Wat om mee te beginnen

Freesoul

Nieuwkomer
Mijn dochter die wil volgend schooljaar aan de academie piano leren spelen, ik ben wat aan het rond kijken voor een betaalbare oplossing. Ik heb niet het budget om een vleugelpiano of zo’n buffetpiano aan te kopen, en helaas ook de ruimte niet, al vind ik een vleugelpiano het aller mooiste.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Roland go keys 3 of 5 wat het verschil ook mag zijn.

Is dit iets goeds om iemand van acht jaar mee te beginnen of zijn er betere??

Je kan ook de Roland Go Piano 88 overwegen.

Als ze echt piano gaat spelen, is ze gebaat bij een gewogen klavier. Vaak herkenbaar aan de term hamer actie. Pas in je zoekfilter: Hamer actie/hammer action toe. En krijg zo al een mooi overzicht van de beschikbare opties.

Belangrijkste is dat je dochter het ook echt leuk vind. Dus samen met haar naar een winkel gaan werkt het beste. Dan zie, voel en hoor je ze in het echt. Verder zou ik ook budget overhouden voor een degelijke standaard + eventueel koptelefoon voor tijdens het oefenen.

Ik denk dat het zo wel lukt met deze tips :koffie:

Die digitale piano's van Yamaha vind ik wel goed, zelfs de goedkope. Fijne klavieren en goede piano sounds.

Het belangrijkste verschil tussen de 3 en de 5 van Roland is het keyboard, de 3 heeft een velocity keyboard en de 5 heeft er een met expressief karakter, waarschijnmlijk gewogen toetsen wat betekent dat je met meer gevoel muziek kan spelen, speelt meer als een piano, ik zou dan voor de 5 gaan als ze naar de academie gaat.

Vaak worden deze keyboards nog wel 'ns gekozen door beginnende muzikanten die dan later iets anders, uitgebreiders willen kopen dus eventueel kan het interessant zijn om op marktplaats te kijken.

Ik zou die Roland Go Keys niet nemen. Als je piano wilt leren kun je het beste op een pianoklavier spelen (of wat daar zo dicht mogelijk bij in de buurt komt).

Als je piano wilt gaan spelen, moet je sowieso voor een gewogen klavier gaan. Dat noemen ze stage piano’s. De meeste hebben 88 toetsen. De prijsverschillen zitten hem in het aantal verschillende presets, de kwaliteit van het klavier, en de bouwkwaliteit. Ligt een beetje aan je budget welke merken en modellen dan interessant zijn.

Kijk ook eens bij Bax music, die hebben ook vaak leuke dingen staan voor niet al te duur, ook van Yamaha.

Casio levert al jaren fantastisch gewogen klavieren voor weinig geld. De huidige Casio PX-S1100WE is rond de €500, ik betwijfel of andere merken meer prijs/kwaliteit leveren, zelfs voor twee keer de prijs.

Ik heb zelf een Yamaha vleugelpiano dus mijn handen zijn kwaliteit gewend...om stukken in te oefenen 's avonds laat gebruik ik een Roland FP10 en voor mij is die wat touché (=de 'aanslag') betreft 'redelijk' in de buurt van die van een piano (en veel beter wat dat betreft dan soms 10x duurdere).
Ik vind dit een heel goede aanrader en zeker voor een 8 jarige (die geen enkele referentie heeft met 'echte' instrumenten, en die -als ze een FP10 gewoon is, ook makkelijk op een echte piano zal kunnen spelen).
Ze kan daar wel een aantal jaar mee voort en je vind ze soms tweedehands. Koop er het bijhorende meubeltje bij en het ziet er nog mooi uit ook.

ik heb mijn Roland Go keys ( rode) uitgeleend aan een 8 jarige meid die daar prima op oefent.
dus prima om te beginnen maar als het serieuzer word zou ik wel voor en gewogen oplossing gaan.

Ik heb niet het budget om een vleugelpiano of zo’n buffetpiano aan te kopen, en helaas ook de ruimte niet, al vind ik een vleugelpiano het aller mooiste.
@Freesoul Wat is eigenlijk je maximale budget? Is net iets makkelijker meedenken. Je moet wellicht ook nog iets van een standaard, kruk/stoel, sustain pedaal et cetera. Er komt altijd meer bij dan je denkt.

Als je piano wilt leren kun je het beste op een pianoklavier spelen (of wat daar zo dicht mogelijk bij in de buurt komt).
Helemaal mee eens. Dus 88 toetsen en het liefst gewogen toetsen (al dan niet met zogeheten hammer action) en iets waar eventueel ook een koptelefoon in kan tijdens het oefenen.
Die Roland Go keys heb je naar verwachting te weinig aan.

YamahaP-225.Beginners en voor gevorderden.Je hebt direct professionele klanken die uit de duurdere reeksen komen.

Ben zelf sinds een jaar (met pianoles) heel tevreden met de Roland FP-30X (is er ook in 60X en 90X). Modellen zijn ook uitbreidbaar met piano-ombouw + 3 pedalen. Voor mij als piano beginneling prima aanslag en geluid.

Voor mij persoonlijk is de Grand NUMA-X GT van Studiologic de nummer 1 als piano alternatief. Het gevoel en de expressie is top en de prijs van +/-1500 is aanvaardbaar.
Wil je nog goedkoper dan is de Alesis Prestige ook een goede keuze. Het gevoel en de expressie is meer dan oké voor een beginner en de prijs van +/-500 is meer dan aanvaardbaar.

Hopelijk ben je hier iets mee.

Ik zou proberen dochterlief van die piano af te praten en uitkijken naar een leuke groovebox oid. Een Circuit is misschien wel wat om mee te beginnen.

@Freesoul Wat is eigenlijk je maximale budget? Is net iets makkelijker meedenken. Je moet wellicht ook nog iets van een standaard, kruk/stoel, sustain pedaal et cetera. Er komt altijd meer bij dan je denkt.

Eigenlijk niet echt over na gedacht, ik had iets van rond de 500€ of het te laag is weet ik niet echt.

Verder wil ik iedereen bedanken voor de interessante reacties, ik heb al het een en ander bij geleerd.

Eerst en vooral moet ik weten wat mijn dochter juist wil, het is piano of meer muziek zoals the B-52's garbage en dergelijke, dat is wat ik nu al heb bijgeleerd en het belangrijkste houd ze vol of is het hoppen van het eene naar het andere.

Komende zaterdag is het in de academie een instrument proeverij, die zullen we samen doen.

Maar nu al een dikke merci aan iedereen die me goeie raad gegeven heeft

Back