Als het probleem in de mix zit is het niet zo maar een 1,2,3 oplossing.
Waar zou ik zelf kijken?
1) Spoor per spoor het geluid bestuderen (bron, klank, melodie, etc) en daar -indien nodig- EQ, compressor, panning en effecten toepassen. Begin met de bas en drums want daar zit de basis van je nummer.
2) De verdeling van deze goed bekijken, zeg maar niet te veel sporen bij een sectie (20 bijvoorbeeld) en bij de break alleen maar 3, want daar ben je uit verhouding.
3) Send per groepen de instrumenten naar bussen en daar kun je altijd een soort "premix" met pas enkele aanpassingen met EQ en compressor.
Als daar je mix (en dit is alleen maar ter indicatie, dit is niet "het" recept maar wel de basis voor nummers in het algemeen) goed in orde zit, is met maskering "huis-tuin-keuken" met waves of ozone wat te doen. Je komt niet op pro niveau, maar het moet lukken met kleine aanpassingen zoals weer Eq, compressor en limiter, maar allemaal subtiel aangepast. Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik deze vier laatste onderdelen als een vak apart zie.
De nummers die commercieel released worden zijn met software-hardware gemasterd in een ruimte die speciaal voor is gemaakt. Met hoofdtelefoon kom je niet in de buurt. En last but not least, de oren zijn het belangrijkste, een tweede of een derde persoon die erbij zit te luisteren die een beetje verstand van heeft kan het ook helpen