VSTi's opwarmen...

Een compressor maakt zo weinig verschil op een synth, en al helemaal op een vsti, dan hoor je nauwelijks het verschil tussen hardware en software. Op vocals en akoestische geluiden maakt het wel een enorm verschil.
Ik zou gaan voor een videorecorder. Het verschil na getaped te hebben op video is vele malen groter dan van cassette/band. Kost ook nog eens een prikkie.

Cool! de video-recorder truck had ik nog niet eerder gehoord :okdan: waarom ook niet idd

Wat ik weleens zou willen checken, als je een VSTi hebt met een "audio in" als Oscillator, om dan een 2e VSTi Oscillator pulse/saw uit te sturen nog vóórdat het verwerkt wordt, die door analoge gear heen en dan dát als Audio in gebruiken om verder te verwerken in de plugin. Om zo vooral aan de bron warmte/gruizigheid/etc toe te voegen. De 2e oscillator moet dan op de mixer (in de plugin) uit staan, maar wel uitgestuurd worden zonder bewerking van de plugin <-- Dat laatste heb ik nog niet gezien.

Lang verhaal, ik bedoel dus een FX loop "insert" op je VSTi, maar dan wel Pre-plugin + een audio in. Bestaat dat? (Reaktor misschien?)

Wel omslachtig, misschien wel té.. als je de gelukkige eigenaar bent van bijv een Korg MS20, dat doet volgens mij ook wel wonderen met VSTi's :)

Laatst gewijzigd:
gooi het door een paar leuke analoge eq's: modulaire filters, parametrische eq's, grafische etc
tascam, moog neve whatever.
denk dat als je zo kritisch luistert en al geinvesteerd hebt in een ff800, en je nog niet tevreden bent, je waarschijnlijk binnenkort toch overgaat op analoge/ modualire outboard rackjes. verschil is er natuurlijk toch nog altijd voor de kritische speler

Ik laat mijn VST's altijd een half uur aanstaan voor ik erop begin te spelen.

Maar nu serieus: volgens mij zijn de meeste VST's niet complex genoeg om analoge synths na te bootsen. Vooral op vlak van filters wordt er nogal wat bagger gemaakt. Dat gezegd zijnde heb ik intussen U-He Diva en U-He Satin aangeschaft en ik sta er versteld van hoe warm dat kan klinken. Volgens mij moet je daar echt eens de demo's van proberen.

http://www.u-he.com/cms/diva
http://www.u-he.com/cms/satin

Ik laat mijn VST's altijd een half uur aanstaan voor ik erop begin te spelen.

Maar nu serieus: volgens mij zijn de meeste VST's niet complex genoeg om analoge synths na te bootsen. Vooral op vlak van filters wordt er nogal wat bagger gemaakt. Dat gezegd zijnde heb ik intussen U-He Diva en U-He Satin aangeschaft en ik sta er versteld van hoe warm dat kan klinken. Volgens mij moet je daar echt eens de demo's van proberen.

http://www.u-he.com/cms/diva
http://www.u-he.com/cms/satin

Als ik naar de demo's luister @ u-he.com dan hoor ik geen verschil tussen voor en na (bij u-he satin) :?.

Als ik naar de demo's luister @ u-he.com dan hoor ik geen verschil tussen voor en na (bij u-he satin) .

Ik hoor toch wel een verschil...een beetje ruimteljker, wat meer "dense". Maar er zijn persoonlijk voorlopig veel meer prioriteiten dan die paar percentjes beter geluid. Dat laat ik wel later aan de masteraar over mocht ik ooit zover geraken.

Voor wat meer saturatie en imo analoog geluid gebruik ik The Drop van Cytomic.

http://www.cytomic.com/drop

Vooral op vlak van filters wordt er nogal wat bagger gemaakt.

Probeer dan de demo van bovenvermelde plug. Op software gebied zal je niet beter vinden. Qua hardware wil ik me niet uitspreken :)

Zucht, het wordt steeds gekker op dit forum.

Net niet. Ik heb met een koptelefoon naar de demos geluisterd en geprobeerd om het verschil te omschrijven met de vocabulaire die ik ken. Mocht ik geen verschil gehoord hebben, had ik dit graag toegegeven. Trouwens, had ik niet aangegeven dat dit soort verschil voorlopig voor mij niet uitmaakt in het maken van muziek?

En ik ben alles behalve een hifi geluidsnob...liever goed gemaakte muziek met wat mindere kwaliteit, dan hifi gezwans met dat extra randje meer. Jammer dat je mijn opmerking zo opvatte.

Net niet. Ik heb met een koptelefoon naar de demos geluisterd en geprobeerd om het verschil te omschrijven met de vocabulaire die ik ken. Mocht ik geen verschil gehoord hebben, had ik dit graag toegegeven. Trouwens, had ik niet aangegeven dat dit soort verschil voorlopig voor mij niet uitmaakt in het maken van muziek?

En ik ben alles behalve een hifi geluidsnob...liever goed gemaakte muziek met wat mindere kwaliteit, dan hifi gezwans met dat extra randje meer. Jammer dat je mijn opmerking zo opvatte.

Sorry als mijn opmerking verkeerd overkwam :mega:. Maar het verschil is zoooo klein, dat je dit op 1000 manieren voor elkaar kan krijgen. Zet een EQ ergens op, en boost het minmaal.. en je hebt hetzelfde effect. Ik snap de toevoegde waarde van zulke plugins gewoon niet. Je moet zo goed concentreren om het verschil te horen. Als je niet zou zeggen dat het een tape plugin is, en de gebruiker moet raden wat er gebeurt, dan durf ik te wedden dan niemand raadt wat er gebeurt.

Sorry als mijn opmerking verkeerd overkwam . Maar het verschil is zoooo klein, dat je dit op 1000 manieren voor elkaar kan krijgen. Zet een EQ ergens op, en boost het minmaal.. en je hebt hetzelfde effect. Ik snap de toevoegde waarde van zulke plugins gewoon niet. Je moet zo goed concentreren om het verschil te horen. Als je niet zou zeggen dat het een tape plugin is, en de gebruiker moet raden wat er gebeurt, dan durf ik te wedden dan niemand raadt wat er gebeurt.

No offence :mega: Als amateur zie ik de toegevoegde waarde evenmin, maar voor zover ik het begreep wordt Satin ook niet gepromoot (door de firma) als een plug-in die je "instant gratification" geeft. Het is gewoon een tool die je op het einde van de ketting een beetje meer power geeft. De OP was op zoek naar manieren om zijn geluid wat meer "cachet" te geven. Imo Satin is daar wel goed voor (zeker als je de parameters wat overstuurd), maar ik ga helemaal akkoord met je stelling dat er zoveel mogelijkheden zijn om het geluid wat op te leuken.

Door het geluid als geheel te manipuleren (met tapes, analoge mixers, compressors etc) kun je natuurlijk hoogstens wat "analoge warmte" toevoegen die het geheel raakt. In plaats daarvan zou je ook eens kunnen kijken naar de individuele klanken, naar je patches; moduleer alle settings die je maar kunt subtiel, voeg ruis, distortion, equalizers en feedback toe op meerdere plaatsen, misschien kun je zelfs wat crosstalk tussen wat willekeurige signalen naspelen. Het zijn voor een belangrijk deel dat soort imperfecties en de complexe interacties die ze opleveren die analoge instrumenten interessanter en expressiever laten klinken. Met digitaal moet je die zelf maken, met analoog zal men zich veelal de kop hebben gebroken over hoe ze weg te nemen;-)

Beste resultaat vind ik nog altijd reampen.
Synth opnemen met 1 of 2 microfoons door een luidspreker of een keyboard/gitaaramp.
Daarna naar smaak toevoegen op de bestaande track. Naast een andere klankkleur zit je geluid ook mooier in het stereobeeld.
:P

Sherman filterbank - niet de meest subtiele, maar bied je wel een geweldig kleuren pallet.:)

Nogmaals dank aan alle reacties… ik ga hier de komende tijd mee aan de slag. Eerst eens kijken wat de resultaten zijn voordat ik weer een nieuw apparaat 'moet' kopen en dat weer aan mijn vrouw moet uitleggen. :)

Beste resultaat vind ik nog altijd reampen.
Synth opnemen met 1 of 2 microfoons door een luidspreker of een keyboard/gitaaramp.
Daarna naar smaak toevoegen op de bestaande track. Naast een andere klankkleur zit je geluid ook mooier in het stereobeeld.
:P
Juist, omdat je weer natuurlijke reflecties en zwevingkjes kado krijgt via het reampen i.t.t. het onnatuurlijk dode, kille geluid wat een Vsti in eerste instantie voorbrengt. Als is het maar een spatje ambience, onze oren vinden dat prettig

Dat reampen herinnert me er weer aan dat die gasten van, ik meen Franz Ferdinand, die voor een album de diverse ruimtes van een verlaten theater hadden gebruikt om daar o.a. de drums compleet te reampen met gepositioneerde speakers zoals de kit is opgebouwd.. een speaker voor de kick, speaker voor de snare, enz.. blijf ik een gaaf idee vinden om eens te proberen, volgens mij klinkt dat mega vet (al zou het alleen al voor de galm/ambience zijn).. had ik maar een verlaten loods ergens :P

Zelf gebruik ik bitsonic godlike.
Masteren doe ik nooit als hobbymuzikant/prutser maar dat ding klinkt zooo goed op al mijn vsti´s.

hbg_img.jpg

Ze hebben ook deze: http://www.bitsonic.eu/tube.html# maar die heb ik nooit gebruikt.

Laatst gewijzigd:
Back