Geluiden "voegen" niet, waarom?

hmm sorry maar het is toch echt het tovermiddel een compressor, wat wel is je moet hem kunnen gebruiken

Dat was nou ook mijn hele punt als het uitmixen nog niet goed gaat dan moet je niet meteen aan compressors enzo gaan denken. In de handen van een pro is een compressor fantastisch maar je kunt er als noob hopeloos mee op je snufferd gaan :)

Origineel geplaatst door faab
Dat was nou ook mijn hele punt als het uitmixen nog niet goed gaat dan moet je niet meteen aan compressors enzo gaan denken. In de handen van een pro is een compressor fantastisch maar je kunt er als noob hopeloos mee op je snufferd gaan :)

ok dan zitten we op een lijn:)

jaaaaaaaa:koffie: lekker

Origineel geplaatst door faab

Maar ja, je zal er op een dag toch mee moeten beginnen...
Gelukkig zit er op de meeste compressors een bypass, zodat je
kan A/B'en met je originele geluid... Als je je oren gebruikt en
regelmatig A/B't, dan hoor je toch vanzelf wel of het slechter
of beter klinkt...

Mvg.

CoolRunning

compressors zijn evil in de handen van n00bs zelfs ik zit er nog mee te stoeien om die dingen goed af te stellen

Iik las dat de topicstarter een compressor wilde om de dynamiek in zijn kicks in bedwang te houden.

hierop wil ik zeggen:

Sample gewoon een paar goede kicks van platen of cd's. Kicks zijn in dans muziek zo verschikkelijk belangrijk, dat je daar niet mee moet gaan lopen rotzooien tenzij je echt weet wat je aan het doen bent. Dus, pak gewoon een paar kicks van professionele tracks.

Maar goed, dat is mijn mening.

Ik zou zeggen, ga als trotse bezitter van een fonkelnieuwe compressor (of tweedehands, zou ik wel doen) maar lekker aan het experimenteren en trap in al die fouten die anderen ook gemaakt hebben. Gewoon doen en lol maken. :)
Van je fouten leer je het meest.

dat zeker!

:D al die grote amen hebben het ook moeten leren doen ;)

Multiband compressie over de eindmix?
Ik weet in ieder geval wel, dat voor ik mijn Finalizer had, het allemaal prima klonk. Na aanschaf van het apparaat schrok ik écht! Alles leek op één of andere manier veel meer bij elkaar te passen.
Nu is de Finalizer niet echt een goedkope oplossing, maar er zijn tegenswoordigs genoeg softwarematige multiband compressors die misschien het zelfde resultaat opleveren.
Valt altijd te proberen toch?
:biertje:

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Iik las dat de topicstarter een compressor wilde om de dynamiek in zijn kicks in bedwang te houden.

hierop wil ik zeggen:

Sample gewoon een paar goede kicks van platen of cd's. Kicks zijn in dans muziek zo verschikkelijk belangrijk, dat je daar niet mee moet gaan lopen rotzooien tenzij je echt weet wat je aan het doen bent. Dus, pak gewoon een paar kicks van professionele tracks.

Maar goed, dat is mijn mening.
Dit heb ik jarenlang gedaan en ben ik goed zat :) Ik wil gewoon lekker zelf me kicks maken, heb er een apart mixertje voor om te oversturen..alleen de filters op m'n sampler willen qua dynamiek nog wel 's voor flinke verschillen zorgen en 't oversturen trekt een hoop ruis mee...die wil ik dus wegdrukken met de noise gate in de betreffende compressor (behringer composer...jaja, de een vindt 't kut de ander niet, alsjeblieft geen discussie daarover!)

maar goed...de belangrijkste vraag, het waarom, is al wel beantwoord door faab...'t zijn dus daadwerkelijk "gaten" die in je mix vallen doordat de frequentiegebieden van verschillende geluiden te ver uit elkaar liggen...had zelf al wel zo'n vermoeden, maar wist 't niet zeker...ben nu qua theorie weer een klein stapje verder, nu nog er in de praktijk mee leren werken :)

in elk geval bedankt allemaal...en meer tips zijn natuurlijk hartstikke welkom :okdan:

Origineel geplaatst door Neo Land
Multiband compressie over de eindmix?
Ik weet in ieder geval wel, dat voor ik mijn Finalizer had, het allemaal prima klonk. Na aanschaf van het apparaat schrok ik écht! Alles leek op één of andere manier veel meer bij elkaar te passen.
Nu is de Finalizer niet echt een goedkope oplossing, maar er zijn tegenswoordigs genoeg softwarematige multiband compressors die misschien het zelfde resultaat opleveren.
Valt altijd te proberen toch?
:biertje:

multiband moet je moi overlaten aan de masteringstudios.... daar betaal je ze ook voor vindt ik .........

Origineel geplaatst door endonyx
multiband moet je moi overlaten aan de masteringstudios.... daar betaal je ze ook voor vindt ik .........

Ehmmm..... ik dacht het niet Tim.
Knal ze over een enkele snare als hij er beter van wordt.
Tis toch software!? Gebruiken dan!

Mijn motto is dan ook:
Alles mag, als het vet klinkt dan is het goed. ;)

Dat distorten is wel een goede tip, lekker op snares claps en natuurlijk kicks, maar eigenlijk wel op alle percussie die ik gebruik. Eigenlijk is het enige wat ik vrijwel nooit distort de lead en de wat complexere synthgeluiden.

en stemsamples (vrijwel nooit dan)

Origineel geplaatst door endonyx
en stemsamples (vrijwel nooit dan)

Mwah, de kick en de stemsample door 1 kanaal heen gooien met flink wat gain klinkt ook wel "funky". Denk Industrial Strength, oude Rotterdam...

use and abuse dus :P

Bij minimalistische muziek maakt het natuurlijk ook uit WAT er zich afspeelt tov hoe het klinkt. Neem een minimalistisch nummer als voorbeeld, welke dan ook, daarbij is aan elk detail gedacht, elk geluid zit op z'n plek in de mix en de geluiden die er dan gebruikt worden lijken voor elkaar gemaakt te zijn ;) .... dus iid dat los je niet 1,2,3 op met een compressor, chorus of distortion. 't is niet wat je wil horen hè maar 't is zo. Zeker bij die commerciële muziek is dat goed te horen.

Maar ik snap precies wat je bedoelt Nighstorm, heb er zelf ook vaak last van. Dan weet ik niet of het ene geluid nou te dik is, of het ander te iel, of dat ik maar een ander geluid moet zoeken of wat dan ook... daar zit je dan met al je spulletjes... blijven pielen maar hè

Back