wat is er mis met presets?

Volgens mij mankeert er toch iets aan je ogen want er is wel een verschil, nu zijn het blokjes en in de tijd van Beethoven zagen ze er anders uit. ;)

Het is zo langzamerhand tijd dat ik weer 'ns een oogmeting moet laten doen, dat klopt wel.

;)

Maar als je blokjes intekent zo van "de kick teken ik even snel in door met het potlood wat te klikken" en copy and paste in een geautomatiseerd proces dan wordt het meer programmeren dan dat je muziek maakt.

Soms wel, maar ik denk dat voor sommige soorten muziek zo'n werkwijze best kan werken. Mogelijkheden die tools bieden nodigen natuurlijk uit om tot muziek te komen waarbij je die geboden mogelijkheden ten volle kan benutten. De werkwijze is op andere manier en eentje die in de geschiedenis van de muziek nog maar heel kort bestaat, maar het is nog steeds muziek maken, denk ik. Een scheidslijn kan zijn dat je bij het muziek maken nog steeds bezig bent met geluid an sich als ingrediënt om tot een werk te komen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een prompt en AI op grond daarvan iets laat maken. Maar daar valt ook over te discussiëren.

De muziek van Bach, Mozart, Beethoven en noem de componisten van toen maar op, nog steeds weet het mensen gevoelsmatig te beroeren. Ik zie niet echt het verschil tussen een "blokske tekenen" of dat die componist van toen nootjes met een pen op papier zet.
Blokjes in een DAW worden door een computer geinterpreteerd in 'aan' of 'uit'. Daar aan kan in sommige gevallen nog een voorgeprogrammeerd ritmisch effect worden toegevoegd.
De blad muziek van de oude (en nieuwe) componisten wordt door elke muzikant verschillend geinterpreteerd. Soms met kleine nuances maar ook vaak met een ruime interpretatie of bewerking.

Het is zo langzamerhand tijd dat ik weer 'ns een oogmeting moet laten doen, dat klopt wel.

;)
We worden allemaal een dagje ouder. ;{
Soms wel, maar ik denk dat voor sommige soorten muziek zo'n werkwijze best kan werken. Mogelijkheden die tools bieden nodigen natuurlijk uit om tot muziek te komen waarbij je die geboden mogelijkheden ten volle kan benutten. De werkwijze is op andere manier en eentje die in de geschiedenis van de muziek nog maar heel kort bestaat, maar het is nog steeds muziek maken, denk ik. Een scheidslijn kan zijn dat je bij het muziek maken nog steeds bezig bent met geluid an sich als ingrediënt om tot een werk te komen,
Dat is ook zo en ik kom dan met een voorbeeld waarin de drumpartij niet simpel is om het juist wat duidelijk te maken maar je hebt gelijk want sommige muzieksoorten hebben juist dat wat meer repetetieve karakter en dan kan het inprogrammeren op de pianoroll heel goed werken.
Maar wil je meer met intentie werken in je partijen dus meer persoonlijk met hele eigen accenten dan kan dat op de pianoroll maar je hebt wel meer werk.
Een drummer speelt een partij in op een tempo van bijv 120 bpm en niemand tekent een partij met dat tempo in, dat gaat veel langzamer.
Ik vind het bijv ongelooflijk dat Frank Zappa alle muziek eerst op papier noteerde, wat moet dat een werk zijn geweest want zijn muziek was over het algemeen vrij complex.
Hij vertelde 'ns een keer dat ie vond dat ie de saaiste job ter wereld had, hij zei; "the only thing I do all day is drawing dots on paper" :D

in tegenstelling tot bijvoorbeeld een prompt en AI op grond daarvan iets laat maken. Maar daar valt ook over te discussiëren.
Je gelooft het of niet maar daar is op dit moment ook weer een discussie over op het forum. :D

Blokjes in een DAW worden door een computer geinterpreteerd in 'aan' of 'uit'. Daar aan kan in sommige gevallen nog een voorgeprogrammeerd ritmisch effect worden toegevoegd.
Dat kan maar je kan dmv velocity per noot zelf wel verschillen en daarmee gevoel aanbrengen, da's meer werk dan aangeven welk percentage velocity random je ergens op wilt, dat laatste heeft niets persoonlijks maar het is wel een handige feature vind ik.

De blad muziek van de oude (en nieuwe) componisten wordt door elke muzikant verschillend geinterpreteerd. Soms met kleine nuances maar ook vaak met een ruime interpretatie of bewerking.
Ja, da's waar, ze zeggen wel dat je dan in de geest van een componist kruipt en probeert die sfeer te laten horen, goed inlevingsvermogen en dan is het nog maar de vraag of je goed zit natuurlijk.

Als ik hoor dat iets geen bezieling heeft haak ik af. Preset of niet.

Ja, da's waar, ze zeggen wel dat je dan in de geest van een componist kruipt en probeert die sfeer te laten horen, goed inlevingsvermogen en dan is het nog maar de vraag of je goed zit natuurlijk.

Ja, voor hetzelfde geld draait een componist zich om in z'n graf. Dan toch maar een DAW gebruiken waarmee de bedenker van een werk het precies kan laten horen zoals hij of zij in gedachten heeft.

Ik heb niets tegen het gebruik van presets, maar probeer zelf altijd zoveel mogelijk zelf te doen.
Primair is dat omdat voor mij het maken van klanken een groot deel van de lol is in het werken met synthesizers.
Vaak inspireert het creëren bij het maken van nummers, maar soms is het omgekeerd en zoek ik een bepaald geluid in een track.
Daarbij schroom ik niet om presets te gebruiken.
Soms klinkt een preset gewoon goed in waar ik mee bezig ben en hoef ik slechts wat kleine dingen aan te passen (iets minder attack of release bijvoorbeeld).

Ik vind presets ook nuttig als uitgangspunt, een basis om een klank verder te ontwikkelen.

Ik ben daarentegen een vrij waardeloze en luie performer.
Het spelen zelf interesseert mij het minst van het hele gebeuren.
Ik heb voldoende speelvaardigheid om mijn tracks in te spelen, maar ook hier schroom ik niet om in een DAW achteraf de nootjes naar de juiste plek te slepen of een aantal waarden aan te passen.
Of ik daarmee minder muzikant ben mag een ieder voor zichzelf bepalen. De terminologie en de meninkjes daarover boeien mij al helemaal niet.

Eigenlijk willen we de muzikant zichtbaar zien zweten en zijn geluid horen. In plaats van iemand die ergens op een anonieme plaats knopjes in drukt waar niemand het ziet.
Iemand met veel life ervaring acht ik toch wat, (sla ik toch wat) hoger aan dan de eerste beste plaatjes draaier. Presets vroeger en tegenwoordig vooraf geladen fabrieksgeluiden in instrumenten zijn vaak moeilijker te onderscheiden met de opkomst van samplers die langere geluiden kunnen afspelen.

Laatst gewijzigd:
Eigenlijk willen we de muzikant zichtbaar zien zweten en zijn geluid horen. In plaats van iemand die ergens op een anonieme plaats knopjes in drukt waar niemand het ziet.

Kan het ook waarderen als iemand door op knopjes te drukken een goed nummer maakt die je daarna online kunt beluisteren. Maar inderdaad, live is gewoon een hele andere belevenis.

Het lijkt er op dat er tegenwoordig steeds meer mis is met eenvoudig weg bekende en steeds dezelfde geluiden voort komend uit knopjes drukkerij.
Zo erg zelfs dat het saai en vervelend gaat worden.

Omdat ik me wel vaker in verschillende plaatsen in Nederland en Belgie bevind (Weekend of door de week)
bezoek ik `s zondags wel vaker verschillende moderne kerken met een evangelische inslag,
waar je er van uit zou gaan dat je minder traditionele verwachtingen zou kunnen tegen komen op het gebied van muziek.
Jawel veertig jaar bijblebelt omgeving doet toch wel iets met iemand zoals mij.:engel:

En wat verbaast mij als ik daar kom? Er worden heel vaak z.g. Hillsongs afgedraait op een CDspeler.
En als er iets ver weg van mij staat? want die komen uit Australie, dan zijn het wel die hillsongs.8>
Aan het einde van het liedje wordt het geluid soms voortijdig afgekapt door verkeerde knopjes drukkerij.
Dat klinkt onnatuurlijk.
Verder komt het voor me over als een `dichtgesmeerde geluidsmuur` onverstaanbaar geblèr je moet er van houden.:(
Het is ook een muzikale luiigheid van op een knopje drukken met steeds hetzelfde geluid.
Vergelijkbaar met presets waarvan de meeste ook allemaal bekend zijn.
Presentatie met zichtbaren muzikanten die ook nog wat doen is nog het mooist.🔊
Hopelijk komt aan deze trent weer een end. 🎵 🎤

Oneens. Je kunt prima 'klank' en sfeer maken als muzikant. Wie zegt dat het altijd een liedje met een kop en een staart moet zijn? Dan zou ambient nooit muziek zijn.
Eens. Je hebt ook nog zoiets als evolutie. De elektronische muziek die we vandaag de dag kennen had niet kunnen bestaan zonder de experimenten uit het verleden. In de early days, zeg jaren ‘50, had het toenmalige muzikale establishment best moeite met de experimenten van oa Stockhausen. En dat is een understatement. Velen vonden het toen geen muziek. Dat is uiteindelijk wel veranderd. Voor mij is een muzikant iemand die de regie voert over een gedeelte of het geheel van het muzikale proces dat nodig is om een track te maken. Denk aan creatieve en technische vaardigheden, instrumenten, software en hardware tools etc. Je hoeft van mij geen virtuoos op piano of gitaar te zijn. Maar het wordt wat grijs gebied als je alles genereert met AI. Gevoelsmatig ben je voor mij dan geen muzikant. Maar het resultaat is wel muziek. Het gaat mij meer om het resultaat, en minder hoe je dat maakt. Aan de andere kant, wat maakt het uit. Ik maak muziek omdat ik dat leuk vind. En wat een ander daar van vind…daar kun je dan over discussiëren. En hoe ik dat maak boeit de gemiddelde muziekliefhebber of fan helemaal niks. Die hebben geen idee of er live gespeeld wordt, of dat ze naar backing tracks aan het luisteren zijn. Daar vind ik wel iets van. Ik ben meer van het live spelen met instrumenten. Ik maak zelf ambient, meestal solo, soms met anderen. Het leuke is dat de resultaten dan heel anders zijn. Anderen dwingen je dan om muzikaal reageren. Heel interessant altijd. Improviseren, zonder vooraf vastgelegde kop of staart 🙂

Back