Al eens goed nagedacht wat er gebeurt als je met een compressor door je synth blaast?
Juist je blaast het stof er af.. Zweeft rond en dwarrelt na een tijd weer ergens anders neer. Je verplaatst enkel het stof meer niet.
Compressor vind ik trouwens ook tricky. Kan soms veel te veel druk achter zitten waarbij je componenten vaarwel kunt zeggen. Dat busje uit action zal wel nog ok zijn.
NOOIT MET EEN STOFZUIGER !!!!!!
Je zuigt componenten op en daarboven blijft het hardnekkige stof toch nog kleven.
Ik gebruik altijd een licht natte stofdoek en ga er mee zorgvuldig langs alles zo is het stof weg maar dan ook echt weg. Klaar. Zorg wel dat je apperatuur uit het stopcontact is getrokken.
Het best is preventief te werken. Een aparte kamer met niks anders dan je studio materiaal is het meest geschikt. Ook toevlucht nemen tot stofkappen. Zeker op kostbaar (rack) materiaal waar wel eens verluchtingsgaten inzitten, het stof dwarrelt letterlijk op je printplaat dan.
Vermijd tapijten, bedden, kasten waar kleren inzitten.
Ik zit zelf in mijn eigen kamer en probeer me altijd om die reden ergens anders om te kleden
And last but not least. Als je rookt in je studio begin dan eerst met daarmee te stoppen want dat tast meer aan dan stof.