Geluiden "voegen" niet, waarom?

Nightstorm

Ouwe rot
Okay, als mix-n00b even een vraagje:

ik heb heel vaak dat geluiden in m'n mix niet samen willen "voegen". Ik dacht eerst dat 't aan een galm o.i.d. lag, maar ook zonder effecten klinkt 't vaak alsof je naar 2 aparte delen zit te luisteren. Ik ben benieuwd naar de theorie hierachter. Als geluiden elkaar in de weg zitten wordt de zooi doffer, kun je sommige geluiden niet goed horen..Is hier het tegenovergestelde aan de hand? Dat de geluiden qua frequenties te ver uit elkaar liggen en er een soort "gaten" in je mix ontstaan? Of is het toch iets anders?

Eq'en werkt vaak niet, ik draai me een ongeluk en 't gaat alleen maar slechter klinken. Het beste lijkt me sowieso om het probleem bij de bron aan te pakken (meestal de virus), want eigenlijk moeten je geluiden ook goed kunnen voegen zonder externe bewerking, toch? 't Moet redelijk kunnen lukken met de filters, maar vaak heb je ook dat je net je coole geluid weer helemaal verdraaid :(

Iemand die mij kan verblijden met enige theorie en tips?

Niet te veel sounds uit dezelfde bak halen dat geeft nl altijd een brei.
Geluiden die standalone fantastisch klinken hoeven in een mix niet te werken, dus maak je geluid altijd
terwijl je al met de rest bezig bent.
Gebruik verschillende galmen, delays etc voor diepte en kijk ook ff naar stereospreiding.
Laatste tip draai soms gerust wat laag eruit dan gaat in veel gevallen de blubber weg en komt er strakheid voor in de plaats.:okdan:

Origineel geplaatst door faab
Niet te veel sounds uit dezelfde bak halen dat geeft nl altijd een brei.
Geluiden die standalone fantastisch klinken hoeven in een mix niet te werken, dus maak je geluid altijd
terwijl je al met de rest bezig bent.
Gebruik verschillende galmen, delays etc voor diepte en kijk ook ff naar stereospreiding.
Laatste tip draai soms gerust wat laag eruit dan gaat in veel gevallen de blubber weg en komt er strakheid voor in de plaats.:okdan:
je geeft nou precies de tips die nodig zijn bij het tegenovergestelde van dit probleem (tenminste, in sommige gevallen, heb ook vaak last van een brei hoor)

in dit geval moet 't juist iets meer een brei worden, tenminste, de geluiden moeten aan elkaar worden gesmeed, nu liggen ze op de een of andere manier meer uit elkaar...ik voel een afstand zeg maar...

Dan liggen gewoon je frequenties teveel uit elkaar en moet je het gewoon naar elkaar toe mixen.
Probeer gewoon een melodielijn is een octaaf te verlagen of een basedrum in freq te verhogen.
Zorg eerst dat alle lage elementen in de mix op lijn liggen en een geheel vormen.
Breng daarna de melodie en ander mid elementen in de mix draai ze desnoods naar elkaar toe.
Als laatste dingen zoals hithats, ride crash e.d voor het hoog.
Dit zijn basisbeginselen en van daaruit kun je een eigen werkwijze ontwikkelen.

Net zoals alles: oefening baart kunst;)

suc6

Een extra geluidlaagje erin gooien? Een pad of strings om het (subtiel) dicht te smeren?
als je er een MP3 van bakt en die speel je af in winamp, dan heb je zo'n mooi spectrum metertje met dansende lijntjes.
Zitten hier ook stukken in die zacht zijn? Dus frequentiegebieden die echt missen?

-C-

Wat nog wel eens fout gaat is dat je geluiden te dik maakt. Het ene geluid drukt de rest weg. Als gevolg ga je de bassdrum aandikken, beetje hoog bijdraaien, dat basslijntje ook wat dikker maken, de string wat harder zetten en je komt weer uit bij het begin.

Probeer je geluiden wat dunner te maken en/of je drums en kijk hoe het dan past.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Wat nog wel eens fout gaat is dat je geluiden te dik maakt. Het ene geluid drukt de rest weg. Als gevolg ga je de bassdrum aandikken, beetje hoog bijdraaien, dat basslijntje ook wat dikker maken, de string wat harder zetten en je komt weer uit bij het begin.

Probeer je geluiden wat dunner te maken en/of je drums en kijk hoe het dan past.
Nou 't probleem is nu dus juist niet dat 't te dik is, 't is allemaal te iel en 't wordt geen brei maar 't is zeg maar een stenen muur waar 't cement ontbreekt (vandaar, 't "voegt" niet :))

ik probeer eigenlijk zo min mogelijk aan m'n eq te zitten, vooral nu ik nog echt niet goed weet wat ik aan 't doen ben..'t enige wat ik doe is uit m'n geluiden al 't laag wegdraaien, behalve de kick (en evt. een baslijn maar die gebruik ik ongeveer nooit)
eigenlijk wordt 't daardoor ook iets te iel, ik ben nou aan 't proberen om m'n laag weg te draaien tot 't punt waarop je 't echt begint te horen

oplossingen als een pad ertussen gooien zie ik eigenlijk niet zo zitten, vooral als je een beetje minimale tracks wil maken...dat moet ook te doen zijn, in principe zou je één lead plus een kick al mooi vol, rond en netjes moeten kunnen laten klinken (zie Rave Creator & The Mover - Atmos-Fear)

pffff wat een klotehobby ook eigenlijk dat muziek maken...ik ga maar postzegels verzamelen denk ik :P

Origineel geplaatst door Nightstorm
rond en netjes moeten kunnen laten klinken (zie Rave Creator & The Mover - Atmos-Fear)

Shit! ik dacht een leuke orginele title voor mijn track (de laatste) te hebben ... Atmos-fear is al gebruikt.. najah..

Origineel geplaatst door Arv
Shit! ik dacht een leuke orginele title voor mijn track (de laatste) te hebben ... Atmos-fear is al gebruikt.. najah..
Idd...vette hardcore-klassieker :)

Maar ach...kniesoor die er op let...

Noem jij 'm toch gewoon Angst-mosfeer ofzo :P

Laat de geluiden plakken met reverb. Haal de predelay
van je reverb af... of maak het minder...

Compres je reverb. Voorzichtig, maar dit kan je geluid
overal een hoop voller maken.
Luister maar eens naar een minimalist als Richie Hawtin...

Compres in groepen, dan zullen die groepen sowieso
beter aan elkaar kleven.

Gebruik delay waar er echt gaten zitten. Automatiseer
je delay zodat het niet overal en altijd is...

Heel voorzichtig met deze: 'Volheid' en 'warmte' betekent
voor het menselijke oor de laag-mid en mid-mid regionen,
geef een half tot 2 dB extra in dat gebied, niet op alles!

Gebruik distortion (met mate): distortion creeert extra
harmonische componenten van je geluid, als je dit op
een of twee instrumenten doet klinken die al een heel
eind voller...

Gebruik chorus... een klassieker voor vol geluid!

Zoals je ziet zijn er een heleboel manieren om de indruk
te geven dat je geluid voller is en plakt... nu op naar het
lab!

Oh, en ja, dump de Behringer mixers... maar da's persoonlijk.

Mvg.

CoolRunning

Volgens mij ben je toch wel op de goede weg. Normaal gebruik je al snel teveel geluiden en wordt het een rotzooitje cq brei.

Hoe vind je nu het cement.............

Misschien moet je op de achtergrond een mix van zachte geluiden toevoegen (van alle frequenties wat, zelfs wat white/pink noise kan wonderen doen). Geluid wat niet opvalt totdat je het weghaalt zeg maar. Dus voor dat geluid geen compressor/limiter gebruiken want dan wordt het toch een brei.

Origineel geplaatst door CoolRunning

Oh, en ja, dump de Behringer mixers... maar da's persoonlijk.
Heb die eurodesk net 3 dagen terug gehaald, dus da's wat snel :)

maarreuh...hoeveel compressors moet ik dan wel niet kopen? (staat er eentje in de planning, voor de kick om die qua dynamiek in toom te houden en de noise gate erop die de ruis weg moet drukken die ik met 't gainen omhoog trek)

Niet gelijk beginnen met compressors die kunnen je mix helemaal verkloten.
Ik zou eerst eens zorgen dat je op de mixer een sound kan neer zetten die je aanstaat.
Teveel wordt hier het advies gegeven om een compressor te gebruiken als lap middel.
Veel oefenen meer is er eigenlijk nog niet.

en soms gaan twee geluiden gewoonweg neit bij elkaar!!!!

Heeft puur te maken met de apparatuur.

Een goed nummer met "verkeerde"geluiden is meestal al gelijk slecht. Lukt het dus neit met delays. compressors. echo's enz enz enz...probeer een aander geluid of een andere bak.

:)

Maak anders ff een mp3 van een paar maten voorbeeld. Dat praat wat makkelijker. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Maak anders ff een mp3 van een paar maten voorbeeld. Dat praat wat makkelijker. ;)
ja, daar was ik net mee bezig en toen klonk 't gvd nog best okay....grrrr....zal vanmiddag nog ff een poging wagen

en unic: helemaal gelijk in, 't is alleen wel handig om een beetje te weten waarom 't niet samenwerkt, ben je minder van toevalligheden afhankelijk

Heb je een lead met veel resonantie erin? Als je de resonantie verlaagt dan word je geluid ook dikker omdat je resonantiepiek ook een beetje als een parametrische equalizer werkt.

-C-

Je wilt je track 'minimal' houden... althans zo laten klinken. Toch zal je dan denk ik je mix kunnen plakken dmv tussenliggende hihatjes, geluidjes etc. welke je dan wel extra zacht houdt ten opzichte van je main sounds. Als je er daarna een subtiele mooie compressor overheen zet denk ik dat je zou kunnen hebben wat je zoekt....

Origineel geplaatst door faab
Niet gelijk beginnen met compressors die kunnen je mix helemaal verkloten.
Ik zou eerst eens zorgen dat je op de mixer een sound kan neer zetten die je aanstaat.
Teveel wordt hier het advies gegeven om een compressor te gebruiken als lap middel.
Veel oefenen meer is er eigenlijk nog niet.

hmm sorry maar het is toch echt het tovermiddel een compressor, wat wel is je moet hem kunnen gebruiken. en een eq is net zo belangrijk dan wel niet belangrijker. als je niet met een eq kan omgaan dan zal het alleen met een compressor ook niet lukken.

igg voor mij is dus de combi eq en compressor die het hem doet. en veel minder galm en delay. zo af en toe een kleine ambience galm om een geluid net iets meer uit de mix te trekken.

maar zeker als je naar sommige produkties luistert neem aaliyah als voor beeld om de vocallen na is bijna geen galm en delay gebruikt, en toch is het een organisch geheel. ik zelf vindt dat de mooiste mixen die er zijn.Maar das persoonlijk:)

laat het project liggen en mischien voegd het later wel... het kan ook een gevoels kwestie zijn

Peez Tron

Back