hulp met mastering

Bobby

.com
Ik zoek hulp om m'n nummer gemastered te krijgen, of beter gezegd, ik wil em gewoon LUID krijgen.
Ik begrijp dat mastering een vak op zich is, en verschilt van nummer tot nummer, dus ik verwacht niet dat iemand uren willen spenderen om me hierbij te helpen.
Maar ik ga er wel van uit dat je zonder mastering engineer ook zelf al een vrij degelijk, luid resultaat kan bekomen. Ik luister massa's muziek van andere mensen, en als zogenaamde bedroomproducers hun track luid krijgen dan wil ik dat ook gewoon kunnen :engel:

Ik heb de laatste dagen veel youtube filmpjes bekeken en dingen geprobeerd, maar ik krijg em niet tot het gewenste resultaat.

Ik heb 3 lange pogingen achter de rug :
1) enkel met logic plugins
2) enkel met ozone 5
3) enkel met waves plugins

Het komt al in de buurt maar als ik m'n monitors echt luid zet dan is het helemaal niet meer zuiver.

Kan iemand me helpen, of m'n instellingen eens bekijken ofzo?
Zou ik enorm apprecieren.

Bvb met deze track (het ozone 5 resultaat)
https://soundcloud.com/bobby-smiles/gold-skies-remix

Je doet nogal wat aannames :D
er moeten wel een aantal zaken in orde zijn:
1. je afluistering: akoestiek en monitoring, wat je niet hoort kan je ook niet sturen
2. je mix: een goede master begint bij een goede mix
3. je mastering plugs: de track dicteert wat je nodig hebt en er is geen standaard recept dat voor alle tracks goed werkt. heb je 1 en 2 op orde, kan het zo maar zijn dat je alleen nog maar een limiter nodig hebt.

tipje van de sluier: met een limiter maak je het signaal niet luider, je moet zorgen dat je signaal al op volume je limiter in gaat. bij een goede mix heeft je limiter geen make-up gain nodig en scheert die net af en toe 0.5 tot 1dB eraf, slaat jouw limiter al 3/4/5 dB uit, dan limit je al veel te veel.

Succes!

De meest simpele vorm is gewoon limiten en dan normalisen. Ik neem aan dat je een track hebt opgenomen, waarbij je tevreden bent over je eigen mix en EQ.

Grafisch ziet je track er zo uit

I I I I I I I I I I I I
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Zeg even dat de hoofdletters I je geluid tussen -6 en 0 db is. Dit zijn de pieken in je muziek.
Wanneer je limit op -6db haal je deze piekjes weg. Daarmee blijven alleen de kleine i'tjes over en krijg je meer headroom.
Daarna normalisen naar 0 db. Hiermee boost je dus al je geluid zonder dat je verder echt iets aan je geluid hebt gedaan. Et voila, je track is een stuk luider, maar klinkt nog zoal je het gemaakt hebt

Excuses voor de snelle jip en janneke uitleg :D Weinig tijd en zegt dat je het alleen LUID wilt hebben. Dan is dit een redelijk neutrale manier zonder dat het al te veel met je geluid doet.

Raphies verhaal snijd houd...

wat me opvalt bij me eigen herrie is... Door met EQ een hoop weg te snijden van me uiteindelijke daw-output.
kan ik het geheel een heel stuk harder krijgen.. Ik begin dan meestal, door een druk stuk in me liedje te loopen.
en dan met eq pielen.. beginnend bij het hoog.. eindigent met het laag.. het eind resultaat gaat dan door een preamp -> een compressor die bijna niet compressed (heeel heel licht, lage ratio, korte attack, korte release) -> en een limiter die bijna niet limit. zoals ralphie zegt .

Voor de gein en extra kraak gooi ik het dan nog door een tape-emulatie-plugin (past goei bij mijn herrie)
en soms een heel klein beetje stereo-maximer plugin .. (en ook dat past weer goei bij mijn style)

Hoe ik het aanpak, verandert niet gek veel.. maar de instellingen van al dat spul.. die zijn echt uniek per liedje.

Vergeet ook niet.. masteren is leuker als je een paar liedjes naast elkaar heb.. zodat je beetje referentie heb.
dat kan of het favoriete liedje van je favoriete artiest zijn die je enigszins nadoet... of zoals in mijn geval.. een 5tal liedjes die samen 1 ep vormen + 1 referentie-liedje.. dat moet allemaal wel een beetje bij elkaar passen kwa bass-druk en luidheid

Je gaat ook niet 1 nummer masteren lijkt mij.; Masteren doe je juist om meerdere nummers tot een geheel te maken.

Zorgen dat je laag tiptop is omdat een teveel al direct resulteerd in extra onnodige dB's. Daarom doe ik mn laag eerst in de mix. Goede verhouding kick en bass met gepaste compressie is essentieel.

Ik zoek hulp om m'n nummer gemastered te krijgen, of beter gezegd, ik wil em gewoon LUID krijgen.
Ik zou er een hele boek over kunnen schrijven, Maar ik zal effe toch al enkele dingen die ik vind zeggen..

Als ik LUID wil, dan zet ik m'n HD 25 op de HP4 en dan is 't luid voor mij,,
maw. Als de waveform op't maximum is, wil dat niet zeggen dat 't dan luid is.. Dynamiek noemt dat denk 'k

De intro vind ik te hard, ik voel geen sfeer,,

Maar die stille passages vind ik echt wel goed van Je
maar die snare als intro van het harde deel maakt me doof, alvorens het moet beginnen..

Het Harde deel op 2:16 en iets later, is veel te druk vind 'k
Ik moet op twee dingen tegelijk luisteren,, de bass (melodie) en de synth melodie,
Het is gewoon te luid, of hoe moet ik 't zeggen,, te hard willen maken,, te druk,, mss alles tesamen op maximum ?? Nog harder dan hard willen,, 0db in wav.

Ik denk wel als je al de kanalen door een mengtafel stuurt dat je een mildere source krijgt, met mengtafel blend en de control die je er over hebt op de moment van producen.
en die je dan echt is kunt masteren,

"trager is rapper " zeg ik al eeuwen, en mss dat stiller ook harder is,
want als 't te luid is, dat sluit je je oren af,, of dan is't mss al te laat en ben je tijdelk doof
terwijl ik bv bij je stille passages, m'n gehoor open trek,

Soit, al die tommorowland muziek is zo denk 'k, fluit tonen achteraf gegarandeerd..
maar met m'n eigen muziek begin ik pas echt te horen,, of beter, geraak ik in 'trance',, krijg ik energie binnen,,

Dus ale, :engel::engel: de stille passage vind ik erg goed, de luide-)harde-hands up, vind ik er volledig over, en gehoor schade makend ...
(en dus niet dat het nog luider moet... )

Met andere woorden, nu ik het voor de 3de keer hoor,, brrr,, "Jekkes" ,, (( Een gevaar voor mijn oren, en muziek-gevoel,, zoals 't nu is,, )
Soit, alles relatief, en zeker dingen komende van mij,, op dit moment,, midden in de nacht .. :) :)

Laatst gewijzigd:
Waves C6 (multiband compressie) en L2 (limiting) heb je eigenlijk genoeg aan als leek.
Maar alleen zelf masteren voor DJ/promo gebruik.
voor een officiële release kan je nog altijd het best door een professioneel met hardware laten masteren.

een pleister plakken lukt je zelf nog wel maar een operatie moet je door een chirurg laten doen.

Laatst gewijzigd:
met een limiter maak je het signaal niet luider, je moet zorgen dat je signaal al op volume je limiter in gaat. bij een goede mix heeft je limiter geen make-up gain nodig en scheert die net af en toe 0.5 tot 1dB eraf, slaat jouw limiter al 3/4/5 dB uit, dan limit je al veel te veel.

Ik heb wel eens nummers vrij zacht afgemixt.. dus met de master fader op 0 db is er nog aardig wat headroom. Is het dan heel raar om het mummer dan eerst ongemastered af te mixen en later in een audio editor te normalisen waarna je de genormalisede track gaat limiten?
of is dat not done en moet je in de originele mix zo dicht mogelijk bij de 0 zien te komen zonder clipping

Laatst gewijzigd:
omdat dat makkelijker is dan elk instrument een beetje harder zetten en je hele mix weer opnieuw doen.
ik deed dat voorheen wel eens maar ik gebruik nu op de master een multiband compressor die het signaal hard genoeg in de limiter stuurt.

overigens raden professionele masteraars af om vanuit je DAW te masteren maar eerst een audiofile te bouncen en die dan te masteren.
waarom weet ik eerlijk gezegd niet maar het is meer een psychololgisch iets dan technisch denk ik

Dat bouncen maakt idd weinig uit.
Maar er worden hier denk ik een aantal zaken door elkaar gehaald.

Thuis "masteren" bestaat niet. Het enige wat je thuis kan doen is je volume verder verhogen.
Waarom? Omdat je kamer en monitoring, afluistering exact gelijk blijft, er is dus niets veranderd t.o.v. De setup waarin je je mix gedaan hebt. Uitgangspunt zou moeten zijn dat je je mix zo goed mogelijk afrondt op basis van de middelen die je tot je beschikking hebt. Kom je tijdens het "masteren" (lees achteraf pielen met plugins) een "vette sound" (lees vette saus) tegen, dan moet je je afvragen waarom of je dat al niet in de mix hebt gedaan. Je mix moet je 100% tevreden over zijn. En aangezien je apparatuur en afluistering niet veranderd zou er dus niks te verbeteren moeten zijn.

Naar mijn ervaring willen master engineers een premaster op -6db aangeleverd krijgen, zodat ze qua headroom een goede buffer hebben om mee te spelen. Ik zou m'n tracks dus niet aan gaan passen om de premaster richting 0 te krijgen.

precies.

Maar we praten hier over verschilende zaken.
Mastering heeft als doel om te zorgen dat je track op alle media en weergevers optimaal tot z'n recht komt. en niet uit de toon valt met andere tracks waartegen je benchmarked.
dit kan alleen als je geinformeerde keuzes maakt op basis van een afluistering die je 100% kan vertrouwen
dus full range weergevers (niet alleen maar 5.25 of 8" monitoren) een gecalibreerde ruimte met acoustiische aanpassingen (doorgemeten met bijv REW) en dus ZEKER niet een hoofdtelefoon.
Wat je niet hoort kan je ook niet controleren. daar gaat het in 99% al fout.
het voorbeeld van TS is ook een beetje de typische platte pap van thuis een beetje met Ozone pielen zonder dat je eigenlijk weet wat je aan het doen bent.

de meeste mensen gebruiken limiters als een soort van permanente volumeknop, maar horen (of kunnen niet horen) wat het met hun mix doet.
De kunst is om in dit genre een -6rms dBFSresultaat te krijgen die het karakter behoudt van de mix zoals die was aangeleverd op bijv -12rms dBFS.

Laatst gewijzigd:
nog even over dat bouncen,

een reden om dat NIET te doen is dat je project vaak 24bit of 32bit float is.
je moet dan sowieso eerst exporteren naar een 24bit wav (of 16bits met dither maar dan verlies je resolutie) door direct een master te exporteren sla je een extra export over.

waar je wel op moeten letten is dat je niet direct in je masterchain mixed, 9v/d10 keer als je deze bypassed zijn de verhoudingen in je mix compleet zoek.

Ik reageerde eigenlijk op fatclap, had ik er even bij moeten zetten :) Als ik fatclap goed begrijp heeft 'ie nu de indruk dat 'ie z'n originele mix op 0db moet krijgen en dat lijkt me niet de bedoeling.

Verder wil een master engineer helemaal geen zooi van thuis op de master. Het is zoals eerder gezegd alleen nodig als je een bevriende dj even je nieuwste track toespeelt om 'm zaterdagavond uit te testen. Ik ben daar ook helemaal niet goed in en vind het oppompen 't vervelendste wat er is van het hele muziekproces.

Enige tip die ik nog mee kan geven, gegeven het eerdere verhaal van die pieken: drums zorgen het meest voor pieken in je mix naar mijn ervaring. Lekker punchy enzo, maar dodelijk voor je luidheid. Daar kan vaak wel wat terrein gewonnen worden, door compressie op de drums al in de mix toe te passen. Het vereist wel wat zorg om te voorkomen dat je punch verdwijnt, maar als je het goed doet blijven je drums overeind in de mix en zijn er minder uitschieters, waardoor je de mix luider je limiter in kunt gooien. Naast de drums kun je kijken welke geluiden nog meer wat compressie kunnen gebruiken.

Laatst gewijzigd:
duidelijk verhaal, zeer helpvol.
dank voor de tips.

metteen weer een vraag.. als je mix klaar is maar die zit zo net onder de 0 db en je wil hem aanleveren aan de masteraar.. moet je hem dan afmixen met de masterfader op -6db?

(..en voor je eigen gemasterde testversie dus ook op -6db almixen en dan zelf masteren?)

het gaat namelijk om de luidtste peak die zo net onder 0db zit.. de rest van de track zit daar gemiddeld uiteraard ver onder

Nuttige tips. Ik stel even een vraag bij deze (don't punish me, please!). Als je met softsynths werkt, vooral Sylenth, die hebben al een soort "premixed" geluid in verschillende presets, zeg maar dat je deze gebruikt "as is". Als je de instrumenten goed onderscheidt (ik bedoel hiermee dus, dat je de kick, bas en de rest goed kunt onderscheiden van elkaar), heeft de sound weinig EQ en compressie nodig (behalve als je drie leads bij elkaar hebt of overlayering van instrumenten die wellicht in de weg zitten). Met de masterbus op -6 heb je dus, als de mix goed is, niet veel nodig, toch?

En wat gebeurt als je met de samplepacks werkt, die al gemixt en gemasterd zijn? Als je bijvoorbeeld bas-drums-leads en arps bij elkaar plaatst van die, komt de masterbus zeker in het rood. Gaan de faders naar beneden, klinkt het flat. Limiter op de masterbus zonder iets te doen vantevoren helpt niet, die neemt de openheid van het geluid behoorlijk weg.

Gelden dezelfde regels voor dit soort gevallen ook? Ik ben namelijk erg benieuwd.

de track dicteert wat het nodig heeft. werk je met procesed sounds dan kan het zo maar zijn dat je alleen maar de volumes hoeft af te stemmen verder niks, er zijn geen "regels" dat je een bepaalde hoeveelheid tools per spoor "moet" gebruiken.

Back