elektron om mee te beginnen....

de wouzer

Ingeburgerd
Ik maak muziek met Maschine 2.1 en Xone DB4. Eigenlijk heerlijk, maar ik wil van mijn computer af. Altijd weer dat scherm, en de afleiding... en de greep naar de muis/touch pad.

Daarom heb ik bedacht met Elektron aan de slag te willen. Ik denk in combinatie met de Xone.

Maar waar kan ik dan het beste beginnen?
Hoe verhoudt de Octatrack zich tot de Rytm?
Is de Octatrack verouderd?
Is de Rytm de vervanger voor een oudere Electron...
Is een van deze octatrack, rytm of Four een 'hub'?

Ik zie mooie filmpjes, de apparatuur ziet er aantrekkelijk uit, maar uiteindelijk is het voor mij niet duidelijk waar te beginnen.

Is er een winkel in NL waar ik alles kan proberen?

Hoi!

de octa is een sampler en de rytm een drumdoos!
Verouderd, nee nog niet maar elektron zou nog wel eea kunnen doen aan het OS.
Het is niet echt een vervanger, zie het meer als een doorontwikkeling van het concept. Ze hebben een machinedrum uitgebracht als eerste drumbak en die is op zich wel grappig maar compleet digitaal. De Analog Rytm is.... analoog!

wat bedoel je met een hub? Dat je je apparaten door kunt prikken op elkaar en eentje als mixer kunt gebruiken?
Ja dat kan, dat is wat elektron ook predikte met hun 'trinity' maar uiteindelijk, gooi dr een klein mixertje tussen dan kun je je machines ten volle gebruiken. :)

Verder, ik heb geen idee waar elektrons op display staan.

Op youtube is overigens zat te vinden over de elektron machines.

-C-

De octatrack is een sampler En sequencer. Je kan deze dus gebruiken om andere apparaten via midi te sequencen.
Dat kan helaas niet met de rytm. Dat maakt hem denk ik de hub die jij bedoelt. Met de rytm kan je wel andere apparaten syncen zodat ze gelijk lopen, en als dat andere apparaat een ingebouwde sequencer heeft kan je daar je sequences op maken.
Ik zou beginnen met een rytm (drums) of een analog four (synth) Deze zijn makkelijker dan de OT. Als je eenmaal door hebt hoe de sequencer werkt is de overstap naar de OT veel makkelijker.

dank voor jullie reacties.

Wat mij opvalt is dat youtube vooral vol staat met de octatrack, een beetje met de four en nauwelijks met de rytm. Maar ja... misschien heeft dit er alleen mee te maken dat die zo nieuw is.

Kan ik de Rytm zien als een groovebox?

Van alle elektron apparaten die ik heb (octatrack / machinedrum / monomachine)

vind ik de octatrack het leukst om zelfstandig mee te jammen en te pielen.
de machinedrum op leuke 2e plek.. de monomachine.. concept is geweldig
maar klik er nog niet mee..

ik verwacht dat een a4 een stuk leuker is voor mij
dan een monomachine. (vanwege het vernieuwde patch-systeem)
En ik denk dat een AR toch best een leuke vernieuwing is..

op elektronauts beweren ze veel dat elektron geen vervangers heeft gemaakt.. en dat het aanvulling is.
maar die mening deel ik niet.. . Ik zie best een hoop workflow verbeter-punten tussen een monomachine en een A4.
+ losse patches bewaren, ipv alle geluiden bewaren in een kit
+ kit-parameter-reset (met knoppen-combi terug naar "een beginpunt")
+ polyfone geluidjes
+ performance macro's (meerdere parameters met 1 knop bedienen)

heb verschil nog niet zo bekeken tussen machinedrum en AR.. maar krijg klein beetje hetzelfde gevoel.
die pads kan je best geinige realtime dingetjes doen.. leuker en gerichter als de ctrl-all machine op een machinedrum.

Sbsix heeft leuke filmpjes van al zijn elektron-spul waaronder een paar tutorials hoe hij ermee werkt.
zoals https://www.youtube.com/watch?v=xNwSAYl8UuM en nog echt heel veel meer..

persoonlijk doe ik veel dit met mijn octatrack:
https://www.youtube.com/watch?v=2fmy89NvHrE de rest van mijn filmpjes is meer jammen en gekkigheid ipv
tutorials en howto's..

Enjoy

Ik heb een machinedrum gehad en nu een AR. Ik zou de machinedrum nu niet meer zo snel aanraden. Vind de AR op bijna elk vlak beter, behalve dat je geen andere hardware meer kan sequencen. MD voelt echt verouderd, geen usb, klinkt gauw dun/blikkerig, verouderde sequencer, verouderde fx etc.

Mijn machinedrum is nog niet zo oud, ben er nog niet mee uitgespeeld..
maar, ik geef je gelijk.. als ik geen elektron-drummachine zou hebben.. dan zou ik AR kopen
en niet meer een machinedrum..

zoals ik al zei: op elektronauts vinden ze het een toevoeging.. ik vind het eerder een vervanging.

Bij de eerste reactie ontving ik een mailtje, daarna noet meer. Nu zie ik dar er veel meer is gereageerd. Bedankt voor de replays, hier kan ik wel wat mee. Ik denk dat ik de rytm kopen ga, als het bevalt ook de four. Als ik eraan denk de maschine te verkopen krijg ik al spijt, dat gebeurt dus niet.

Nu nog op zoek naar een plek om het eerst aan te raken, voor ik het koop.

Maschine moet je niet wegdoen man. Dat is echt een allround werkpaar met een ontzettend bruikbare en enorme soundlibrary.

Ik heb zelf een Monomachine, Octatrack, Analog Four en Analog Rytm en ze hebben allemaal hun eigen plek en eigen toevoeging. Heb je ze allemaal nodig: zeker niet.

De machinedrum heb ik (een aantal keer) gehad maar ik kan geen vrienden worden met de sound. Dat is de enige elektron waar ik het niet mee kan vinden maar dan kan persoonlijk zijn, anderen vinden de machinedrum nog steeds de uber elektron.

De monomachine vind ik heel erg vet maar ik zou er nooit mee beginnen. Het is echt een heel apart ding in zowel sound als werkwijze. De Octatrack is qua bediening complexer dan de Analog rytm en als het je om drums gaat zou ik aanraden om absoluut voor een analog rytm te gaan. Meer instant fun en resultaat ga je bij Elektron niet vinden......

Eens met acid en de rest eigenlijk. Heb net een AR hier staan en moet zeggen, het werkt super en klinkt erg dik. Het komt erg organisch over.

Zojuist een rytm gekocht. Ziet er prachtig uit, mooi geluid, lekker klein... Maar ik fiets er niet zomaar op weg.... Vanavond kijken hoe ever ik kom

Back