Meningen over John Bowen's Solaris

Mag het weer over de Solaris gaan? Dit wordt langzaamaan wat vervelend...

Mag het weer over de Solaris gaan? Dit wordt langzaamaan wat vervelend...

Ja ok.Het is altijd een gevolg van door iets.Maar wat wil je zeggen over de Solaris?

Wellicht mag er een :slotje: op dit topic, daar elke opmerking wordt geflankeerd door onze toetsenspelende zuiderbuur met beschonken nonsens. Hier zal weinig informatiefs uit voorkomen, heb ik zo'n gevoel...

Stel je hebt één synth voor je,dus gekocht.Je bent een synthfreak,dus daar ga je al direct mee liggen spelen,want tegenwoordig heb je al direct een paar honderd klanken tot je beschikking.
Ok,je veranderd hier en daar wat aan de klank,moduleren,tof,en een synth fanaat doe dit toch minstens 5 keer of meer per week,s'avonds,spelen met zijn hobby.Na een maand of twee weet ik al dat hij die synth gewoon beu zal worden.Waarom?Hij kan niet spelen,kent geen speltechniek,kan niet spelen op de toetsen.Kan in zijn klank geen emotie brengen die hij zou willen brengen omdat hij niet kan spelen.
Wat is het gevolg meestal,verkopen die synth voor een ander.

ik snap wel wat je wilt zeggen hoor, ik denk dat je gewoon iemand vanuit jouw oogpunt wilt behoeden voor het uitgeven van 4000 euro, maar dat is nogal een eenzijdige kijk op waarom mensen veel geld voor een synth over hebben. Speeltechniek is maar een heel klein onderdeel van een beslissingsproces namelijk.

Iedereen heeft andere criteria voor het aanschaffen van een synth, dat kunnen financiele overwegingen zijn, specificaties van een synth, de toetsenbord kwaliteit, de integratie in je DAW, en ga zo maar door. Speeltechniek is daar maar zelden een hoofdcriteria voor.

Als voorbeeld, ik kan mezelf prima vermaken met 1 synthgeluidje waarbij ik 1 noot 20 minuten door laat lopen terwijl er allerlei LFO's en step sequencers parameters binnen dat ene geluidje continu aan het veranderen zijn. Heeft helemaal niets met speeltechniek te maken (ik sla immers maar 1 nootje aan) , maar ik vind het helemaal fantastisch wat er die 20 minuten gebeurd. Ik kies dus ook vaak synths die veel Modulation mogelijkheden hebben. De Solaris is ook zo'n synth die daar perfect geschikt voor is. Dus het is veel te kortzichtig om mensen te proberen te behoeden voor het kopen van een dure synth omdat jij denkt dat ze niet kunnen spelen en er dan snel op uitgekeken zijn. Dat is vaker namelijk niet het geval dan wel aangezien praktisch iedereen voor een dure aanschaf wel even nadenkt of de specs voldoen aan zijn wensen.

Als je dat ding wil hebben, halen maar, je leeft maar een keer...:)

Persoonlijk vind ik de sound van de Solaris ietwat digitaal, maar goed dat vind ik, wat betreft het overige unieke synth qua layout en mogelijkheden. En Bowen is topie. Succes/plezier ermee!

ik snap wel wat je wilt zeggen hoor, ik denk dat je gewoon iemand vanuit jouw oogpunt wilt behoeden voor het uitgeven van 4000 euro, maar dat is nogal een eenzijdige kijk op waarom mensen veel geld voor een synth over hebben. Speeltechniek is maar een heel klein onderdeel van een beslissingsproces namelijk.

Als voorbeeld, ik kan mezelf prima vermaken met 1 synthgeluidje waarbij ik 1 noot 20 minuten door laat lopen terwijl er allerlei LFO's en step sequencers parameters binnen dat ene geluidje continu aan het veranderen zijn. Heeft helemaal niets met speeltechniek te maken (ik sla immers maar 1 nootje aan) , maar ik vind het helemaal fantastisch wat er die 20 minuten gebeurd. Ik kies dus ook vaak synths die veel Modulation mogelijkheden hebben. De Solaris is ook zo'n synth die daar perfect geschikt voor is. Dus het is veel te kortzichtig om mensen te proberen te behoeden voor het kopen van een dure synth omdat jij denkt dat ze niet kunnen spelen en er dan snel op uitgekeken zijn. Dat is vaker namelijk niet het geval dan wel aangezien praktisch iedereen voor een dure aanschaf wel even nadenkt of de specs voldoen aan zijn wensen.
Dat is wat meestal niemand meer doet,het spelen van 1synth geluidje,gedurende 20 minuten,begin al te denken aan 'muziek uit de Kosmos',toen 40 jaar geleden,dat de hagelbollen niet zo groot waren als nu.Bedoel wat je toen aan het proberen was in één uur,ontdekken ze nu in één minuut,want het volgend geluid ligt vlak voor je deur.Je staat echt niet meer stil voor één geluid,want er resten nog een paar duizend andere geluiden die je wilt ontdekken in een synth.Ik danste toen op één geluid een hele nacht door,toen een pas ontstane ontdekkingstocht.Nu,sorry,een solaris dat ik eigenlijk zal ontdekken in geluiden als iemand anders het zal zeggen tegen me,tegen de paar duizend andere geluiden die ik kan hebben tegenwoordig.

Jezus… of waar je ook in gelooft, of niet…

Ik vroeg gewoon om meningen over en bepaalde synthesizer, niet meer dan dat, en ik dacht dat dit een goed forum daarvoor zou zijn. Ik heb input gekregen en (gedeeltelijk) op basis daarvan een synthesizer gekocht - nou ja, een deelbetaling gedaan. De draad begon pas echt te lopen toen de synth al gekocht - nou ja, besteld - was, en het ging niet over de Solaris.

Om even kort te gaan; ik kan best aardig spelen, maar de reden dat ik de Solaris heb gekocht - nou ja, besteld - is de mogelijkheid om soundscapes te maken - traag en langzaam, een noot per minuut ongeveer, en als aanvulling op mijn redelijk analoge set-up. Ieder zijn meug, dit is de mijne…

Van mij mag hier ook een slotje op, want het heeft niets meer met het onderwerp te maken. Als ik hem binnenkrijg, en als ik tijd genoeg heb gehad, maak ik wel een aparte draad aan en hou ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Sorry,,Oefen me een beetje op m'n zelfkritiekgroei dan in het vervolg.
Als je weet dat meestal in een discussie het altijd uitdraait op een meningsverschil tussen een paar leden op den duur en dan lees je op pagina 8 en weet je niet meer waarover het eigenlijk begonnen is.In alle discussies wat ik gelezen heb in de afgelopen jaren draait het altijd uit met een meningsverschil op de duur over heel iets anders.Enfin ben weeral begonnen zie ik....En dat gaat eeuwig durend zijn hoor in een forum,tenzij je maar 3,4 antwoorden gaat krijgen.Het begint altijd eens iets even over naast te feiten te vertellen hoor en de trein is vertrokken!Maar ik geef toe ik was fout.Een les geleerd!

Laatst gewijzigd:
Lullig voor de discussiestarter dat het al zo ver gaat dat hij zijn eigen draad op slot wil doen. Ik lees graag hoe het hem is vergaan na aanschaf van deze mooie bak.

Back