synth met een disonante stemming

DRe

SSM spacestation
hallo ik doe toch een gok om te vragen, ik heb een synth die klinkt dissonant of te wel er is 1 stem te weinig in ieder octaaf .. "niet echt natuurlijk". ik bedoel dat als je een A aanslaat dat de volgende octaaf een G# ( bij de zelfde klank) is en dan G bij het weer volgende octaaf. is er dan een weerstand kapot in het toetsen board?

De rest doet het verder wel. Het lijkt wel of ik Turkse muziek maak met een heel akkoord. wat zou dit kunnen zijn.

is hij analoog of digitaal ?
bij analoog is het een kwestie van instellen/ afstellen / trimmen van de oscilatoren meestal
doet hij hetzelfde met een extern aangesloten toetsenbord?
dan ligt het niet aan het toetsenbord.
digitaal is weer anders natuurlijk

Weet niet welke synth het is maar er zijn heel veel bakken waar dit kan idd.
Heb zelf een ouwe Yamaha en een van de stemmen is vreemd genoeg alleen in het laagste register (16ft) ook super vals..
het bereik van C1 tot C5 is nu iets van 'n paar tonen.. hij doet het dus wel als ik em op 8ft of 4ft zet..

Heb zelf ooit mijn Polysix (die na 'n paar jaar ook een beetje vals geworden was) zelf gewoon getuned (paar trimpotjes bij regelen) maar die stemmen hadden nog wel de juiste scalling.
En ook op mijn Teisco SX400 die ik ooit kocht waren alle 4 stemmen een beetje vals.. die kun je per stem tunen op de achterkant maar dat hielp niet echt.. daar zat een trimpotje op een van de boards en daar was de scaling gewoon bij te regelen..

Gok zelf, dat als het een stem is die zomaar van de ene op de andere dag vals is, dat er iets technisch niet in orde is. Maar alles is meestal goed te fixen maar frustrerend en lekker muziek maken is het niet echt.. ff langs de synthdokter dus :)

is hij analoog of digitaal ?
bij analoog is het een kwestie van instellen/ afstellen / trimmen van de oscilatoren meestal
doet hij hetzelfde met een extern aangesloten toetsenbord?
dan ligt het niet aan het toetsenbord.
digitaal is weer anders natuurlijk

het de synth hier onder ..en ik heb idd ergens een chd midi ergens maar als het in het keyboard
stukje zou zijn hoeft het niet op gelost te zijn maar proberen kan idd. daar ga ik me bezig.

http://manuals.fdiskc.com/flat/Korg Trident MKII Service Manual.pdf

het is over het hele keyboard..

ah een polysynth
tja dat kan ergens een klein onderdeel zijn idd, vanalles
zie links en rechts kb scale staan en zo, maar verder gaat het voor mij ook niet
dan toch maar even naar de synthdocter

Laatst gewijzigd:
Je zou de trimpots VR-3 en VR-5 eens kunnen proberen. Het lijkt me sterk dat zo'n groot verloop door de trimmers komen maar nooit geschoten...

Ik zal vanavond of morgen nog eens echt goed naar de achema's kijken.

hoi pwm hij is nu weer op schaal met de trimmers dus niet vals meer, ik meten 14,20 v op 15 volt wat het moest zijn. maar nu heb ik een ander probleem want met het opkrikken van het voltage is de stemming nu B inplaats van A :( maar de stemming is weer terug ..

de total tune haalt deze grote stemming wisseling niet.

Laatst gewijzigd:
Hmmm Yamaha TX81z heeft tuning tables, een MicroWave heeft wat apartere tuning opties. Maar een complete key per octaaf weghalen is misschien wat te veel gevraagd voor ze.

Ik begin het ding een beetje te begrijpen. Is het probleem bij alle instrumenten hetzelfde?

de stemming is dus te te laag. de instrumenten zijn nu niet heeeele maal goed gestemd vanuit de synth gerekend dus het is nog steeds niet helemaal goed . heb jbaars al gemail voor check /service beurt. ik denk dat het ergens nog een potmeter zit waar in de instrumenten mee afzonderlijk kan afstellen. maar he is al 98% beter

zeker

Back