Platenzaak beginnen

Ik zag laatst een filmpje met een interview (kan helaas de link niet meer vinden) van de eigenaar van Rush Hour. Hij vertelde dat hij de lokale vinylzaak eerst platliep en later een bod heeft gedaan voor de hele inboedel en het hele zaakje heeft overgekocht. Vervolgens heeft hij de beste platen bewaart voor in z'n eigen winkel en de rest doorverkocht, waardoor hij nauwelijks kosten heeft gemaakt in het begin.

Rush Hour is trouwens een voorbeeld van een vinylzaak die volgens mij goed loopt o.a. omdat ze vaak (Chicago en Detroit) artiesten uitnodigen in de winkel om te draaien, en een eigen label avond hebben in club Trouw.
Als platenzaak ben je de schakel tussen de artiest en de DJ, dus hoe beter en leuker je dat faciliteert, hoe meer klandizie lijkt me.

Dat is dit interview: https://www.youtube.com/watch?v=qpzV8QALeH4

Toen ik nog draaide kwam ik graag in zaken waar ze een aantal specifieke genres hadden, maar dan gewoon goeje shit
Niet de plichtmatige baggerellende
Ik werd gek van zaken waar je van eem veelbelovende bak 200 platen checkte en er 2 mee nam.
De echt goede zaak is waar ze je kennen en weten wat je tof vindt. Das t allerbelangrijkste van n goede zaak, goede mensen

Ik heb geen nuttige input behalve aanmoediging: DOEN!
Goeie platenzaken zijn er veel te weinig in de Benelux.

Neem MIJ niet als voorbeeld maar ik zou me erg druk maken of ik wel genoeg kan verkopen om te leven. Ik zou me ook erg druk maken over de huur van mn pand, want je wil immers niet in een achterbuurt.

enz..

Maar wel goed idee! :D

De leukste platenzaak die ik ken zit in een vage buurt....Space Hall in Berlijn.
Dat is nou een vette zaak.

De leukste platenzaak die ik ken zit in een vage buurt....Space Hall in Berlijn.

Uitzonderingen daargelaten.. ;)

Maar ik doelde meer op 'verlaten' plekken, zonder koopvolk..

Als ik ooit het idee zou hebben dat het zou werken dan zou ik een heel klein winkeltje beginnen waar ik toffe muziek, literatuur en films ga verkopen. Mooie filmhuisfilms, cult comedy, de 'betere' muziek, mooie boeken uit Engeland importeren, lekkere koffie.

Voor degenen die Alkmaar kennen, dat keldertje waar begin jaren '90 Bad Vibes zat, dat lijkt me daar een geweldige locatie voor. Behalve dan dat er in Alkmaar veel te weinig publiek voor zo'n winkeltje is, helaas.

Wat ik wel een probleem vind met speciaalzaken in het algemeen, en als het om cultuur gaat in het bijzonder, is dat ik me vaak niet helemaal welkom voel. Als er zo'n 'incrowd'-sfeertje hangt van vooral vaste klanten (of mensen die er vooral rondhangen) en een verkoper die vooral autoriteit probeert uit te stralen, dan haak ik wel een beetje af. Liever iemand die me met enthousiasme met dingen wil laten kennismaken, dan zo'n verkoper die een beetje de snob/opvoeder uithangt.

is dat dat kleine winkeltje in Potsdam?
( anders zijn er twee in berlijn)

:mega:

Er is een platenwinkel in zeeland, ik gok zierikzee. Hebben veel 2e hands. Als ik binnenga en de prijzen zie, sta ik enkele minuten later buiten met lege handen. De verkoper weet t. Hij zei " er zijn soms klanten die zeggen dat t duur is. Maar die platen zijn x aantal jaar oud en dus best wel dat geld waard. We gaan ook online verkopen"
Ik ga normaal naar platenwinkels met 70 a 200 euro en blijf kopen als ik goud vind tot t geld op is. Maar als ik t gevoel krijg dat de verkoper wil leven met vrouw van zijn 2e hands vinyl, sta ik snel terug buiten.

Ik ben ook voor een combi. Mij lijkt het belangrijkste wat je "erbij" wilt doen. Bedenk eerst een goedkope maar prettige locatie waar jonge mensen graag langskomen voor een heerlijke koffie met fantastisch opgeschuimde melk in een uitgekiende beker of een biologische smoothie.

1377004522_1U8qI.jpg

Zorg dat het meubilair aftands en toch aantrekkelijk is, verzorg FreeWifi en een klein maar gevarieerd assortiment ruig ogende hapjes, panini en andere bites (maar niet teveel aanbod, het moet vooral snel, snel, snel kunnen worden opgediend want die hipsters willen niet wachten).

1376782523_1k7h9.jpg

Tip: het heeft geen zin om een uitgekiende huisstijl in inDesign te gaan ontwerpen, de stijl is alles handgeschreven/getekende 3d-letters, liefst in sappig Vlaams of cool Engels.

Zorg nu in een hoekje voor een klein aanbod in vintage kleding. Dit is erg belangrijk! De jeugd is voortdurend bezig met het verfijnen van de looks en niets leuker dan een "vondst" op een onverwachte plek. Daarom mag je de prijzen best hoog maken.

Als je dat eenmaal hebt, stel je hier en daar wat platen op als decoratie. Vooral niet teveel, als de hoezen maar cool zijn. Je zult zien: ze vliegen weg.

Maar als ik t gevoel krijg dat de verkoper wil leven met vrouw van zijn 2e hands vinyl, sta ik snel terug buiten.

je bedoelt dat hij een echte baan moet zoeken?

:peukie:

Er is een platenwinkel in zeeland, ik gok zierikzee. Hebben veel 2e hands. Als ik binnenga en de prijzen zie, sta ik enkele minuten later buiten met lege handen. De verkoper weet t. Hij zei " er zijn soms klanten die zeggen dat t duur is. Maar die platen zijn x aantal jaar oud en dus best wel dat geld waard. We gaan ook online verkopen"
Ik ga normaal naar platenwinkels met 70 a 200 euro en blijf kopen als ik goud vind tot t geld op is. Maar als ik t gevoel krijg dat de verkoper wil leven met vrouw van zijn 2e hands vinyl, sta ik snel terug buiten.

Humor... zaken doen met Zeeuwen.. ben ik een tijdje geleden al mee gestopt.. onbegonnen werk.

Zo wilde ik ooit een 2e hands staande bandschuurmachine kopen bij een bedrijf hier in de regio, was maar 50 euro goedkoper dan nieuw na 'flink onderhandelen' en al een jaar gebruikt, ik zei dat ik geen mogelijkheden om dat ding gelijk mee te nemen, maar.. dat was geen probleem, de verkoper wilde hem wel een weekje in het magazijn voor me zetten zodat ik hem een week later kon ophalen, maar rekende daar dan wel 50 euro opslagkosten voor.

Terwijl... voor dat geld koop je hem dus daar nieuw.. euhhhhhh watteuh?? :D

Dit is natuurlijk wel leuk, maar is gewoon een hippe brasserie met een paar barista's en hele dure merkmachines en veel bruin papier :D

LT droomt (zoals hij wel vaker doet) dit keer over een platenzaak. niet over een horecagelegenheid, met evt een vinylhoekje of een DJ hoekje voor "live muziek"
hij heeft daar met z'n grafisch vormgeving opleiding ook niet de papieren voor.

Onderaan de streep is LT natuurlijk gewoon een romantische dromert en daar is niks mis mee. Maar over het algemeen zien 9/10 ballonnetjes die hij hier oplaat nooit het levenslicht.

En als je dat combineert met hetgeen wat anderen hier al aangeven wat ze allemaal tof vinden, dan denk ik dat die het heel gezellig kan maken, maar het voor de omzet niet hoeft te doen. kijk alleen maar eens naar het budget om de schappen vol te krijgen, pandhuur, minimale inrichting, diploma's etc etc. gaat niet vliegen hoor ;)

Ik ben ook voor een combi. Mij lijkt het belangrijkste wat je "erbij" wilt doen. Bedenk eerst een goedkope maar prettige locatie waar jonge mensen graag langskomen voor een heerlijke koffie met fantastisch opgeschuimde melk in een uitgekiende beker of een biologische smoothie.

1377004522_1U8qI.jpg

Zorg dat het meubilair aftands en toch aantrekkelijk is, verzorg FreeWifi en een klein maar gevarieerd assortiment ruig ogende hapjes, panini en andere bites (maar niet teveel aanbod, het moet vooral snel, snel, snel kunnen worden opgediend want die hipsters willen niet wachten).

1376782523_1k7h9.jpg

Tip: het heeft geen zin om een uitgekiende huisstijl in inDesign te gaan ontwerpen, de stijl is alles handgeschreven/getekende 3d-letters, liefst in sappig Vlaams of cool Engels.

Zorg nu in een hoekje voor een klein aanbod in vintage kleding. Dit is erg belangrijk! De jeugd is voortdurend bezig met het verfijnen van de looks en niets leuker dan een "vondst" op een onverwachte plek. Daarom mag je de prijzen best hoog maken.

Als je dat eenmaal hebt, stel je hier en daar wat platen op als decoratie. Vooral niet teveel, als de hoezen maar cool zijn. Je zult zien: ze vliegen weg.

Het enige wat ik algemeen kan zeggen: als je iets in onzekerheid opstart en geen grote risico's wil nemen, zorg dan dat je maandelijkse vaste kosten zo laag mogelijk zijn, hoe dichter bij nul hoe beter. Je risico beperkt zich dan tot je investering. Dat heeft bij ons het verschil gemaakt tussen "geprobeerd en wijselijk gestopt" en "financieel 10 jaar achteruit". Vooral omdat je je gemaakte investering nog deels kan recupereren door terug te verkopen.

Dat is een zicht op "als het niet lukt", maar dat neem je natuurlijk best ook even mee in je gedachten.

Wat ik bedoelde, was dat je in je woonkamer vinyl verkopen, niet moet prijzen als je en je vrouw ervan moeten leven. Als het duur is, koopt niemand op een dwaas na.
Verder boeit koffie of hapjes of een luie sofa me niks. Ik wil crates diggen en die moeten dus bereikbaar zijn, allemaal. Niet overvol zitten zodat je vlot kan diggen. Een overvolle bak die ik enkel kan diggen op mijn tenen is de rij ernaast teveel moeite. Zo n goeie rug heb ik niet.
En al de overige rommel in de shop boeit me niet. I came to buy vinyl...
Inde 90s vroeg mijn wekelijkse platenverkoper of ik geen traangas wou kopen. Enkele weken later had hij revolvers. Ik dacht "wtf"

Muziek in de zaak is nog een punt. In mediamarkt klinkt animals en tsunami. Bueek. In mechelen jazz. Hebn
Ik ook niks mee. Wat was er mis met jack white heren?

Back