hulp met mastering

als je n' opname luid wil doen klinken is het belangrijk bij de mix niet te overdrijven met het superlaag en het heel hoog. besteed eens wat meer aandacht aan de middentonen die worden als het luidst ervaren.
ook neem ik piekgevende signalen op met limiter of compressor, al van bij de opname.
als je bij de mix al een luid resultaat zonder teveel pieken hebt dan wordt dat na de mastering super

om van dat earpiercing ITB geluid af te komen, moet je mijn link hierboven maar eens doorlezen
less is more, vooral in plugins om een "vette" sound te krijgen. sloop alle additieve EQ's, VCC's multibands, decapitators, saturators en sausagefatners er maar vanaf. en rijg eerst je mix maar eens gewoon aan elkaar met enkel volume en low cut.
wedden dat die al een stuk SCHONER klinkt?
wedden dat die ook pas een stuk later over z'n nek gaat met een limiter?

Wat is ITB geluid?
Ik ga jouw mix tips thread eens doorlezen nu!

inthebox, overdaad aan EQ, bitcrushers, sausagefattners tube distortions etc etc

Je hoort zelf al waar het mis gaat, de vraag is niet welke limiter het misgaan langer uitstelt, maar wat je aan je mix moet verbeteren om te zorgen dat dat pas veel later optreedt. Je zoekt het in de verkeerde hoek ;)
OK, dus het probleem zit em in m'n mix?

Ik dacht tot enkele dagen geleden dat loudness pas bekomen werd in de mastering fase. Niet dus?
Als het ik hier allemaal goed begrijp dan moet het in de mix fase al gebeuren.

DUS dan denk ik, ik moet m'n groepen wat feller gaan compressen zodat alles wat compacter wordt
MAAR ik lees ergens de tip van in de mix de diverse sporen niet te compressen
Net het tegenovergestelde dus. Ik begrijp het niet goed :eureka:

Heb even Raphies tip eens gevolgd om te vergelijken : alle compressors en fatners en dergelijke eraf gehaald, overal, en enkel gewerkt met (-)EQ. Nieuwe mix gebounce't, en de wav opnieuw door ozone of Pro L getrokken. Er is niet zo veel verschil vind ik, het is nog steeds niet goed haha :D
Moest het je interesseren, ik heb em hier even geplaatst:
/private06-28-master-09-no-compr/s-isdes

Hmm, inderdaad even zonder limiter graag want die squashed de boel (vooral in de dynamische gedeeltes)..

je kan als zolderkamer producer een heel eind komen met zelf masteren. de 3 belangrijkste dingen die je moet tackelen zijn compressie, eq en limiting. verder moet je stereobeeld kloppen en kan je nog extra reverb toepassen om de boel wat meer dicht te smeren.

het probleem zoals eerder gezegd is dat je op je zolderkamer acoustiek met de monitors waarop je je mix gemaakt hebt moeilijk kan horen of dit allemaal klopt. wat je wel kan doen is referentie tracks gebruiken. en verder gewoon je gezonde verstand. compressie moet niet te overderven zijn en limiting alleen je peaks en niet de bulk van je muziek gaan limiten. hier kan je proefondervindelijk een aardig resultaat mee behalen. door je gemasterde track in een audio editor te laden en vergelijken met de ongemasterde versie kan je duidelijk aan de peaks zien wat je gedaan hebt

de bedoeling is om je nummer zo luid mogelijk te maken zonder dat je het kapot maakt. door een multiband compressor te gebruiken druk je per frequentie het niveau wat terug. je kan per frequentie solo luisteren en zien/horen wat er gebeurd. geef je hoge tonen snelle attack/release en de lage langzamer. voor het niveau is het toverwoord is subtiliteit. toggel je bypass aan-en-uit hoor of het allemaal nog steeds tof klinkt. en let ook op de zachte geluiden, die moeten niet net zo hard gaan klinken als de harde

EQ is een lastige. Wat ik doe is er op letten dat alle niveaus (sub, bas, mid en hoog) in verhouding zijn en ik luister de mix ook op heel zacht niveau, headphone, op mijn laptop en zo veel mogelijk andere geluidssystemen.

Je kan ook referentie tracks gebruiken. dus soortgelijke nummers waarvan jij vind dat ze goed klinken. als je DJ-gear hebt kan je jouw zelf gemasterde nummer mixen met andere tracks en dan kom je er al snel achter wat er mankeert.

In iZotope Ozone kan je referentie tracks laden en dan wordt de EQ-curve weergegeven zodat je jouw EQ er op kan aanpassen. iZotope is een goeie tool voor leken omdat de werk-volgorde al vast staat dus daar hoef je je al geen zorgen meer om te maken. verder zitten alle tools er in die je nodig hebt (zoals stereo-imaging) en door verschillende instellingen te laden zie je al snel wat het doet en of het bevalt.

Als je denkt dat je track goed gemastered is, geef hem aan een aantal mensen met verstand van zaken en vraag om hun mening. ga naar clubs en geef je track aan de DJ.. die kan je ook zinnig advies geven en wellicht draait hij/zij je nummer waar je bij bent zodat je je nummer kan horen over een groot geluidssysteem.

uiteraard is het aan te bevelen om je track door een professioneel iemand te laten masteren maar zelf doen is leerzaam en wie weet lukt het je toch een heel aardig resultaat te behalen

Laatst gewijzigd:
Uiteraard is het aan te bevelen om je track door een professioneel iemand te laten masteren maar zelf doen is leerzaam en wie weet lukt het je toch een heel aardig resultaat te behalen
Een nummer de wereld in sturen en te laten verdwijnen in de internet massa,kun je inderdaad zelf een beetje masteren,internet staat vol met tips.Geef geen geld uit aan een pro tenzij je al iets bereikt hebt.Maar dat is je keus natuurlijk.
Staat het gewoon volk echt te luisteren hoe het is afgewerkt pro,of luisteren ze echt naar het nummer dat je gemaakt hebt.
De gewone hobby mens heeft meer tools in handen dan vroeger in de tijd van de Beatles,maar je moet ermee kunnen omgaan.

En achteraf aan je masteraar vragen welke punten in je mix hij voor verbetering vatbaar vindt.
Dan kan je dat elke keer weer meenemen...

Beter, gooi deze nou eens door fabfilter, maar laat hem niet meer dan 2dB afscheren, wat voor RMS dBFS kom je dan uit?

Klink lekker.

Vocal ietwat royaal aan galm eerste stuk.
Het hoog/hihat-swoos wel erg mindtaking, maar wellicht in club prima ?
Mis nog wat mid heb ik het gevoel/beetje hol klinkt het hier.... oke het is niet mijn genre maargoed ...

Beter, gooi deze nou eens door fabfilter, maar laat hem niet meer dan 2dB afscheren, wat voor RMS dBFS kom je dan uit?
OK, even gedaan op het luidste stuk, ergens rond 4:45
-11 RMS

screen2.png

Ok, dan kan je het volgende proberen, fabfilter er weer af
Even een high cut en low cut filter tot op het punt waar je hem hoort afvallen op 12 of 18dB steilheid
Daarna een buscompressor erop met maximaal zo'n 3dB GR. Pak maar gewoon een 2bus of glue preset
Maar gaat echt ff erom dat je ook daar niet meer als zo'n 2dB compressed
Dan fabfilter er nog eens overheen en nu maximaal 3 a 3.5dB GR, dan moet je wel rond de 7.5 dBFS zonder al te grote artifacts uitkomen wat prima is voor bigroom

Ok, dan kan je het volgende proberen, fabfilter er weer af
Even een high cut en low cut filter tot op het punt waar je hem hoort afvallen op 12 of 18dB steilheid
Daarna een buscompressor erop met maximaal zo'n 3dB GR. Pak maar gewoon een 2bus of glue preset
Maar gaat echt ff erom dat je ook daar niet meer als zo'n 2dB compressed
Dan fabfilter er nog eens overheen en nu maximaal 3 a 3.5dB GR, dan moet je wel rond de 7.5 dBFS zonder al te grote artifacts uitkomen wat prima is voor bigroom
OK, ik heb lowcut < 43 en highcut > 16200 met stijlheid 18 dB. (voordien deed ik die veel scherper, 36 dB)
Dan een gewone Logic compressor met GR 2 dB. Of bedoel je dat ik echt met een bus moet werken, parallelle compressie? Dat snapte ik niet goed.

Dan Pro L opnieuw, gain opgetrokken van 4.5 dB daarnet tot 7.2 nu

Ook nog beetje stereo enhanced voor de Pro L, en dan geeft ie dit:
/private06-28-master-10-no-compr-less-sc/s-R88G7

Kijk! Rond de 7 is al netjes, hoe zit je nu qua vervorming?
Harder als 7 hoeft echt niet hoor, de meeste beatport bigroom tracks zitten op 7 <> 7.5 tegenwoordig
Waar je nog wat winst kan halen is in de EQ de meeste van die tracks klooien nog een beetje ronde de 3khz en 5khz voor dat "clubby" mid hoog daar zijn onze oren ook,wat gevoeliger, dus LIJKT het vaak harder, maar dat is naar smaak.

Back