Standalone midi controller met scales?

Ok koel maar werken die scales ook als je via de pads noten uit stuurt? En kan je ook transposen dan? Want als ik het nu zo lees kan je alleen een fixed note aan een pad koppelen, en de encoders naar een scale quantisen.
Ik heb het even opgezocht, en jammer genoeg niet. Maar je kan wel eender welke noot aan een pad koppelen... en zelfs program changes.

Ipad heeft best veel keyboard/controller apps waarop je een scale kan instellen. O.a. de Yamaha apps:

http://uk.yamaha.com/en/products/apps/synth_arp/?mode=model#page=2&mode=paging

http://uk.yamaha.com/en/products/apps/keyboard_arp_and_drum_pad/?mode=model#page=3&mode=paging

En er is een kastje dat je in je midi keten kan hangen dat force to scale doet (en nog wel meer). Ik ben de naam even kwijt, Arduino achtig ding. Zo een kastje hang je dan achter een standaard midi keyboard.

En stuurt Garageband geen midi uit? Zit volgens mij ook een scale functie in.

Als je echt lekkere pads wil met velocity zou ik maar eens denken aan maschine micro, wel geen standalone... 2e hands misschien al te koop incl soft voor pakweg 150 euro?
Beatstep pads kunnen echt niet tippen aan maschine.

75550f238048f32eed9112b6a2e030e9.png

http://www.korg.com/us/products/controllers/taktile/#

Incl. ingebouwde Kaossilator met arpeggio's, en je kunt noten/akkoorden toewijzen aan de pads. Is ook verkrijgbaar als 25 keys versie.

Midipal, ja dat is hem! Die naam was ik helemaal kwijt.

Alternatief als omvormer kan een oude laptop zijn met midi in en uit en een VST host gebruiken als midi convertor , met een gratis VST erop, b.v.:

http://thepiz.org/pizmidi/?p=pizmidi

Midi delay zal minimaal zijn. Het is wel een wat omslachtige oplossing voor een simpel doel.

het gaat SB volgens mij meer om de mogelijkheid om te kunnen spelen in key met enkele toetsen of akkoordjes, dat is de funtionaliteit die hij zoekt, niet de zoveelste midi controller met of zonder pads / keys etc, een klavier heeft ie al, gaat puur om de creatitieve " in key" functionaliteit

het gaat SB volgens mij meer om de mogelijkheid om te kunnen spelen in key met enkele toetsen of akkoordjes, dat is de funtionaliteit die hij zoekt, niet de zoveelste midi controller met of zonder pads / keys etc, een klavier heeft ie al, gaat puur om de creatitieve " in key" functionaliteit

Klopt idd. Die midipal is wel een optie, houd ik ff in het achterhoofd. Heb ook het idee voor de arturia beatstep ingediend op het arturia forum, wie weet vinden ze het leuk :) Dat lijkt me nog steeds de beste optie. Lekker compact. Voordeel van padjes ipv pianotoetsen is dat je weer op hele andere creatieve ideeen komt.

wel, daar had ik het dan ook over. je kunt scales downloaden voor de padKontrol.
je kiest welke scale je wilt, laadt hem, en je speelt in key. net zoals knob twiddler op de eerste pagina van de discussie al aangaf.
dat is het enige waar ik de padKontrol ooit voor gebruikt hebt en daarvoor werkt hij perfect.

maar ik neem aan dat je dit kunt met eender welke controller, dus ook met degene die hij eventueel al heeft. of, afhankelijk van de DAW, met plugins (bv. Scale plugin in Live).

Overigens Raphie, dit is de eerste post van dit topic:

Ik weet eigenlijk niet of dit bestaat, maar zoek iets met padjes welke midi notes uit sturen maar waar je een scale kan kiezen (nooit valse noten dit om live synths aan te sturen. Misschien een monome maar zoek liever iets kleiners/goedkopers. Iemand een idee?

wel, daar had ik het dan ook over. je kunt scales downloaden voor de padKontrol.
je kiest welke scale je wilt, laadt hem, en je speelt in key. net zoals knob twiddler op de eerste pagina van de discussie al aangaf.
dat is het enige waar ik de padKontrol ooit voor gebruikt hebt en daarvoor werkt hij perfect.

maar ik neem aan dat je dit kunt met eender welke controller, dus ook met degene die hij eventueel al heeft. of, afhankelijk van de DAW, met plugins (bv. Scale plugin in Live).

Spraakverwarring :) Raphie's opmerking ging waarschijnlijk over dat hele midi-keyboard ding. PadKontrol is inderdaad nog steeds een prima optie!

Heel handig dan die usb adapter.

En werkt ie dan nog steeds als stepsequencer?

ja ,via midi en cv/gate..je kunt hem helemaal configureren in de editor,dan presets opslaan.Daarna kun je standalone de presets van zowel de sequencer als de controller laden en als je switch naar controller modus loopt de sequencer gewoon door.Prima ding,enige nadeel vindt ik alleen de usb midisync om hem als slave te gebruiken,was handig geweest als je er een paar had kunnen chainen zonder pc.

Back