Live optreden

Cquence

Stamgast
Omdat ik van plan ben binnenkort een live optreden te geven, ben ik benieuwd of hier mensen zijn die dat ooit eerder gedaan hebben.

Ik wil de volgende apparatuur gaan gebruiken:
- 2 pc's, 1 met Reason aangestuurd door Ableton Live (via rewire de tracks van Reason aansturen / audio tracks), 1 met Reason voor de control synth (dus het echte live werk! uhhm)
- Yamaha DJX (voor de midi controllers).
- Access Virus Rack.

Heeft er iemand tips/ideeen?

eej een computer jockey
ik vroeger ook nog wel zoiets gedaan met 2 PCs Fasttracker II

maar goed
PC's zijn niet aan te raden voor een grote liveset
ze zijn gewoon niet stabiel genoeg, voor je het weet zit je met een blue screen of is je HD gecrashed tijdens het vervoer
je weet het gewoon nooit

PC in de vorm van een laptop gaat prima hoor met optredens.

En als die 2 PC's nog nooit bij je thuis gecrashed zijn waarom dan niet? Als ze een beetje rottig zijn of zo en je er geen goed gevoel over hebt dan zou ik het niet doen.
Er zijn al inmiddels zat acts die gewoon een computer gebruiken. Heel veel daarvan zijn overigens Apple's.

Je kunt ook een tryout houden bij je thuis in de huiskamer om te zien of alles werkt zoals je zou willen.

Maar inderdaad een backup is altijd handig.

D 'n B met Cubase

D 'n B met Cubase

Ooit stonden we ergens op een festival in diep donker 'diepenheim'. Een paar bands voor ons stond er een Drum 'n Bass act.. die een computer met cubase, een yamaha sampler + 01V gebruikten. Nog even met die gasten staan praten.. en ze hadden echt nooit problemen gehad.

Persoonlijk ben ik heel huiverig als het op computers aankomt. Je blijft tweaken, tunen en updaten.. en zeker met windows weet je 't gewoon niet. Dat OS doet maar wat.. en voor je het weet hikt er ergens iets..

Zoals Stefan Robbers (AJ, Eevolute) ooit tegen Johnny zei: een a twee volle dagen per maand puur uittrekken voor updates, nieuwe drivers etc.

Origineel geplaatst door loopkilla
eej een computer jockey

maar goed
ze zijn gewoon niet stabiel genoeg, voor je het weet zit je met een blue screen of is je HD gecrashed tijdens het vervoer
je weet het gewoon nooit

Hehehe goed ja ...... ik weet nog dat ik m'n eerste acid live-acts deed met de atari 1040st en een roland r-70 voor de tussenstukjes om een nieuwe track in te kunnen laden.

Echter de laatste keren met de atari ging het fout ..... teveel kw's voor z'n donder en dat trekken ze niet....ze trillen helemaal weg.

Dus een triltest voor je pc is niet verkeerd.Je monitors/speakers erop gericht en laat um ff van de ene naar de anderkant van een tafel trillen en je weet dat je goed zit of niet..... >:| >:| >:|

Hehehe nee even zonder gekheid. Tips mmmmm

Backups van je werk meenemen
Controleer of je werkelijk alles bij je hebt. Ben wel eens het kabeltje (7 cm) vergeten van m'n mac naar m'n midi-interface...hehehe sta je dan met al je spul.
Zorg van tevoren dat je genoeg ruimte hebt en dat je overal goed bij kan (zet het het liefste zo neer als thuis)
Probeer vantevoren te komen zodat je kan soundchecken (gebruik je eigenlijk wel een mengtafel????)
Maak je niet te zenuwachtig .... want de mensen gaan sneller uit hun dak dan jij waarschijnlijk denkt. Teminste hier heb ik me nog wel eens op verkeken.
Drink niet teveel en gebruik niet teveel drugs want dan sta je in je 1-tje uit je dak te gaan .... !!

Misschien gaat niet alles helemaal voor je op want ik ben een echte hardware freak ... enige software die ik live gebruik is m'n sequencer.....vandaar;)

Groetjes Glenn...
En veel plezier en succes met je act !!!!

op het sonar festival in Barcelona afgelopen jaar zag ik eigenlijk alleen maar PC's, mac's en laptops voor live acts..ik heb er ook geen eentje horen crashen.....dat is volgens mij wel over......wel een stabiele installatie meenemen, geen computer die volgestouwd is met games en vage software....

inderdaad een discman met opnames van je nummers is wel handig als backup of als overgang als er wat stiltes vallen...

ook inderdaad zo min mogelijk trillingen naar je laptop's laten gaan...zet ze bv op een schuim-mat ofzo.....

enne: reason en ableton live op 1 laptop? dan moet je volgens mij een behoorlijk beest hebben ofniet?

Olaf

Hey ik heb een vraagje over live optredens :) Ik vraag me namelijk af of jullie speciaal rekening houden met bepaalde dingen bij het maken / opzetten van je live optreden. dingen zoals rekening houden met extra of juist minder bass en dat soort dingetjes. dus echt op geluidgerichte aspecten. ik heb wel al gemerkt dat een geluidje uit fase erg irri kan zijn voor de technicus die je monitors insteld ;) hehe, lekker draaien met dat geluid :P maar waar letten jullie op , of ehm letten jullie niet echt ergens op maar doen jullie gewoon ?

Origineel geplaatst door Mstudio1
Hey ik heb een vraagje over live optredens :) Ik vraag me namelijk af of jullie speciaal rekening houden met bepaalde dingen bij het maken / opzetten van je live optreden. dingen zoals rekening houden met extra of juist minder bass en dat soort dingetjes. dus echt op geluidgerichte aspecten. ik heb wel al gemerkt dat een geluidje uit fase erg irri kan zijn voor de technicus die je monitors insteld ;) hehe, lekker draaien met dat geluid :P maar waar letten jullie op , of ehm letten jullie niet echt ergens op maar doen jullie gewoon ?

Je noemt het beiden op !!

Gewoon doen ...

Maar wel opletten !! En ja .... waar let je op ..klinkt misschien simpel maar.. gewoon dat het goed klinkt.

:)

afmixen moet je maar gewoon on-the-spot doen...dus als je merkt dat de bass wat te zwak is draai je er gewoon wat bij, simpel. Heb wel gemerkt overigens dat over een brute PA, de wasigste kicks bruut knallen.
Idd thuis een try-out liveset, op een fysiek andere plaats als je studio (zodat je alles moet afbouwen en weer opbouwen) is een mooie wijzer voor aandachtspunten (ook gedaan).

Ik zou zeker persoonlijk niet met een PC live gaan! Echt niet! Dat lijkt mij te link!!!
Tenzij je een Powerbook G4 heb natuurlijk! Da's wel een krachtig werkpaard!
Nee, voor live? Zou ik persoonlijk wel voor hardware sequencers gaan.
Heb een lange tijd een Mpc-3000 LE gehad, en die bak heeft me echt nog nooit in
de steek gelaten! Maak zelf Beuk-Techno, dus zweer ik bij Yamaha! (RS-7000, SU-700)
Dat zijn echte loop-bakken, en daarmee krijgt het publiek ook de indruk dat je niet
aan het "Datten" bent! Omdat je gewoon veel real-time loopt te rippen!

Peace...

hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Origineel geplaatst door Mangina
dus zweer ik bij Yamaha! (RS-7000, SU-700)
Dat zijn echte loop-bakken, en daarmee krijgt het publiek ook de indruk dat je niet
aan het "Datten" bent! Omdat je gewoon veel real-time loopt te rippen!

mwa ligt eraan in welke mode je speelt denk ik, en hoeveel je live doet... enige wat wel zo is , is dat je geen realtime grid enzo kunt doen tijdens je act terwijl de RS7000 al speelt, who knows in da future!? maar als je mij kunt vertellen op welke manier de MPC's beter zijn voor jouw muziek dan hoor ik t heel graag. Ik wil namelijk weer een RS-je gaan kopen. Als de MPC's beter zijn dan sta ik daar wel voor open natuurlijk !

Pjotr Gon-the-spot
In iedergeval deed ik t tot noch toe altijd gewoon on-the-spot veranderen in de mix, maar ik vroeg me af of er geen standaard dingen zijn waardoor je van te voren al een beetje met dat soort dingen rekening kunt houden. ik heb wellis gehad namelijk dat een hihat er live echt bagger hard uitknalde terwijl in de studio en in een oefenruimte deze er veel minder dominant uitsprong. dat is natuurlijk irri :stupid als zoiets er in 1x ingegooid wordt. en tijd om alles te pre-listenen met je headset is ook niet echt altijd makkelijk lijkt me. :dj:

maar dat van die wasige kix das wel een goede denk ik , ze deden t tot noch toe altijd wel,
maar bijvoorbeeld die JXL shit die kicks doen t ook altijd zo lekker live :) poeh!
nog andere dingetjes, ervaringen enzo ????

RS 7000 ... gave bak maar voor live zou ik daar zekers niet aan beginen.

Je kan namelijk niet naadloos van de ene track naar de andere ... er zit een moment stilte tussen het laden van tracks !!

Origineel geplaatst door matt second
eej een computer jockey

maar goed
je weet het gewoon nooit

Hee ook een oude fasttracker II gebruiker. Dat was nog eens een goede oude tijd zeg!!
Werkte wel lekker gemakkelijk he, alleen was het geluid zo crappy.

ik heb al geregeld met m'n pc opgetreden, en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. behalve dat ik zelf wel eens per ongeluk de spatiebalk indrukte en de sequencer halverwege stopte natuurlijk... maar je moet er inderdaad op letten dat je je midi interface kabeltje niet vergeet!

ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen midi sequence op mijn pc, dus geen audio. tenminste niet live. dus ik weet niet of dat een groot verschil is.

maar over het algemeen heb ik alleen maar goede ervaringen met de pc op het podium. en de pc zelf heeft ook helemaal geen last van het optreden (ik heb een gewone standaar mycom-zelf-inelkaar-geschroeft pc)...

Dit is al een oud draadje.

Ben wel benieuwd wat hij heeft gedaan met dat optreden.

Cquence>
Hoe ging het?

Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Origineel geplaatst door Mstudio1

In iedergeval deed ik t tot noch toe altijd gewoon on-the-spot veranderen in de mix, maar ik vroeg me af of er geen standaard dingen zijn waardoor je van te voren al een beetje met dat soort dingen rekening kunt houden. ik heb wellis gehad namelijk dat een hihat er live echt bagger hard uitknalde terwijl in de studio en in een oefenruimte deze er veel minder dominant uitsprong. dat is natuurlijk irri :stupid als zoiets er in 1x ingegooid wordt. en tijd om alles te pre-listenen met je headset is ook niet echt altijd makkelijk lijkt me. :dj:

Daar had je bij de soundcheck achter moeten kunnen komen

Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Origineel geplaatst door Pjotr G
Daar had je bij de soundcheck achter moeten kunnen komen

Je krijgt niet altijd de tijd om een fatsoenlijke soundcheck te doen. Iets wat de organisatoren heel vaak naar alle waarschijnlijkheid weigeren te begrijpen. Alsof je in 15min je setup klaar hebt en het geluid ook goed is.

En soms krijg ik het idee dat de zaalmixer ook uit een of andere gesloten inrichting is gehaald omdat hij, op een zeer knappe manier overigens, het geluid zo kan vernaggelen dat het alles behalve redelijk klinkt. Dan zou je bijna gaan denken om het zo te regelen dat die gast die avond vantevoren flink van bil gaat zodattie tenminste goede zin heeft.

Dan zou je eigenlijk zo'n zelfregelend EQ hebben. Microfoontje in de zaal, even een testsweep en hoppa! :P

Re: Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Re: Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Origineel geplaatst door fuse

Je krijgt niet altijd de tijd om een fatsoenlijke soundcheck te doen. Iets wat de organisatoren heel vaak naar alle waarschijnlijkheid weigeren te begrijpen. Alsof je in 15min je setup klaar hebt en het geluid ook goed is.
:P

Wat ook erg vervelend is van die live acts die 15 minuten voordat de deuren opengaan komen aankakken...
En dan nog verwachten dat ze, als de zaal al open is, nog ff kunnen soundchecken....duh !

:duivels: ;)

equate

Een paar kleine tips:

- Neem een zaklampje mee, ik heb zelf weleens in het halfdonker de boel staan inpluggen, kan erg listig zijn!
vooral als je midi kabels om gaat draaien.
- Neem je eigen mengpaneel(tje) mee. (is wel logisch....)
- Gooi niet teveel sounds door elkaar, hoe minder geluiden hoe strakker het klinkt over zo'n PA.
In parkzicht konden ze de zaal al plat krijgen met alleen een basekick en een hihat!

Waar moet je eigenlijk?

Grt. Ronald.

Back