Meningen over John Bowen's Solaris

De toewijding en klantvriendelijkheid van John Bowen zijn echt ongelofelijk… echt iemand van wie je graag een synth koopt. Dat zouden meer fabrikanten moeten doen!

Met mijn RWE Fireface/Dynaudio BM15A's denk ik dat ik een behoorlijke geluidskaart/luidsprekers heb om mijn softsynths goed te laten klinken; de voornaamste vraag die ik eigenlijk had, was of de kwaliteit van de tegenwoordige softsynths (in combinatie met een goede geluidsinterface) de Solaris overbodig maakt? Of klinkt hardware ook in dit geval beter…

Het gaat me voornamelijk om wat extra dynamiek in het geluid/muziek, beweging, evolving soundscapes, wavetables inderdaad, goed punt enz… Ik ben erg onder de indruk van de mogelijkheden van deze synth en van de video's ervan, en voor het analoge randje kan ik gemakkelijk wat 'dubbelen' met mijn andere hardware.

Nadeel is dat maar weinig mensen hem hebben, zo ook hier… en dat ik hem dus niet ergens in het echt kan testen. Ik twijfel nog erg… maar ik kom er wel uit. :)

Spijtig dat je de Solaris niet kunt uittesten,maar de demo's,reviews,you tube,maken veel goed.
Je kunt synth's niet met elkaar vergelijken,ieder hard-soft synth heeft een eigen klank karakter.

Zo layer ik in m'n daw verschillende soft-synth's op elkaar en maak ik er zeer mooie klank tapijten mee(bv:absynth-omnisphere-Alchemy),morphen een beetje hier en daar en je weet niet wat je hoort.
Zo maak je een totaal ander klank van,en dat kun je ontelbaar keren doen,naargelang hoeveel soft synth's je hebt.
Dat zie ik niet direct gebeuren met een hardware synth,tenzij je een stapel synth's hebt en via midi,je klanken gaat stapelen.Gaat allemaal hoor,alleen met soft synth's is het in één wip gebeurd.
Enfin moest ik het geld hebben direct de Solaris omdat het klank karakter me aanstaat.
Ken je de Schmidt analoog synth?Dat bakje van 20000 euro,wel dat kan me langs geen kanten bekoren,wel mooi in de living hoor.
Ik bedoel smaken verschillen,en een mening is zoals een achterste,iedereen heeft er ene:-).Jij en alleen Jij beslist,en laat de keuze niet afhangen van lozers zoals wij!
Trouwens ik hoor hier en daar dat de Solaris niet meer in produktie is?

Laatst gewijzigd:
De Solaris is de ultieme soundscape bak met z'n wavetables, rotors en vector synthese. Alles is met alles te moduleren om oneindige beweging in de klank te programmeren.

De Solaris is de ultieme soundscape bak met z'n wavetables, rotors en vector synthese. Alles is met alles te moduleren om oneindige beweging in de klank te programmeren.

Dat kan ik met met m'n soft absynth ook.En vele soft synth's.Moduleren met native absynth vanachter tot van voren,plus dat dat ik er drie tot 300 absynth's in serie of parallel kan zetten.Dat is het probleem niet meer.De klank,man, DIE klank!Dan mag er nog honderd duizend mogelijkheden zijn in een synth.
ik zeg het test die bak live uit,desnoods neem je een vliegtuig,en test die uit,heel de dag lang of langer als het moet.

Laatst gewijzigd:
… en laat de keuze niet afhangen van lozers zoals wij!

Helaas, de tragiek van het verhaal is dat, omdat ik het ding niet in het echt kan beluisteren, ik afhankelijk ben van losers zoals jullie.

Nee, hoor… flauw, ik kon het niet laten. Ik waardeer jullie meningen en ben dankbaar voor jullie input. Ik neem het mee in mijn beslissing, maar echt makkelijker wordt het er niet door. ;)

* En, jajaja... tragiek, tragiek… het is en blijft natuurlijk een luxeprobleem - hongerige kindjes in Afrika hebben er geen last van. Maar toch, een Solaris wil wel zeggen dat ik XX maanden langer moet sparen voor mijn geniale modular systeem dat ik ook nog ooit wil aanschaffen.

Maar toch, een Solaris wil wel zeggen dat ik XX maanden langer moet sparen voor mijn geniale modular systeem dat ik ook nog ooit wil aanschaffen.

Door moed en zelfopoffering bereikt uiteindelijk de slak de ark:-).

Klank

Ik vind de Solaris geweldig klinken, heel organisch met veel diepte en veel geluidsdruk, ook bij lage requenties. Een beetje om de zelfde redenen als dat we analoge synths waarderen maar dan vertaald naar het digitale tijdperk. Ik heb niet veel softsynhts maar wel hele leuke (Reaktor Absynth, Synplant). Naar mijn mening klinkt de Solaris indrukwekkender dan de meeste softsynths (ik gebruik dus niet de woorden beter of slechter). Als technische argument is te vermelden dat de Solaris intern geheel 32bit float is met een sample rate var 96KHz, dus ook de modulatie bussen. Hierdoor gaan alle modulatie bronnen tot in het audio bereik (waar van toepassing). Veel softsynths zullen dit niet hebben om CPU cycles te besparen (= meer stemmen). De Solaris heeft "maar" 10 stemmen. Die kun je dan wel weer allemaal stapelen en verstemmen tot een grote brute mono synth.
Wat bij mij altijd het beste werkt is om mix van diverse synthese vormen en technieken zoals: analoog, digitaal, VA (DSP en native), FM, semi-speelgoed, enz.

Bediening

Als ik achter de Solaris sta en klanken ga bouwen kom ik in een bepaalde creatieve flow terecht. Niet alle 1000+ parameter zijn tegelijk via het front panel te bedienen maar wel 35 parameters (er zijn 35 draaiknoppen) waardoor en groot deel van de klant waar je aan werkt direct te tweaken is. Dit is voor mij echt een voordeel t.o.v. met de muis klanken programmeren. Ik heb ook een Andromeda en vind de Solaris makkelijker te bedienen.

Ik kwam er ook met jullie hulp helaas niet helemaal uit, dus ik heb hem maar besteld… bedankt voor alle input, heren (en eventueel ook dames)!

:)

Spannend, waar heb je hem besteld? Ben erg benieuwd...

Direct bij John Bowen zelf… wel even wat langer wachten, maar dat deed ik liever dan bestellen bij een winkel; 'skip the middle man' enzo.

Hij zou eind oktober verzonden moeten worden - production run 4, als ik me niet vergis. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte als het zover is.

Gefeliciteerd met je aankoop! Die synth is al te gek op het scope platform en deze is net dat laatste stapje! Enjoy!

Direct bij John Bowen zelf… wel even wat langer wachten, maar dat deed ik liever dan bestellen bij een winkel; 'skip the middle man' enzo.

Hij zou eind oktober verzonden moeten worden - production run 4, als ik me niet vergis. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte als het zover is.

Mooie bak, ik hoop voor je dat ie dan ook daadwerkelijk komt, ik heb na 3 jaar destijds mijn preorder maar gecancelled :)

Mooie bak, ik hoop voor je dat ie dan ook daadwerkelijk komt, ik heb na 3 jaar destijds mijn preorder maar gecancelled :)

Vroeger was het inderdaad een ander verhaal, maar nu is hij volgens mij gewoon in productie. Ik ben ook erg benieuwd.

Vroeger was het inderdaad een ander verhaal, maar nu is hij volgens mij gewoon in productie. Ik ben ook erg benieuwd.

ja nu wacht ie tot ie er 100 heeft en dan laat ie weer een batch bouwen. 10 stemmen is best karig, destijds was sprake van 16, maar goed 10 is genoeg voor een monotimbrale bak.

Het is een monster van een machine, ik denk dat je er veel plezier aan gaat hebben

ja nu wacht ie tot ie er 100 heeft en dan laat ie weer een batch bouwen...

Lijkt me heel verstandig van hem, en begrijpelijk omdat het geen grote organisatie is. En wat betreft het aantal stemmen, sommige van mijn andere machines hebben er minder en daar ben ik ook erg blij mee. :)

Monster van een machine zeggen ze.Maar hoe goed kan je de toetsen bespelen?Beginneling of zeer ervaren?Dat speelt ook een zeer grote rol.De meesten die niet kunnen spelen verkopen hun synth al na een paar maanden wegens 'een slechte' synth,verkopen hun weeral zoveelste synth altijd wegens niet naar hun goesting.Maar een eeuwig durende deuntje dat je al jaren kent op een nieuwe synth spelen noopt bij die kerels altijd tot kopen van nieuwe synths.
Bedoel leer eerst muziek spelen.

Je hebt wel gelijk...Maar als je altijd een zelfde deuntje speel,bij gebrek aan speelkennis ben ik een synth rap beu!Hoe knap hij toch gebouwd is!:doei:

Back