Yamaha AIEB2 data kabel

LoFiye

Let there be rock!
Goedemorgen! Ik heb inmiddels een AIEB2 gevonden, maar nu blijkt dat de data cable (een flat cable) ontbreekt :( Nu lijkt mij dit een standaard 40 pins kabel (die we heel vroeger voor IDE schijven gebruiken e.d.). Ik weet niet zeker of dit werkt, maar er is ook nog een 2e uitdaging. Er zit blijkbaar een soort "magneet" op die kabel. Ik ken dit concept niet..

De verkoper zei er het volgende over:

The cable that came with this AIEB2, is fairly common, and should be an easy find. The cable is a simple 40pin (female to female) cable that can be found at most computer shops. There maybe a magnet you may need to obtain that attaches to the cable; again, should be an easy find.

The magnet can be seen in pictures when you search "AIEB2" on eBay. Look closely, the magnet is covered by tape.

We believe that magnets on cables are to alleviate interference. It may not be necessary. The magnet may be available at a specialty computer store.

Als je op Ebay kijkt bij AIEB2 interfaces, dan zie je op de foto's inderdaad een ingetaped gevalletje zitten.

Een aantal vragen dus. Kan ik zo'n oude IDE kabel gebruiken? Kan ik de magneet negeren? Of is deze ergens verkrijgbaar? Ik zou het liefst een originele kabel kopen. Helaas heb ik bij de koop niet goed op de plaatjes gekeken. Ik ging er een beetje van uit dat de juiste kabels erbij zouden zitten... stupid me :(

Bedankt alvast voor jullie hulp!
Dennis

ik zou gewoon een ide flatcable halen en niet te veel zorgen maken om die magneet.

Hoi, ik heb uit interesse mn RS opengemaakt om is te kijken wat je bedoelt. Inderdaad, onder een plakbandje zit een langwerpige magneet, dus de hele flat cable gaat door de magneet. Ik lees ergens dat het ook wel een RF Choke genoemd wordt (weer wat geleerd). Inderdaad om interferentie tegen te gaan.
Ik denk dat je zou kunnen gokken en gewoon zonder magneet proberen, maar ik ben geen electronicus!

De andere kabels zitten er wel bij overigens?

Bedankt voor de tips heren!.. en bedankt voor je moeite Arv om je eigen RS open te maken! Ik ga straks even kijken of ik ergens een oude IDE kabel kan vinden. De meeste zijn tegenwoordig ook nog 2x40 pins als ik mij niet vergis, dus ik moet echt even tussen m'n retro spullen gaan zoeken :D Ik ga tevens even googlen op RF choke. Ik heb dit systeem nog nooit eerder gezien, maar ik heb in ieder geval een zoekterm. Ik zal het waarschijnlijk eerst zonder dat ding gaan proberen :)

@Arv: nog steeds actief op je RS7K? Jaren geleden heb ik hier op SF genoten van je tracks. Als je een linkje hebt... Ik wil de RS7K graag compleet hebben. Heb nu de AIEB2 liggen, 64MB geheugen, nieuwe switches. Hopelijk gaat het allemaal werken :)

@loyfiye

Ja, nog steeds. :D
Voorlopig nog niet van plan hem weg te doen, ook al zijn er al wel dingen dat me in Logic beter lukt. Maar voor de ritmische dingen, altijd steevast de RS.
Op youtube heb ik nog een channel onder electroarv..

Handy dat de twee andere kabels er wel bij zaten want die lijken me lastiger te vinden.. Bizar trouwens dat mensen hem zonder kabel verkopen? Wat moet je anders met die (korte) kabel..

Back