Alternatief voor Juno 1/2

Origineel geplaatst door jes303
beetje half o/t maar ik vind de alpha juno echt een bruikbare synth. als je niet goed oplet zit je snel hetzelfde geluid te maken, maar met wat finetuning kan je telkens weer goeie sounds eruit halen, die ook nog eens vrij gemakkelijk in een mix passen zonder al te veel te hoeven tweaken... het is m'n 1-na goedkoopste synth en toch ben ik er enorm blij mee.

ik ben misschien wat bevooroordeeld maar ik zou een juno altijd boven een an1x prefereren. ik vind dat dit toch net te mainstream klinken, teveel van deze tijd. voor mix zal je er prima geluiden voor kunnen maken, maar het ding inspirireert mij totaal niet. met 1 draai aan een knop ga je al helemaal van blublublublublub naar weeazzzzaaauww. veel te veel gimmick en effect..

neu voor een juno sound gewoon een juno nemen (en dan heb ik het niet eens over de alpha, de 60 en de 106 verschillen)...

heeft iemand weleens geprobeerd het (voor mij "What the ...") hoover geluid op een juno-60 geprobeerd te maken?? nog nooit geprobeerd zelf maar ben wel benieuwd eigenlijk.

Je kunt de env toch niet naar de pitch patchen op een 60?

de 6 60 106 serie en de @ 1 en 2 series zijn toch 2 totaal verschillende bakken
en met beide een hele andere sound en eigenschappen

De 106 is ook weer anders dan de 6 en 60.

De 6 en de 60 zijn alleen zo goed als het zelfde soundwise.

de 6, 60 en de 106 zijn toch onegeveer hetzelfde allen de minder getallen de vetter en voller die klinkt volgens iedreen whehehe

maar die 3 zijn totaal niet te vergelijken met die alpha bakken

beide series hun eigen sounds dat bedoelde ik.

Bij vintagesynth.org staat

Related & Alternative Gear:

Moog Source
Roland MKS-50
Roland Juno 6
Roland Juno 60
Roland Juno 106
Roland HS-60
Roland Alpha Juno 1
Roland JX-3P
Roland JX-8P
Roland PG-300
Sequential SixTrak

alternatief... de D-50
deze heeft dan wel geen PWM op de Saw maar met zijn 4 partials kun je dit aardig oplossen, verder heeft de 50 een instelbaar Chorus, EQ en FX...
uiteraard zal het niet 100% exact 'DAT' geluid worden (who carez) maar wel sounds die zeker dezelfde power 'kunnen' hebben...
van alle D's klinkt een 50 het meest warm en is de voorloper van een JD-800.

Het is inderdaad niet alleen de PWM, of de vreemde waveforms, of het envelope of de vette chorus. Het is zijn al deze dingen bij elkaar die hem uniek maakt. Wel vind ik jammer dat hij dingen mist zoals een LFO trigger met note on, de oscillators van elkaar detunen, dat soort dingen die de oudere Juno's volgens mij wel hebben. Heeft zijn grotere broer (JX-8P was het?) deze dingen wel?

Ik ben inderdaad ook benieuwd of er een Roland/Boss (gitaar) effect bestaat die de smerige chorus van deze synth heeft?

Om terug naar de vraag te gaan? De Alpha Juno's zijn best goedkoop, dus waarom een goedkoper alternatief zoeken (want die is er ook niet echt)? Ik weet wel dat bv. 'Mindcontroller' gemaakt is met VX-90, een Juno concurrent van Akai, maar volgens mij zijn deze even duur.

Origineel geplaatst door Breed
Het is inderdaad niet alleen de PWM, of de vreemde waveforms, of het envelope of de vette chorus. Het is zijn al deze dingen bij elkaar die hem uniek maakt. Wel vind ik jammer dat hij dingen mist zoals een LFO trigger met note on, de oscillators van elkaar detunen, dat soort dingen die de oudere Juno's volgens mij wel hebben. Heeft zijn grotere broer (JX-8P was het?) deze dingen wel?

Ik ben inderdaad ook benieuwd of er een Roland/Boss (gitaar) effect bestaat die de smerige chorus van deze synth heeft?

Om terug naar de vraag te gaan? De Alpha Juno's zijn best goedkoop, dus waarom een goedkoper alternatief zoeken (want die is er ook niet echt)? Ik weet wel dat bv. 'Mindcontroller' gemaakt is met VX-90, een Juno concurrent van Akai, maar volgens mij zijn deze even duur.

Ik voegde (goedkoper) toe omdat ik ervan uit ging dat er best apparaten zijn die hetzelfde kunnen en nog veel meer, als je er maar genoeg voor wilt betalen,

ik bedoelde niet te zeggen dat ik de Juno's nou zo duur vond hoor :) , ik ben ook niet op zoek naar iets anders dan een Juno (2 is nog best moeilijk te vinden lijkt wel), was gewoon benieuwd naar soortgelijke synths en de mening van anderen.

Moet zeggen dat het meerendeel van de reacties tot nu toe zeer informatief zijn, dus stommer wordt ik er in ieder geval niet van :D

Detunen kan niet, unison kan wel, met de mks-50 alleen.

'Mindcontroller' gemaakt is met VX-90, een Juno concurrent van Akai

Hehehe ja, en door iemand die zwaar geilde op de pitch bender :D

"I control your mind when i get onto the speaker.."

tis :
i control your mind when i get a little deeper...

Origineel geplaatst door endonyx
tis :
i control your mind when i get a little deeper...

Argh :stupid :stupid :stupid :stupid je hebt gelijk. "Speaker" zit pas in de tweede zin "Make your hart pump to the sound of the speaker" of iets dergelijks. shame on me

"...and when i get to know these things , MindConroller ! Now you'll get Tranced !"

Geloof ik tenminste

Back