Wat doen jullie met ongebruikte OpAmps?

PWM

User
Beste,

De vraag lijkt me duidelijk.. :)
Ik maak er altijd een follower van maar lees nu weer dat dit ook niet helemaal goed is (lees onnodig stroom eet).
http://www.maximintegrated.com/app-notes/index.mvp/id/1957

Dus vandaar mijn interesse wat jullie in deze situaties doen.

Op het filter printje van de MS-20 laten ze hem helemaal on aangesloten. Dit wil ik nu aanpassen omdat dit de chip zou kunnen beschadigen (en ook onnodig stroom verbruikt).

Alvast mijn dank!
Maarten

Een extra volger/ buffer is altijd handig en inverter misschien nog wel handiger door de sommeer mogelijkheid.

Bij een symmetrische voeding:
een volger is prima, als de + ingang via bv 100k aan de 0 ligt en niet aan een van de voedingspanningen. (de uitgang met de - verbinden)

Helemaal niet gebruiken, output met - verbinden + aan de nul

Heb je geen symmetrische voeding dan moet je zelf de halve voedingspanning maken met twee weerstanden van 100k.

Als het goed werkt zou ik me er geen grote zorgen om maken

Uitgang aan de - verbinden vind niet iedere opamp fijn. Er zijn opamps die niet unity-gain stable zijn. Je zult het toch per opamp en topologie moeten bekijken.

in cv leverende schakelingen, zoals bv een adsr of een lfo maak ik er een inverter van dat levert een extra, dikwijls nuttige uitgang. soms maak ik er een mixertje van dat geeft meer ingangen. en anders ingangen aan de aarde leggen.

het beste kan je een ongebruikte opamp als buffer schakelen en de + input met een weerstandje van 10k aan de massa leggen....

je kan hem natuurlijk nog beter gewoon gebruiken....:okdan:

:mega:

Unity gain buffer van maken en +ingang naar de aarde. Output natuurlijk onaangesloten laten.

JB: "nou, ik heb bij de ms20 meerdere keren opamps moeten vervangen waarbij er eentje niet gebruikt was...."

Kijk, dat is bruikbare info. Ik heb al heel wat MS20 synth's gerepareerd / gereviseerd maar, kan me niet herinneren of bij het vervangen van de 4558 OpAmp het ging om degene waarbij een helft helemaal los hing. Volgende keer eens extra op letten.

Ik zou er ook een spanningsvolger van maken met de "+" aan GND.
Die weerstand van 10K die JB voorstaat, daar zie ik het nut niet van in met een symmetrische PSU. Behalve dan dat het eenvoudiger is een weerstandje te knippen/solderen dan een draadje te strippen.

Wel zinvol om bij een Korg MS20 eens te kijken in het schema of die vrije OpAmp niet is te gebruiken voor iets ter verbetering van het een of ander (BV een buffer voor een in/out signaal).

Groetjes,

Marc

Een buffer voor de Ext. Sig. In is helemaal zo'n gek idee nog niet. Kan ik hem ook zonder zorgen gebruiken in mijn modulaire setup zonder me zorgen te hoeven maken over de 3v p.p.

Jeroen;
Dat geloof ik meteen! Dat neemt niet weg dat ie het makkelijk 35 jaar uit houd.

Heiko;
Om nou iets aan te nemen van iemand die als handtekening 'D'oh!' Heeft... ;)

Bij sommigge opamps staat er in de datasheet wat mee te doen, en hoeveel stroom het verspild.
Zoiezo een spanningsvolger.
Zonder de 2 ingangen aan elkaar te verbinden ( met of zonder weerstand ),
kan de opamp doorbranden, vanwege maximale versterking.

T kenmerk van een spanningsvolger is juist dat de gain 1x is. Dus daar brandt ie niet van door.
Een spanningsvolger heeft ipv maximale gain juist maximale bandbreedte (google: gain
bandwidth product). T is daarom wel belangrijk dat de opamp unity-gain stable is. Als dat niet
zo is kan deze gaan oscilleren. Dit geeft wel serieuze problemen! De meeste opamps in synthesizers
zijn unity-gain stable (op een een ongecompenseerde exoot zoals een CA3160 na) en zullen dit
probleem niet hebben. Een goed geplaatste condensator lost het probleem op bij ongecompenseerde
opamps.

T idee om de plusingang aan de aarde t verbinden is om ervoor te zorgen dat de output pin dan
ook op aarde staat. Dit heeft het kleine voordeel dat bij verbindingsfouten en sluitingen er geen
Vcc of Vee naar de aangesloten belasting wordt gestuurd. Een weerstand naar de plusingang is
niet nodig. De ingangsweerstand van de ingang is sowieso in de meeste gevallen erg hoog en
zelfs bizar hoog voor JFET en CMOS opamps. Je ziet door soort weerstanden naar aarde wel eens
in oude ontwerpen. Deze weerstanden zitten er om de ruisspanning op de inputs ongeveer gelijk
te houden en heel kleine foutjes door de bias current tegen te gaan. Het resultaat is echter meerdere
decimalen achter de komma en hoort thuis in de ultra-precisie electronica en niet in synths. Je ziet
dit dus ook niet meer in moderne synthesizers omdat dat slag ontwerpers aan t uitsterven is...

Voor de rest branden goede opamps niet door want die zijn kortsluitvast. Opamps sneuvelen
meestal door te hoge of te lage spanningen op de inputs waardoor bv een JFET doorbrandt
of een BE-overgang doorslaat. Dit komt bij normaal functioneren bijna niet voor, maar als
1 van de voedingsrails weg valt is de kans veel groter geworden dat er wel een te hoge of te
lage spanning op de inputs komt. Daarom fikt er vaak ook zoveel tegelijkertijd uit in synths
als een spanningsrail weg valt...

Hoop dat t nu wat duidelijker is allemaal en laten we het houden bij wat marcmarc zegt :-)

Hahaha Maar nog lang niet uitgestorven ;)

En nog een kleine aanvulling over die rare weerstandjes van de plus ingang naar de aarde: wat ik zei over de ruis klopt niet helemaal. Het belangrijkste om zo een weerstand te plaatsen is om kleine offsetspanningen te compenseren die ontstaan door de bias current. De weerstand op de plusingang moet even groot is als de weerstand die de miningang ziet.

Ik ben klaar met oreren. Ga genieten van mijn weekend :)

Back