analoge hardware, toch te kil en klinisch klinken
Welke plugins praten we dan over, als ik vragen mag?

U-He Satin kan leuke dingen doen voor het eindresultaat. Goed, het is geen echte tape, maar de allerbeste tape van toen raasde er met 30ips doorheen en was zo transparant mogelijk. Cassettespeler van de kringloop is ook leuk, maar verwacht geen authentieke tapewarmte ;)

Er zijn vele trucs om tracks op te warmen. Ik denk overigens dat je vsti's nooit de analoge warmte van je synths gaan krijgen.
Je kunt ook kijken of plugins je verder helpen: tape simulators, 'vintage' compressors en/of EQ, etc.

Ik denk ook niet dat VSTi's ooit exact dezelfde warmte gaan krijgen als analoog, maar ik zou het wel graag zo dicht mogelijk in de buurt krijgen - gewoon vanwege het totaalbeeld van de opnames.

Wat betreft plug-ins, dat zou misschien werken, maar ik ben wel echt op zoek naar een hardware-oplossing. Ik geloof (staat, net als alle geloof, natuurlijk ter discussie) dat dat beter werkt. Ik zal het hierboven ook even aanpassen*.

* Dat kan blijkbaar niet meer…

The Culture Vulture zou wel eens een hele goed oplossing voor je kunnen zijn. Kost een paar centen, maar dan heb je wel wat.

Het zit vooral in je hoofd, trust me. Beetje het hifi verhaal zeg maar (ik moet dit en dat hebben want anders lukt het niet).
Natuurlijk kan hardware wat extra's toevoegen, maar het belangrijkste is nog altijd de kok, niet de gear.
Gedeelte van het harde werken kan je overslaan door bepaalde harwdare te gebruiken maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om het digitaal te doen.

Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg in the box oplossingen te vinden voor de klankleur die je zoekt.
Daarnaast kan hardware ook net zo hard te geluid verneuken (in tegenstelling tot opleuken).

Heb je het over specifieke toepassingen, dan is hardware vaak wel een veel snellere oplossing.
Ik ervaar digitaal werken vaak wel moeilijker als je het over de wat warmere sound hebt.
Bv iets analoog overstuurd laten klinken, of bepaalde compressors en EQ.
Desalnietemin heeft software een enorme inhaalslag kunnen maken door sterkere daws op dikkere systemen.
En digitaal werken klinkt vaak wel strakker, wat in veel gevallen voor mij een pluspunt is.
Het is makkelijker om iets basics op te leuken dan een gesauste sound weer clean te krijgen.

Ik heb wel eens dingen gehoord waar ik van mijn stoel van viel, die vervolgens met de standaardpluggins van een daw uit 2004 gemaakt bleken te zijn.

Dit is slechts mijn mening :D

Ik zou beginnen bij de VSTi's zelf. Kies voor een vst die elke voice apart aanstuurt, zoals diva of opx pro 2. Een groot deel van de analoge warmte zit 'm in imperfecties van iedere afzonderlijke voice. In bovengenoemde synths kan je iedere voice net een andere pitch of filter geven zodat het haast niet te onderscheiden is van echt analoog.
Heb een keer een dubbleblind test gedaan met diva en een dave smith synth, daarbij had ongeveer de helft van de mensen goed gegokt en de andere helft niet, zelfde resultaat als mensen willekeurig iets gekozen hadden. Grappig detail was dat dsi het zelf fout gokte en u-he ook :) je zou toch denken dat die hun product door en door kennen... Conclusie is dus dat het verschil nihil is.

Techniques to make digital VSTi synths sound more analog (warm, fat, big) ?

http://www.gearslutz.com/board/musi...ti-synths-sound-more-analog-warm-fat-big.html

Analogue Warmth - The Sound Of Tubes, Tape & Transformers

http://www.soundonsound.com/sos/feb10/articles/analoguewarmth.htm

Analog Distortion on a Budget – Cassette Overdrive Technique

http://blog.dubspot.com/analog-distortion-on-a-budget-cassette-overdrive-technique/

How to get a thick analogue sound

http://www.nodoughmusic.com/85/how-to-get-a-thick-analogue-sound/

GIYF

Ik heb ook gezocht naar deze heilige graal: allerlei demo's van plugins uitgeprobeerd en ook een (goedkope) buizenvoorversterker, maar mijn conclusie was steeds hetzelfde. Soms hoorde ik geen enkel verschil en vaak hoorde ik wel wat verschil, maar werd het er niet per se warmer/vetter/mooier van. Die van Voxengo vond ik nog wel OK, maar meer ook niet. Een plugin vond ik daarbij wel een stuk gebruiksvriendelijker dan de buizenvoorversterker - je VST's uitsturen naar externe hardware en dan weer opnemen is best een saai proces.

Een Culture Vulture zal hier misschien wel geschikt voor zijn, maar het is dan weer niet erg logisch om zo'n duur apparaat aan te schaffen voor je goedkope plugins.

^^ idd

Ik zou dan een cranesong hedd adviseren :)

-spullen door pre-amps halen bijv dus niet in je line ingang op je mixer maar via de preamps dus.

-Alles opnemen op een cassettedeck/taperecorder

-gewoon accepteren dat SW synths nog niet de power hebben in het analoge domein dan HW synths. FX, dynamics, verbs gaat allemaal wel, maar voor synths blijf ik nog steeds alleen voor hardware kiezen, je komt gewoon wat te kort in VST plugins vaak.

Alhoewel ik met Maschine daar helemaal geen problemen mee heb, die is echt echt wel goed.

Back