Akai Z8 gebruikers, zijn jullie blij?

Ik heb een hardware sampler nodig voor op het podium. De boel wordt getriggered door een sequencer (cirklon), en editen doe ik vooral op de computer.

En, er moet flink veel materiaal op kunnen. Dan lijkt de Z8 wel redelijk handig voor in de liveset. Zijn er hier mensen die daarover kunnen uitwijden? Heb zelf alleen een mpc1000 gehad en dat vond ik best een prettige machine.

Dank alvast! :okdan:

Als je wilt editen op de computer hou er dan rekening mee dat er geen recente drivers zij voor de Akai. Dus de sampler rechtstreeks aansluiten en alles via ak.Sys doen vraagt een wat ouder systeem.

Gewoon samples uitwisselen kan uiteraard wel via usb stick of drive.

Het afneembare display van de Z8 kan wel ideaal zijn voor live.

16 samples triggeren via cirklon? Dan moet je geen z8 nemen joh, als je toch edit op pc gewoon deze nemen, veel sneller, minder omslachtig en echt portable http://www.bax-shop.nl/sampler/akai-mpx16-sample-recorder-player

Hey das een handig ding segh.

Zo een Z8 heb ik ook gehad....kan zo in die oude meuk thread van je Raphie....wat reen gedoe om te editen, zelfs met AK sys en windows editors......nee voor mij vergane glorie die HW samplers. Ding is ook nog eens 20 kilo ofzo, met, nu waarschijnlijk, erg oude IDE disks erin, die lekker staan te knarsentanden tijdens het laden....

U snapt het helemaal
Sdkaartje van PC erin, laden en gaan, geen pc nodig, geen aftandse editors :D
Je zou wel gek zijn om nog zo'n 19" monster mee te sjouwen :D

16 samples triggeren via cirklon? Dan moet je geen z8 nemen joh, als je toch edit op pc gewoon deze nemen, veel sneller, minder omslachtig en echt portable http://www.bax-shop.nl/sampler/akai-mpx16-sample-recorder-player

MPX8 is inderdaad heerlijk klein en handig, maar lijkt mij toch alleen handig voor een drumkitje of een paar jingletjes of zo. Topic starter heeft het over 'flink veel materiaal'. Dan is die mpx niet handig, vrees ik.
Het nadeel van die MPX is dat je samples geen pitch mee kunt geven (en je dus voor bijvoorbeeld een melodielijn beperkt bent tot 8 noten). Een ander nadeel (leek mij) is dat je samples op de SD kaart niet kunt onderverdelen in mappen. 8 pads is al weinig, maar als je ook nog eens moet gaan zoeken voordat je een nieuwe soundset kunt gaan laden... Nee, niet ideaal. Ik begreep ook uit reviews dat 'ie over langere samples ook wel erg lang laad.

Mijn keuze bij de Cirklon is toch maar de MPC1000 met jjos geworden; relatief klein, 6 outs, 32 voices en 16 parts multitimbraal. MPC500 leek me ook wel wat, ondanks het kleine scherm, maar die is niet multitimbraal als soundmodule te gebruiken. MPC1000 is dat standaard ook niet, maar daar heb je jjos voor.

Hey wacht 'ns even, dat is de MPX16 die je daar linkte. :stupid Ha, sorry... Die kende ik nog niet :D

ja, als je multisamples of chromatisch wil spelen heb je misschien wat meer nodig, pitch werkt volgens mij gewoon via de wheel en over midi via cc?

Die Akai MPX doet me denken aan de oude Zoom Sampletrak.... De sequencer van de Zoom is alleen niet goed te syncen met andere gear (als slave wordt alleen midi start gesynced, daarna loopt ie op stiekem toch op eigen midi clock, en begint dan te driften), en niet zo handig te triggeren via midi (nootlengte moet even lang zijn als de sample). Pads van de Zoom zijn niet aanslaggevoelig. De Akai MPX is denk ik een hele verbetering.

Thanks voor de reacties allen!

Ik had het overigens nergens over 16 samples (al zal ik daarmee wel zat hebben hoor), maar is dat de max aantal voices van de Cirklon qua CK patterns? Als het goed is krijg ik eind deze maand de Cirklon binnen, dus dan wil ik tegen die tijd wel iets hebben om samples te triggeren, dat lijkt me fijn. :)

Had nog niet begrepen dat de Z8 met winXP moet. Dat zie ik niet zo zitten eigenlijk. Maar dei MPX16 zie ik wel zitten, ziet er handig uit.

Nou is alleen de vraag of je ook meteen de hele SDkaart van 4GB kan inladen of dat je per 16 samples tegelijk moet laden. Dat is nog wel interessant.

@ Raphie: Jij hebt een cirklon toch? Gebruik je ook een sampler voor wat drumspul of alleen drumcomputers? Hoe bevalt dat?

Ik heb i.d.d. Een cirklon en heb de vogende zaken er aan hangen
DSI Tempest
DSI P12
MOOG minitaur
MOOG Slim Phatty
ROLAND INTEGRA-7
ROLAND TR-8
ROLAND TB-3
Jomox Mbase
Waldorf Pulse2
Novation Bassstation 2
MOOG MF-104
Strymon Timeline
Acidlab Miami

Werkt allemaal perfect in sync
Ik zit zelf ook naar bovenstaande AKAI te kijken (of zels de 8 pad uitvoering)
Gewoon voor simpele one shots of vocals

Jaja, precies. Ziet eruit als een fijne setup, veel soorten sounds en mogelijkheden wel gecovered zo lijkt me.

Vet hoor. Ben echt ongeduldig tot de mijn Cirklon er is.

Mijn keuze bij de Cirklon is toch maar de MPC1000 met jjos geworden; relatief klein, 6 outs, 32 voices en 16 parts multitimbraal. MPC500 leek me ook wel wat, ondanks het kleine scherm, maar die is niet multitimbraal als soundmodule te gebruiken. MPC1000 is dat standaard ook niet, maar daar heb je jjos voor.

Ik heb ooit m'n mpc1000 verkocht, eigenlijk best spijt van. Fijne bak was dat! En is denk ik wel een stukkie robuuster dan die mpx16/8

Cirklon heeft 64 tracks.......door op je bar knop te duwen ga je er door heen. Wel eerst instellen hoeveel tracks je wilt.

Back