Waar op letten bij het kopen van een tweedehandse synthesizer

Rutger

Continuous Learning
Beste forumleden,

Ik kan van iemand de alpha juno 1 kopen voor 200 euro.
Hij zegt dat deze in 100% staat verkeerd, zowel optisch als technisch.
Nu ga ik deze synth wel even kort testen natuurlijk, maar wat zijn nu de belangrijkste punten waarop ik moet testen?
Misschien zijn er zelfs specifieke punten die bij de alpha juno 1 vaak aan slijtage onderhevig zijn?

Alvast bedankt voor je tijd/moeite om te reageren.

Bij een alpha juno zou ik de pitchbend/modwheel even goed testen. Misschien aan de verkoper vragen of hij even laat zien dat deze werkt, het is misschien lastig om hem zelf te testen als je niet weet hoe je iets aan de modwheel koppelt.

En even 6 toetsen tegelijk indrukken, dan weet je of alle dco's werken, denk ik. Hij is 6 stemmig polyfoon dus.

van de 2 ging het keyboard snel stuk, (maar valt op te lossen met een reinigingsbeurt)
geen idee of de 1 dit ook heeft.

De Alpha 2 had bij mij een display die piepte, dat viel thuis wel erg op in een stille studio en was best irritant...

Zit er geen diagnostic mode op de Juno 1? Op de JP8000 zit deze wel. Best handig om alles even te testen.

Sowieso alle toetsen testen of ze allemaal sound triggeren, of ze goed terugveren. Verder inderdaad de alpha dial. Check de audio outputs en of je kraakjes hoort bij volume harder/zachter zetten.

Ook even goed naar het display zelf kijken! Veel Juno's (waaronder die van mij) hebben last van een zwakke backlight van het display of hebben helemaal geen verlichting meer.

Weet niet of het makkelijk op te lossen is en of je zelf een beetje handig bent, maar dit kan een groot praktisch probleem zijn als je live wilt gaan met de Juno.

Hoe is je gekochte synth bevallen? Heb je verborgen gebreken aangetroffen??

idd vaak word er maar 5 sounds weer gegeven inplaats van 6 . dus elke 6de sound is dan kapot meestal doet hij het wel met midi aansturing.

Back