Behringer ADA 8000 of Behringer ADA8200

Kijk als je 3 units gebruikt, dan heb je al 48x dat effect.
De unit klinkt gewoon wat vlakker met meer ruis. Of je dat wel of geen probleem vind moet ieder voor zichzelf weten

Hangt beetje van je toepassing af. Ik gebruikte de mijne alleen als DA, naar mijn vermoeden is het meest problematische deel van deze units het analoge stuk voor de AD. De test is 32x DA + 32x AD.

ja de pre-amps zijn niet om over naar huis te schrijven en daarnaast is het dynamisch bereik in het laag een stuk minder waardoor alles vlakker klinkt. voor het geld per poort geen slechte conversie maar voor iets meer zou ik zeker de 8200 nemen.
wat je in die 32x 32x conversie stapeling hoort is ook de vermorming die je in je eigen mixen introduceert. vervlakking door het gebruik van even veel kanalen

Mijn punt is: Stel het ding klinkt inderdaad onomstoten als poep. Als 90% van die poep in de A/D stage zit, en je gebruikt hem alleen om uit de D/A analoge kanalen een console in the blazen, dan klinkt hij uiteindelijk niet als poep, zelfs al gebruik je 32 kanalen.

Juist, en nu varen we voorzichtig weg van "legendarisch slecht" Ik vond dat nogal hard gesteld.

Argumenten zoals "ga maar googlen" vind ik overigens echt onzin. Als ik wil horen dat de VS wapens ontwikkelt waarmee zij het weer kunnen beïnvloeden of pacten hebben met buitenaardse wezens, kan ik die ook wel vinden. Daarbij heb ik helaas uit eigen ervaring ontdekt dat ons brein nogal snel de "juiste" keuze maakt bij vergelijkingen. ABX testen heeft dit voor ons zichtbaar gemaakt.

Het is imo een erg bruikbare apparaat die bij ons nogsteeds een plek heeft(en ingezet wordt) naast de dure converters/pre-amps.
De 8200 lijkt me ontzettend interessant. Zeker met de aangekochte Midas technologie en converter update. Als uitbreiding van een setup waarmee je voornamelijk synths/drum-computers gaat opnemen zou ik nogsteeds de originele overwegen als geld een kwestie is. Je kan altijd de "kritische" kanalen gebruiken op de main interface.

@exel: Snap ik, voor DA alleen weet ik niet, hoe krijg je al je synthkanalen je daw in dan?
Of gebruik je alleen maar VSTi's en samples ?

Ik gebruikte ze in een mixed setup met 16 channels apogee en 16 channels behringer. Had toen sowieso niet zoveel synths, maar alles wat over opnemen ging deed ik met de Apogees, de Behringers kwamen alleen aan de bak in de mix stage.

Ik heb inmiddels die console al lang de deur uitgedaan, en daarmee ook de ADA8000s. Mijn synths hangen nu aan een Apollo, en verder mix ik in the box.

Als jij er happy mee bent prima toch? Hoef je toch geen externe bevestiging van?
Ik zeg alleen dat ik de 8200 voor die paar euro meer veel meer value for money vind hebben.
De 8000 komt er bij mij niet in.

Juist, en nu varen we voorzichtig weg van "legendarisch slecht" Ik vond dat nogal hard gesteld.

Argumenten zoals "ga maar googlen" vind ik overigens echt onzin. Als ik wil horen dat de VS wapens ontwikkelt waarmee zij het weer kunnen beïnvloeden of pacten hebben met buitenaardse wezens, kan ik die ook wel vinden. Daarbij heb ik helaas uit eigen ervaring ontdekt dat ons brein nogal snel de "juiste" keuze maakt bij vergelijkingen. ABX testen heeft dit voor ons zichtbaar gemaakt.

Het is imo een erg bruikbare apparaat die bij ons nogsteeds een plek heeft(en ingezet wordt) naast de dure converters/pre-amps.
De 8200 lijkt me ontzettend interessant. Zeker met de aangekochte Midas technologie en converter update. Als uitbreiding van een setup waarmee je voornamelijk synths/drum-computers gaat opnemen zou ik nogsteeds de originele overwegen als geld een kwestie is. Je kan altijd de "kritische" kanalen gebruiken op de main interface.

Ik gebruikte ze in een mixed setup met 16 channels apogee en 16 channels behringer. Had toen sowieso niet zoveel synths, maar alles wat over opnemen ging deed ik met de Apogees, de Behringers kwamen alleen aan de bak in de mix stage.

Ik heb inmiddels die console al lang de deur uitgedaan, en daarmee ook de ADA8000s. Mijn synths hangen nu aan een Apollo, en verder mix ik in the box.

Ok duidelijk

Er is eigenlijk niet eens zo heel veel aanbod in het segment betaalbare ADAT converters.
De ADA-8000 heb ik ooit zelf gehad en vond ik niet zozeer slecht, maar vooral onhandig in gebruik - rare form factor, dat stomme gedoe met die XLR's (niet eens jack op de outputs ook...). Dat is nog steeds zo op 8200? Zonde...
Ben daarna overgeschakeld op (tweedehands) RME ADI-8 pro's. Als je die kunt vinden is dat meer bang for the buck, erg doordachte apparaten.
Moest ik nu nieuw kopen, zou ik waarschijnlijk gaan voor Ferrofish.
Het goedkoopste model is weliswaar rond de 750, maar brengt wel 16 kanalen I/O (2x ADAT) in één koop. Reken ook nog eens het prijsverschil met XLR kabels en je bent er zowat... :D

Dat een apparaat warm wordt is niet perse het probleem, de reden waarom wel.

Kleine side note; de reden kan van alles zijn, van een onderbemeten voeding tot een onvoldoende koelingsoplosing.
In het geval van de ADA was het commentaar van Uli himself:
I remember that in earlier versions (and this unit is now around 8 years on the market) we had an overheating problem with a voltage regulator especally when the units are stacked on top of each other, preventing proper cooling. I believe a heatsink was added which should have solved the problem - but if not, please let us know. Thanks!

De opmerking dat warmte geen probleem zou zijn moet je voorzichtig mee omspringen.
Het is nu eenmaal zo dat veel componenten een bepaalde temperatuur range hebben - en componenten met een hogere range zijn ook duurder.
Kortom wat gebeurt er (met name met goedkope componenten) als de temperatuur buiten de range valt: versnelde veroudering, waardoor ook verkorte levensduur en slechtere prestaties (met keten effecten zoals onstabiele voeding, meer ruis etc.)

Laatst gewijzigd:
werk nu al een jaar of 5/6 met de ada 8000, heb m aangesloten op mijn UFX, en ik kan niet anders concluderen dat het altijd fantastisch klinkt wat ik ermee opneem. Heb een zooi synths op een mixer hangen die ik dan via de channel inserts doorstuur naar de ada8000, maakt niet uit wat ik ermee doe, flink oversturen, dingen met bakken laag. Klinkt echt top. Dat ' stikken ' of 'dynamisch slecht in het laag' klopt echt helemaal niets van, waar worden dat soort 'facts' op gebaseerd?

Ik beschouw Black Lion audio altijd als een behoorlijke expert op dit gebied en zij hebben er het volgende over te zeggen:

The biggest drawback within the ADA8000′s analog path would be from the use of the Texas Instruments’ TL074 op-amp, which is primarily responsible for the unit’s hazy and muddy characteristic.

Op het moment dat ik een ADA8000 had was er nog geen mod van Black Lion audio maar als je deze volgende quote leest kan deze mod de ADA8000 een zeer interessante aankoop maken:

We have been modifying the ADA8000 for a while now (only upon customers’ requests), but it wasn’t until we had the opportunity to actually shoot it out against a stock Apogee Ensemble that we decided on making this mod public and officially adding it to our website. After we compared the two units together, we were astonished that our basic op-amp upgrade so easily brought the ADA8000 to a comparable sound quality as the Ensemble!

De op-amp stage is dus duidelijk de zwakke schakel en hier is iets aan te doen door middel van een basic mod die grofweg 250 dollar kost. Volgens mij zit je dan nog steeds in een prijsklasse die zeer competetief is maar heb je daarna dus wel een ADDA convertor die mee kan met de Apogee Ensemble. Voor 450 dollar kun je de ADA8000 zelfs naar een niveau tillen wat je normaal blijkbaar alleen vind in het high end segment.

Nadeel van de mods van Black Lion blijft dat je je unit naar de US zult moeten verzenden.

werk nu al een jaar of 5/6 met de ada 8000, heb m aangesloten op mijn UFX, en ik kan niet anders concluderen dat het altijd fantastisch klinkt wat ik ermee opneem. Heb een zooi synths op een mixer hangen die ik dan via de channel inserts doorstuur naar de ada8000, maakt niet uit wat ik ermee doe, flink oversturen, dingen met bakken laag. Klinkt echt top. Dat ' stikken ' of 'dynamisch slecht in het laag' klopt echt helemaal niets van, waar worden dat soort 'facts' op gebaseerd?

Gehoor, en iedereen heeft recht op zijn eigen mening toch (zeker als deze is gebaseerd op eigen ervaring lijkt me)? Dit zijn mijn ervaringen en die van andere mensen die ik heb gesproken op basis van waar ik tegenaan liep.

Ik heb overigens ook gelezen dat de ADA8000 erg gevoeldig is voor clocking. Een stabiele externe clock geeft aanzienlijk betere resultaten en de interne clock gebruiken maakt de resultaten aanzienlijk minder. Ik gebruikte destijds een Motu audio interface als clock en dat kan een rol hebben gespeeld, ik ben verder niet bekend met de kwaliteit van de clock van die specifieke Motu unit.

In een ad8000 kan je ook andere opamps plaatsen en signal pad aanpassen, op internet zweeft wel een leuke mod rond om van budget gear nog iets leuks te maken. Dan is de 8000 beter dan zn opvolger.

heb je daar een artikel van?
ik heb vanzelfsprekend geen AD8000 om te kijken

I can’t hear any improvement at all.

iemand die een blind test deed met Black Lion gemodde Digidesign 003 vs stock.

http://recordinghacks.com/2009/08/31/black-lion-audio-mod-comparison/

tja, dat is ook wat ik wilde vinden online.

Wat de Motu/ADA combo betreft had ik ook slechte ervaringen. Nou moet ik zeggen dat ik destijds niet snapte hoe wordclock en termination werkte.
Met mn Metric Halo interfaces klokt ie prima. Tijdens een opbouw voor een live gig heb ik een keer een kapotte bnc kabel gehad en zelfs andersom geklokt; ADA als master via adat. Werkte prima.

Laatst gewijzigd:
Die mod van de opamp valt wel een diy schema van te googlen, ook deze trafo mod lijkt wel leuk:okdan:

http://blog.newyorkbrass.com/2010/0...1073-and-a-behringer-ada-8000-have-in-common/

Bij analogdevices hebben ze ook wel leuke opamps, zijn wat duurder maar je ziet ze terug in een bricasti bijvoorbeeld. De ada8000 is een leuk printplaatje om gave stunts mee uit te halen.

Grappig Solid......het artikel wat je linkt bevat het volgende stukje tekst:
First I thought if I change the opamp on the input section I could get better performance. Wrong. The old ADA-8000 used a TL074 opamp. The new machine is much better and has a very low noise and high end opamps which are very hard to beat.

Behringer heeft dus niet alleen pas bij de 8200 het design aangepast maar tussendoor al en daarbij de zwakste schakel (de op-amps) een forse upgrade gegeven.
Dit zou de verschillende in ervaringen prima kunnen verklaren. Ik heb zover ik weet de allereerste uitvoering gehad destijds.

Back