SEM clone diy?

Ik heb net eens naar die schemas (synthfool link) gekeken.

Die 18.5V is voor niets nodig :geslaagd: lijkt me.

De originele PSU bestaat uit een externe 18.5/-18.5/gnd en een interne die de voltages naar 15/-15/gnd omzet.

Je kan die hele zooi eruit laten en gewoon een 15/-15/gnd aansluiting maken om de hele zooi te laten werken.

Meer ruimte op de pcb zo, met een header en een paar caps ben je er...niet ?8D
Of zie ik dat weer te makkelijk :biertje:

Je zou hier en daar ook nog wat smt kunnen gebruiken om ruimte te sparen op de pcb :duivels:

Nu ga ik waarschijnlijk te ver.. met een mogelijke synthforum BAN tot gevolg 8D8D8D

:D:biertje:

Ik heb net eens naar die schemas (synthfool link) gekeken.
Die 18.5V is voor niets nodig :geslaagd: lijkt me.

FET en transistor in de VCO hangen aan +18,5.
Ik ben ook al een tijdje aan het denken om SEM's te bouwen voor een x-voice. Niet zo zeer een 1 op 1 clone maar als voice cards zodat je een 8-voice kan bouwen die in een 2u of 3u rack past.

FET en transistor in de VCO hangen aan +18,5.

Oeps, niet op gelet. dju

die bypass caps in 0804 is voor mij in ieder geval geen probleem als er ruimte nood ontstaat

:biertje:

Mooi idee Sander! Ik heb zeker interesse (altijd noch spijt dat ik mijne heb verkocht....)
Vier in een kastje lijkt mij supervet, ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

Veel succes!

Vraagje,

Ik zie 50k pots staan aan de ingang van de filter met een center tap

Wat doe je daarmee?

Ik kan geen 50k pots vinden met een center tap aansluiting. Enkel 100k van alps bij mouser (11mm pots)

Attachments

• IMG_1793.jpg
    IMG_1793.jpg
    69,3 KB · Bekeken: 128
Waarschijnlijk lukt het wel met die 11mm 100k's van mouser.

Dat is niet echt een oplossing.

68 op voorraad en geen levertijd bij fabriekstijd....dus obsolete part.

In naam van zo juist mogelijk klonen... Wat denk je hiervan ?

Voordeel: geen enkel R waarde is veranderd, dus geen invloed op het signaal, is exact hetzelfde als wat de pot met center tap doet.

Nadeel: 1 schakelaar + 2 weerstanden extra

:biertje:

attachment.php

Attachments

• Printing Print schema.jpg
    Printing Print schema.jpg
    17,4 KB · Bekeken: 132
Dat onderste deel van je schakelaar, contact 1,2 en 3 kan je wel weglaten, R1 en 2 kan je direct aan massa liggen of denk ik zelfs wel weg laten, scheelt weer printruimte.
Je kan het ook zo maken dat je in middenstand van de pots beide wave's heb uit je VCO, en dan met de schakelaar kiezen welke van de VCO je wil horen, of alle 2 als je een 3 standen gebruikt.

Dat onderste deel van je schakelaar, contact 1,2 en 3 kan je wel weglaten, R1 en 2 kan je direct aan massa liggen of denk ik zelfs wel weg laten, scheelt weer printruimte.

Bij de filter ingang kan je ze idd weglaten en met een spdt switch en 25k pot gewoon de waveform selecteren.
In de vco zit ook zo'n gekke pot tussen fm/pwm, als je dat daar doet krijg je invloed op de freq van de vco etc. denk ik zo maar.

Je kan het ook zo maken dat je in middenstand van de pots beide wave's heb uit je VCO, en dan met de schakelaar kiezen welke van de VCO je wil horen, of alle 2 als je een 3 standen gebruikt.

Mods zijn zeker mogelijk, zolang er een stand is die de het origineel zo veel mogelijk kloont dan ben ik zeker voor :okdan:

Bij de filter ingang kan je ze idd weglaten en met een spdt switch en 25k pot gewoon de waveform selecteren.
In de vco zit ook zo'n gekke pot tussen fm/pwm, als je dat daar doet krijg je invloed op de freq van de vco etc. denk ik zo maar.

Daar kan je ze idd beter wel gebruiken, ze zitten in de deling dus weglaten gaat idd de freq en PWM omhoog.

Mods zijn zeker mogelijk, zolang er een stand is die de het origineel zo veel mogelijk kloont dan ben ik zeker voor :okdan:

Zal vanavond een kladje tekenen, heeft wel wat invloed op de volume die het filter ingaat, wordt iets minder.

Back