audiokabels

justin

Shauna
Weet iemand echt goede audiokabels? heb nu verschillende soorten,en heb nog wat nodig. Maar zoek eigelijk kabels van een goed merk.

Gewoon van de synth naar de mixer.

Bedankt.

Al die custom made kabels gezever.. Dikke kak.. Maakt bijna niets van verschil uit.. enige verschil begint uitmeetbaar te worden met kabels vanaf 300 euro de meter..

maar zeg nu zelf...

zoek gerust es op dit forum, is al genoeg discussie over gevloeid

Die blauwe Quantum kabel (o.a. te koop bij Feedback) is een hele goede. Zeer goed afgeschermd. Gewoon kwaliteit.
Niet goedkoop, maar ongeveer 40 Euro voor 6 meter.

Groet Erik

Origineel geplaatst door rvooh
Al die custom made kabels gezever.. Dikke kak.. Maakt bijna niets van verschil uit.. enige verschil begint uitmeetbaar te worden met kabels vanaf 300 euro de meter..

Custom made is vaak goedkoper dan met een kartonnetje erom, vandaar dat ik het aanhaalde, verder heb je zoals met alles kabels en kabels. En je eindkwaliteit is zo goed als je zwakste schakel, dus dure kabels vereisen een over het geheel gezien dure setup snap je, anders hoor je het verschil zowiezo niet! :kimono:

Ik heb Tasker kabels met Neutrix pluggen, selfmade (door iemand anders, hehe).

Uisteekbaar! En nog redelijk betaalbaar ook!

Belangrijk punt is de connector, Neutrik is idd erg goed merk daarvoor.
Als de kabels vooral voor thuisgebruik zijn bedoeld, dan maakt de dikte ook niet zo heel veel uit (tenzij ze op een kwetsbare plek komen te liggen), voor de afscherming maakt dat niet veel verschil (natuurlijk is er wel enig verschil tussen een supergoedkope minimale kabel en een dikkere, maar gebalanceerde en niet-gebalanceerde kabels maken veel meer verschil... mits je apparatuur gebalanceerde aansluitingen heeft uiteraard). Voor live-gebruik kan de kabeldikte nog wel uitmaken i.v.m. kwetsbaarheid, maar ook dan is de connector erg belangrijk! Ik gebruik meestal Stagg- of DAP-kabels vanwege de dikke connectoren met dubbele afscherming binnenin; zijn nog nooit kapot gegaan op het podium.

Origineel geplaatst door Slipperman
en ik gebruik gewoon simpel quicklock kabels. lekker goedkoop en ach die kwaliteit merk ik zelf niet. heb iig niets te klagen daarover dus ach :p
Hoe vaak wissel jij van synths. Als je constant zit om te pluggen omdat je je patchbay eigenlijk te weinig gebruikt, dan slijten ze hard..

Quantum kabels zijn redelijk goed, verkopen ze o.a. bij feedback. stevige kabel die tegen een stootje kan, alhoewel ik minder te spreken ben over de pluggen van de serie zwarte kabels met gele pluggen. Dat is een soort van plastic krimpkous principe en naar mijn idee minder geschikt voor on-the-road werk.

DAP heeft redelijke kabels, ze verkopen ook los mic snoer, dat PRIMA te gebruiken is voor zelfgesoldeerde audiokabels. paar losse plugjes en een flink stuk kabel kost je hooguit een paar tientjes en het is AANZIENLIJK beter dan de goedkope mediamarkt tulpjes meuk. Ik had erg last van brom en ruis op mijn kabels tussen mijn pc en eindtrappen (10 meter kabel zat er tussen :( ).. Met deze oplossing hoor ik daar niets meer van :okdan: Mooiste is het om de kabel met neutrik connectoren te maken, die zijn erg goed en gaan lang mee. (XLR = onverslijtbaar)

Wil je nog beter/duurder dan dat dan kom je uit bij merken als siltech, nordost, van den hul etc. Meestal gebruikt in de audiofielen wereld. Je betaald al gauw een paar honderd euro per kabel in de hoop dat zilvere kernen een sprankelender hoog enzovoorts gaan opleveren. In de praktijk is er geen wetenschappelijk bewijs of het ook maar iets helpt. Het verschil is naar mijn mening eerder psychisch dan acoustisch. Er zijn tientallen forumthreads over de hele wereld volgeschreven over dit soort kabels. Ik wil best flink geld uitgeven voor goede bekabeling, maar een paar honderd euro voor een paar meter vind ik absolute waanzin. In je meeste apparatuur zit immers ook standaard koperspul :)

Wel handig om te weten:

goed afgeschermde (en geaarde!) kabel voorkomt een hoop bromproblemen. Wat zeker ook belangrijk is, is om je apparatuur niet op verschillende stopkontakten of groepen te hebben zitten ivm mogelijke aardlussen.

balanced signaal (drie aders) werkt met ontkoppelingstransformatoren aan de in en uitgangen van apparatuur. Het idee is dat ruis en andere invloeden vabn buitenaf op twee aders tegelijk wordt opgepikt en is te filteren van het lijnsignaal zelf (een beetje zoals een noise cancelling mic). Als je balanced apparatuur hebt,maak daar dan ook waar mogelijk gebruik van :)

Back