Standalone midi controller met scales?

Eenmaal de padkontrol geconfigureerd via de pc-editor, kan je deze ook zonder
pc gebruiken en via de MIDI-aansluiting andere synths aansturen. :)

Op het kanaal van Stray411 kan je heel wat vinden over de padkontrol, :okdan:
en hij heeft zelf nog een en ander in code geschreven waardoor deze aanzienlijk meer
mogelijkheden biedt. :okdan:

http://www.youtube.com/user/Stray411/search?query=padkontrol

Net even deze getest:

http://thepiz.org/pizmidi/?p=pizmidi

Werkt grandioos in Studio One.

Laden op een track als VST, en de midi output doorsturen naar een synth. Op de website staat een preset bestandje met toonschalen in C (FXB bestand) dat je kan laden. Met een tranpose knopje kan je de root note aanpassen, dus je kan meer dan alleen maar in C spelen.

Wat de plugin doet: met alleen de witte toetsen speel je met rootnote C een geselecteerde toonlader, met b.v. transpose + 2 wordt de C toets dan D op het klavier (in een major toonschaal). De plugin zorgt ervoor dat een noot die niet in de toonschaal thuishoort automatisch wordt aangepast naar de noot eronder die er wel bij hoort. Dit levert een dubbele noot of noten op (b.v. bij pentatonisch, deze heeft maar weinig noten), maar dat is geen ramp, dat heb je snel genoeg door.

Het wordt nog beter als je akkoorden aanslaat met de witte toetsen, dan speel je alleen akkoorden met de noten uit de toonschaal, hoef je niet na te denken of uit te zoeken of een noot er wel of niet bij hoort, handig bij b.v. mixolydian.

Ik heb er een chord analyzer tussengezet, dan leer ik nog wat over akkoorden. Leuk, beetje pielen in een willekeurige toonschaal en willekeurige grondtoon levert zo al snel hele mooie dingen op. Het toeval wordt een beetje geholpen met deze plugin.

Je kan ook eigen toonschalen programmeren en opslaan als FXB bestand. Als je midi uit je DAW naar buiten stuurt, dan kan je hardware synths bespelen met deze plugin. Input kan ook een controller met pads zijn. Je kan on the fly toonschaal en rootnote aanpassen, dus geen geklooi met templates inladen in je controller met brakke software (zoals bij de Edirol PCR-300)

Dat deze force to scale functie niet standaard in een DAW zit sinds Cubase 1.0 snap ik eigenlijk niet :-)

Laatst gewijzigd:
Back