verschillende modellen van zip drives van het merk iomega

Roland_TR909

Ingeburgerd
hallo weet er iemand wat het verschil is tussen deze verschillende modellen van zip drives van merk het iomega

wat is het verschil tussen een iomega Z100S en Z100S2 ?

wat is een Z100Si ?

Ik heb twee externe Iomega 100 MB zipdrives:

Z100S2 = SCSI
Z100USB = USB

Misschien helpt dat je wat verder...

Je hebt een scsi zip drive nodig als je hem met een muziekinstrument wil gebruiken.... en met een scsi kaart hang je hem aan een PC. Of op een oude mac zit scsi standaard.

Kijk hier eens:

http://www.iomega.com/europe/support/english/documents/11382e.html
deze website had ik ook daar zie dat er twee scsi zip drives bestaan de z100s en de z100s2.
Maar wat is het verschil tussen beide?

Ik heb twee externe Iomega 100 MB zipdrives:

Z100S2 = SCSI
Z100USB = USB

Misschien helpt dat je wat verder...
op de website van hierboven kan je zien dat er twee scsi zip drives bestaan de z100s en de z100s2
Maar wat is het verschil tussen beide?

Hier staan wat gedetailleerde foto's van een Z100S. Zo te zien verschilt die niks qua aansluitingen met de S2, allebei 25-pins. Het kan misschien een generatie dingetje zijn, dat de S2 versie nieuwer is.

De Z100Si lijkt de interne SCSI variant te zijn.

Er is ook nog een dual scsi/parallel versie met auto detect. Die is ter herkennen aan het woord "autodetect" bij een van de connectors en het ontbreken van de termination switch (maar heeft wel scsi ID).

Niet om jullie bang te maken (of toch wel een beetje eigenlijk).
Zo'n externe ZIP drive heb ik ook gehad, velen jaren geleden)
Op een dag stopte ik er een cassette in, hoorde een tik en vervolgens kwam er geen directory op. Volgende schijf en weer een en weer een. Ik snapte er niets van.
Op het internet gaan zoeken en wel heel snel gevonden wat er mis was met mijn Iomega drive:
"Click of death" --> mollesteert iedere schijf die erin gestopt wordt. Er liepen toen al honderden rechtzaken in de VS over.
DUS: mocht je een tik horen en vervolgens niet de inhoud van de cassette kunnen benaderen, stop er dan geen andere in met waardevolle inhoud mnaar een lege om te testen of die ook wordt gebeten.

Back