Yamaha RM1X vraagje?

DJ Michael

Reason 2.5 User
Het is alweer een tijdje geleden dat ik em heb gebruikt vandaar!

Ik kan me herinneren dat er een schermpje was waar je alle samples kon luisteren en gebruiken weet iemand hoe ik daar kom?

Bij voorbaat dank!

Origineel geplaatst door Ferric
Druk op de knop Voice, tadaa! :D
Ja zover was ik ook wel8o)
Maar ik kan me herinneren dat het een andere schermpe was!

Maar dan nog als ik bij voice zit hoor ik geen geluid en ja ik heb me koptelefoon op :L

Origineel geplaatst door DJ Michael
Ja zover was ik ook wel8o)
Maar ik kan me herinneren dat het een andere schermpe was!

Maar dan nog als ik bij voice zit hoor ik geen geluid en ja ik heb me koptelefoon op :L

Druk op een van de witte of zwarte toetsen.;):D

Origineel geplaatst door chrizz
Druk op een van de witte of zwarte toetsen.;):D
Ja ok dat zijn samples van bestaande tracks maar er is toch ook zo een lijst van allemaal hihats enzo of vergis ik me?

tip 1 - Als je op voice drukt kan je met de eerste draaiknop een bank selecteren en met knop twee een drumkit waarin meerdere hi-hats zitten (druk op de onderste rijen knoppen voor het geluid).

tip 2 - Als je met draaiknop één naar eth&perc gaat, kan je met knop twee ergens in de hoge nummers ook een aantal hi-hats vinden.

tip 3 - Haal de handleiding eens tevoorschijn.

De RM1X heeft geen apparte voice presets voor alleen hihats voor zover ik weet. Er is wel een soort van percussion bank gevuld met alle soorten bassdrums en alle soorten snares. Die zitten in de hogere regionen van de Drumkit banks (linkerknop).. Na AnalogKit1 en alle percussion zooi kom je vanzelf enkele harde sets en bassdrum, snarekits etc tegen

heb ook nog een vraagje over de rm1x :

kan je de sequencer van de rm1x ook gebruiken voor andere modules en synths zoals bv.
een a-station die ik eraan hang dan , en als het werkt kan je er bv. 2 of 3 apparaten tegelijk mee sequecen ?!

Natuurlijk. De RM1x kan zowel midi zenden als ontvangen. Je kunt 16 kanelen aan midi uitsturen en per track instellen of ie naar een interne sound of extern midi kanaal moet sturen. Ik geloof dat alle controllerknoppen zelfs afzonderlijk zijn te programmeren. Zo wordt het een interessante controller voor je overige synths. (Ik ga gelijk effe checken, momentje). Kan me herinneren dat ik maaaanden geleden ooit eens mijn poly 800 en quasimidi 309 met dat ding heb aangestuurd. Ze staan toevallig net naast mijn pc aangesloten :)

Yup. Het werkt... :halleluja

je kunt elke track toewijzen aan een Tone Generator (TG1...16) en/of midi kanaal uit (MIDI1..16)
Daarnaast kan aan elke knop 2 (!) midi controller codes worden toegewezen (ivm multifunctionaliteit van elke knop). Daarmee verandert je RM1X dus effe mooi in een 16 voudige controller voor je softsyntjes (8 knoppen x 2 cc's) en ander spul. Volgens mij kun je al die instellingen opslaan per pattern of song, dus kun je presets voor dit soort zaken zelfs op disk storen :) Damn.. die RM1x is toch wel een erg cool apparaat.

CC codes aan knoppen toewijzen doe je in het op een-na-laatste setiup menu (knopje setup gewoon een paar keer indrukken), vervolgens kun je met de _cursor_ toetsen ALLE cc's toewijzen. Met de draaiknoppen onder de menus zelf kun je maar een paar controllertypen (defaults voor de yamaha) aanpassen.

Laatst gewijzigd:
beter dan!!!

heeft de rm1x ook sampler functionailteit ?

want ik wil dus de dx200 aan de rm1x hangen en wellicht ook een andere synth nog, maar als de rm1x geen sampler functie heeft zal ik toch een losse sampler moeten kopen dus !??!

Nope RM1X heeft helaas geen sampler. Eigenlijk is dat het enige dat er nog aan ontbreekt. De Yamaha RS7000 heeft wel een sampler boord (maar is ook veeeel duurder). Als je een peeceetje hebt, zou ik die gebruiken als sampler. En anders een compact samplertje kopen (staan regelmatig voor weinig te koop op marktplaats).

yamaha_rm1x_2.jpg

RM1x

Yamaha_RS7000.jpg

RS 7000

ja is niet voor sequencing thuis bedoelt, maar voor live-toepassing vandaar.....

ff kijken of er dan misschien een elektribe is die ook dus op dezelfde manier andere apparaten kan sequencen zeg maar en een sampler aan boord heeft zoals de elektribe s ofzo

De Electribe S begon mij al snel te vervelen.
Hij heeft z'n hele eigen (enigszins LoFi) geluid (kan natuurlijk z'n voordelen hebben), zéér beperkte filters en effectenmogelijkheden en ook de sequenceropties wegen lang niet op tegen die van bijv. de Rm1x (beiden even duur!).
Voor die prijs kan je naar mijn mening (zeker op de tweede hands markt) een toch wat meer inspirerender machientje halen.

Maar als ik bij voice afdeling zit krijg ik er nog steeds geen geluid uit , beetje raar !!!
Moet ie eigelijk op pattern,patt chain of song staan?

Back