Busje perslucht bij Action

Vreemd dat alle reparateurs en knutselaars met compressors en perslucht werken. Gaat lekker in al je faders en pots zitten. Fijn idee hoor.

Als 'alle' repererateurs dit doen geeft je dat dan niet een beetje vertrouwen in de techniek?

Je gaat natuurlijk niet in de wilde weg met perslucht om je Hern lopen spuiten. Je gebruikt het, zoals elk stuk gereedschap, voor een specifiek doel.

Al eens goed nagedacht wat er gebeurt als je met een compressor door je synth blaast?
Juist je blaast het stof er af.. Zweeft rond en dwarrelt na een tijd weer ergens anders neer. Je verplaatst enkel het stof meer niet.

Compressor vind ik trouwens ook tricky. Kan soms veel te veel druk achter zitten waarbij je componenten vaarwel kunt zeggen. Dat busje uit action zal wel nog ok zijn.

NOOIT MET EEN STOFZUIGER !!!!!!
Je zuigt componenten op en daarboven blijft het hardnekkige stof toch nog kleven.

Ik gebruik altijd een licht natte stofdoek en ga er mee zorgvuldig langs alles zo is het stof weg maar dan ook echt weg. Klaar. Zorg wel dat je apperatuur uit het stopcontact is getrokken.

Het best is preventief te werken. Een aparte kamer met niks anders dan je studio materiaal is het meest geschikt. Ook toevlucht nemen tot stofkappen. Zeker op kostbaar (rack) materiaal waar wel eens verluchtingsgaten inzitten, het stof dwarrelt letterlijk op je printplaat dan.

Vermijd tapijten, bedden, kasten waar kleren inzitten.
Ik zit zelf in mijn eigen kamer en probeer me altijd om die reden ergens anders om te kleden :D

And last but not least. Als je rookt in je studio begin dan eerst met daarmee te stoppen want dat tast meer aan dan stof.

Laatst gewijzigd:
Laatst een beetje stofzuiger accessoires aangeschaft.
kost belachelijk duur, maar jah, werkt echt wel goed.

67295

137244

Ik swiffer wel voordien.

perslucht? ja, maar dan om precisie werk te doen, niet zomaar klakkeloos stof van / in gear blazen ;)

Al eens goed nagedacht wat er gebeurt als je met een compressor door je synth blaast?
Juist je blaast het stof er af.. Zweeft rond en dwarrelt na een tijd weer ergens anders neer. Je verplaatst enkel het stof meer niet.

Compressor vind ik trouwens ook tricky. Kan soms veel te veel druk achter zitten waarbij je componenten vaarwel kunt zeggen. Dat busje uit action zal wel nog ok zijn.

NOOIT MET EEN STOFZUIGER !!!!!!
Je zuigt componenten op en daarboven blijft het hardnekkige stof toch nog kleven.

Ik gebruik altijd een licht natte stofdoek en ga er mee zorgvuldig langs alles zo is het stof weg maar dan ook echt weg. Klaar. Zorg wel dat je apperatuur uit het stopcontact is getrokken.

Het best is preventief te werken. Een aparte kamer met niks anders dan je studio materiaal is het meest geschikt. Ook toevlucht nemen tot stofkappen. Zeker op kostbaar (rack) materiaal waar wel eens verluchtingsgaten inzitten, het stof dwarrelt letterlijk op je printplaat dan.

Vermijd tapijten, bedden, kasten waar kleren inzitten.
Ik zit zelf in mijn eigen kamer en probeer me altijd om die reden ergens anders om te kleden :D

And last but not least. Als je rookt in je studio begin dan eerst met daarmee te stoppen want dat tast meer aan dan stof.

Vaak over het hoofd gezien, maar zeker niet te vergeten (naast het grondig tanden poetsen voordat je de steriele zaal betreedt):

*

Attachments

• Schoentjes.jpg
    Schoentjes.jpg
    12 KB · Bekeken: 82
Nee man.. Verwarming open en lekker naakt de studio in. Lekker bezig toch.

Eerst alles goed met een zoutoplossing besproeien, dat verwijderd alle antistatische lading..... :D

Nogmaals een bedankje richting OP

Mijn PC was de laatste maanden niet meer fluisterstil maar maakte een irritant ratelend geluid want/en de CPU fan stond altijd aan. Vandaag even opengeschroefd en het hele ding (vooral het koellichaam en de fans) was zoals verwacht bedekt met een flinke laag stof en vettige meuk. Roken maakt meer kapot dan alleen je longen! Ik heb op die manier al ooit een computer opgeblazen en ik vermoed dat ik er net op tijd bij was deze keer. Even de fans vastgezet en de kast goed doorgeblazen met m'n Action busje en ik kon de onderdelen weer zien zitten. En de PC doet het nog steeds, nu weer zonder irritante bijgeluiden :mega:

Kijk, dat is mooi om te lezen MK II! Ook je PC hou je er langer mee in leven ;)

@ ARV; ik begrijp je punt niet helemaal. Blaas maar eens in een willekeurig stoffig iets en meestal krijg je bijna al het stof direct in je gezicht geblazen. Het is ook erg handig voor plekken waar je echt niet bij komt met andere schoonmakers zoals wattestaafje met alcohol.

Ik heb trouwens voor 95% van mijn studio Compucap stofhoezen, maar ja, als je een voorliefde hebt voor apparatuur van voor 1985 dan zit er vaak al wat stof in :D

Kijk, nog een goede reden om perslucht bij de hand te hebben.
Ik spuit mijn desktop en laptop regelmatig door met de compressor. Zonder ze open te maken overigens.
Op de juiste plek spuiten door de lucht aanzuigraster en dan komt het stof door de ventilatoruitgang eruit.

Tip:
Bij de Kijkshop zag ik een kleine compressor voor slechts 15 nog wat pieken staan bedoeld voor autobanden. Kan to 18 bar (wat wel teveel kan zijn voor in synths of computers). Werkt op 12 Volt.
Of het wat is weet ik niet en veroed dat het ding eenn terringherrie maakt.

Tip:
Bij de Kijkshop zag ik een kleine compressor voor slechts 15 nog wat pieken staan bedoeld voor autobanden. Kan to 18 bar (wat wel teveel kan zijn voor in synths of computers). Werkt op 12 Volt.
Of het wat is weet ik niet en veroed dat het ding eenn terringherrie maakt.

http://kijkshop.nl/product/121634/proplus-luchtcompressor-met-manometer

In een van de reviews staat trouwens dat het al lang duurt voordat -ie op 1 Bar zit, dus misschien is dat nuttige info in deze context?

"In een van de reviews staat trouwens dat het al lang duurt voordat -ie op 1 Bar zit, dus misschien is dat nuttige info in deze context?

Dat is positief nieuws want dat betekend dat de pompmotor niet zo sterk is en dus niet al teveel lawaai zal maken. Misschien wel heel stil is. En omdat wij hier allemaal heeel geduldige mensen zijn dus niet zo'n probleem.

andere "doorblaastip": je kunt tegenwoordig overal van die kleine compressortjes kopen om luchtbedden op te blazen. lijkt op een fohn, maar dan met alleen koude lucht. zitten vaak verloopjes bij en zo komt er een flinke luchtstroom uit. ik gebruik al een jaar of 3 zo'n ding voor het doorblazen van met name faders, en het werkt prima. die dingen kosten een paar euro..

Back