SID of DROID

Origineel geplaatst door PzHKL
Als het je puur gaat om de SID sound in je studio te hebben dan is 15 / 20 euro voldoende.. (2e hands SID)

prophet64.com biedt gratis software om de c64 -as is- te gebruiken als mono synth.
Je bent wel een Midi->CV kastje nodig.

Een avondje prutsen en het loopt. De nieuwere SIDs klinken beter (smaakafhankelijk natuurlijk), het filter gaat verder waar de oudere filters inzakken. Voorbeeld sounds staan ook op die site.

Have Fun! :W

prophet64 is toch wel een van de mooiste opties: goedkoop een c64 op de koop tikken, een joystick, wat software, syncen - voila. en 't klinkt echt wel mooi. juist leuker dan een sidstation lijkt me omdat je niet via midi hoeft lopen te programmeren maar een zelfstandig apparaat hebt dat meeloopt.

een sid kan niet klinken als

een 303
een 909
een Prophet

dus van waar al die misleidende plaatjes met WEER die K** interfaces?
het zijn trouwens ook geen 'softsynths' nutuulk...

en idd, het is beter de C64's 'heel' te laten dan al die krengen er uit te slopen...
een SID is het leukst IN een commodore 64 met alles er op en er aan...

en... maar... ook... want...
de 'ruis' van de sid is nutuulk geen echte ruis maar gewoon een blokgolf met random amp waarbij de freq gelijk staat aan de de s/h timing... een 'echte' ruis is niet qua freq te beinvloeden, de 'ruis' van de sid dus zo gezegd wel...

Attachments

• c64noise.zip
    132 KB · Bekeken: 121
Commodore 64

Commodore 64

Origineel geplaatst door EZBlade in zijn introductie post
...maar heb hier nu een commodore 64 staan met prophet 64 erop
Cool, moet ik ook eens proberen.

Doe je dat via MIDI of heb je zo'n MIDI-to-CV ding ervoor gemaakt?

Zelf heb ik twee MIDI interfaces, een Sequential Circuits Model 64 en een Steinberg (model ff vergeten).
De Model 64 werkt zeker, die Steinberg heb ik nog niet geprobeerd. Hij zat ingebouwd in een SX-64 die ik kocht.

Jammer van de Model 64 is dat er een ROM inzit met brakke software. Daar start hij in op, dus er valt eigenlijk niets mee te beginnen. Ben benieuwd wat er gebeurt als ik die hele chip eruit ruk. Er ligt ook een plan klaar om een schakelaartje in de trigger-line te zetten, zodat hij gewoon niet opstart...

Verder heb ik de Sound Expander met full size keyboard. Leuk mono FM preset synthesizertje, geloof ik. Nog niet voldoende tijd gehad om 'm flink uit te pluizen. En helaas geen MIDI, maar een-of-ander flatcabletje.

Ook heb ik er een Sampler 64 bij, goed voor enkele seconden 8-bit samples. 8~

In de nieuwe 'studio', na de verhuizing, ga ik de hele boel optuigen en zien wat 't kan worden :)

Back