Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mag het weer over de Solaris gaan? Dit wordt langzaamaan wat vervelend...
Stel je hebt één synth voor je,dus gekocht.Je bent een synthfreak,dus daar ga je al direct mee liggen spelen,want tegenwoordig heb je al direct een paar honderd klanken tot je beschikking.
Ok,je veranderd hier en daar wat aan de klank,moduleren,tof,en een synth fanaat doe dit toch minstens 5 keer of meer per week,s'avonds,spelen met zijn hobby.Na een maand of twee weet ik al dat hij die synth gewoon beu zal worden.Waarom?Hij kan niet spelen,kent geen speltechniek,kan niet spelen op de toetsen.Kan in zijn klank geen emotie brengen die hij zou willen brengen omdat hij niet kan spelen.
Wat is het gevolg meestal,verkopen die synth voor een ander.

Dat is wat meestal niemand meer doet,het spelen van 1synth geluidje,gedurende 20 minuten,begin al te denken aan 'muziek uit de Kosmos',toen 40 jaar geleden,dat de hagelbollen niet zo groot waren als nu.Bedoel wat je toen aan het proberen was in één uur,ontdekken ze nu in één minuut,want het volgend geluid ligt vlak voor je deur.Je staat echt niet meer stil voor één geluid,want er resten nog een paar duizend andere geluiden die je wilt ontdekken in een synth.Ik danste toen op één geluid een hele nacht door,toen een pas ontstane ontdekkingstocht.Nu,sorry,een solaris dat ik eigenlijk zal ontdekken in geluiden als iemand anders het zal zeggen tegen me,tegen de paar duizend andere geluiden die ik kan hebben tegenwoordig.ik snap wel wat je wilt zeggen hoor, ik denk dat je gewoon iemand vanuit jouw oogpunt wilt behoeden voor het uitgeven van 4000 euro, maar dat is nogal een eenzijdige kijk op waarom mensen veel geld voor een synth over hebben. Speeltechniek is maar een heel klein onderdeel van een beslissingsproces namelijk.
Als voorbeeld, ik kan mezelf prima vermaken met 1 synthgeluidje waarbij ik 1 noot 20 minuten door laat lopen terwijl er allerlei LFO's en step sequencers parameters binnen dat ene geluidje continu aan het veranderen zijn. Heeft helemaal niets met speeltechniek te maken (ik sla immers maar 1 nootje aan) , maar ik vind het helemaal fantastisch wat er die 20 minuten gebeurd. Ik kies dus ook vaak synths die veel Modulation mogelijkheden hebben. De Solaris is ook zo'n synth die daar perfect geschikt voor is. Dus het is veel te kortzichtig om mensen te proberen te behoeden voor het kopen van een dure synth omdat jij denkt dat ze niet kunnen spelen en er dan snel op uitgekeken zijn. Dat is vaker namelijk niet het geval dan wel aangezien praktisch iedereen voor een dure aanschaf wel even nadenkt of de specs voldoen aan zijn wensen.
Hij heeft wel een punt.