Kyma X - Pacarana

Deze 'audio-mangling', een tijds modulatie, gebeurde eerst met audio samples. Je kan dan op een willekeurige of gekozen manier en snelheid door de data gaan. Voor de Clavia NMG2 heb ik diverse audio-manglers gebouwd met behulp van moduleerbare Delay matrixen. Delay's die worden gefeedbackt zijn als 'doosjes' die het geluid vasthouden. Door de ruimte groter/kleiner te maken (dus vertragings afstand groter/kleiner) en de audio op verschillende punten uit de routings te laten horen, krijg je zo'n zelfde effect.
Met Kyma kun je live gecaptured audio in RAM ook direct bewerken. En zelfs ook met combinaties van deze technieken. Maar deze resynthesis techniek is wel speciaal vind ik.
Ook te combineren met de andere technieken.

Het experiment vind eigenlijk al in mijn hoofd plaats. Ik bedenk wegen door te combineren in gedachten. Het is vooral veel doen en gedaan hebben. Inspiratie is 90% transpiratie. Wel is het zo dat ik er enorm veel mogelijkheden bij gekregen heb. Die moeten onderzocht worden. En dan kom je op het 'trial and error vlak', dingen uitsluiten. Soms werken de combinaties die ik wil maken niet. Of, nog niet. Niet alle modules in Kyma 'praten' zomaar met elkaar. Daar moet ik dan een weg in vinden. Het is immers ook voor een deel coding. Een taal en hoe je deze in de modules toepast.

zag kyma hier in een leuk lijstje staan, ik dacht eigenlijk dat je het zelf had gemaakt, niet dat dat moet ofzo hoor, dacht t gewoon.
ik raak zelf al verdwaald in mijn SQ80 maar daar zitten dan ook wel al behoorlijk wat modulatie mogelijkheden in/op.
heb laatst daarin de drie lfo's elkaar laten moduleren zoals eerder bespoken werd een mooi freaky geluid maar aangezien ze niet het audiospectrum ingaan werd de modulatie nog niet zo freaky als bij jouw voorbeeld.

http://www.musicradar.com/news/tech...lugin-synths-and-creative-environments-610221

Ik bouw mijn klanken zelf met behulp van de Kyma 7 modules en cappytalk en smalltalk.
In mijn eerste warp voorbeeld een sample van Piet Paulisma. In het 2de warp voorbeeld een zelfgebouwde Kyma drum sequencer die live(!) geresynthetiseerd wordt. Waarna het trekken en duwen met de 251 sinus golven begint.
Ik denk dat je dit artikel bedoeld
http://www.musicradar.com/reviews/tech/symbolic-sound-kyma-pacarana-213089

Ook kun je er meer over lezen in the Computer music journal en dan begrijp je dat Kyma een weg is die je inslaat:
http://www.fairpoint.net/~rainfor1/McLean_Writings/Articles24.html

Laatst gewijzigd:
Binnenkort komt er een tutorial over hoe FM uit te breiden. We zijn bekend met deze fantastische techniek d.m.v. de Yamaha DX synthesizers. De algoritmes waren gesloten systemen voor klankopwekking. Met Kyma gaan we deze systemen openbreken.

Thoughts on FM: beyond the algorithms part I
By Roland Kuit

Algorithm%2024_Roland_Kuit.jpg

Chowning and further on KYMA

Laatst gewijzigd:
Het warpen van chords kan natuurlijk ook. In dit voorbeeld heb ik de warping laag ingesteld. Kleine duwtjes voor- en achteruit. Je hoort hier ook een soort vage regen als een 'slurr' achter het geluid. Dit is een swarm gemoduleerde filterbank achter de warping.

Laatst gewijzigd:
Warpen met een spectrum file.
1/ Drums op nemen en de .wav converten naar een spectrum file gaat heel makkelijk in Kyma. Hierna kan je een duw en trek tijdsfactor op dit spectrum file loslaten:

| InValues OutValues Start End StartPoint EndPoint WarpPoints WarpPointsArray WarpRates TotalWarp j k |

"### IINPUTS ###"

Start := ?StartForScript.
End := ?End.

WarpPoints := ?WarpPoints.
WarpRates := ?WarpRates.

"### ALGORITHM ###"

"Set range for Start and End"
End := End vmax: Start.
Start := Start vmin: End.

"Convert Start and End to Arrays"
StartPoint := Array new: 1.
StartPoint at: 1 put: Start.
EndPoint := Array new: 1.
EndPoint at: 1 put: End.

"Add Start to WarpPoints"
WarpPointsArray := StartPoint, WarpPoints.

"Make sure the values stay in ascending order"
WarpPointsArray := (0 to: (WarpPoints size)) collect: [ :i |
(i of: WarpPointsArray) vmax: (((i - 1) vmax: 0) of: WarpPointsArray)
].

"Add End to WarpPoints"
WarpPointsArray := WarpPointsArray, EndPoint.

"Start and End overrule WarpPoints"
WarpPointsArray := (0 to: (WarpPoints size + 1)) collect: [ :i |
((i of: WarpPointsArray) vmax: Start) vmin: End
].

"Calculate TotalWarp"
k := 0.
(0 to: (WarpPoints size)) do: [ :i |
k := k +
((((i + 1) of: WarpPointsArray) - (i of: WarpPointsArray)) / (i of: WarpRates))
].
TotalWarp := k.

"Collect InValues."
j := 0.
InValues := (0 to: (WarpPoints size)) collect: [ :i |
j := j + (((((i + 1) of: WarpPointsArray) - (i of: WarpPointsArray)) / TotalWarp) / (i of: WarpRates)).
j
].

"Set range to -1,1 and add -1 at the beginning."
InValues := InValues collect: [ :i | i * 2 - 1].
InValues := #(-1), InValues.

OutValues := WarpPointsArray collect: [ :i | i * 2 - 1].

"### START ###"

(inputs at: 1) start: 0

WarpRate: TotalWarp
InValues: InValues
OutValues: OutValues

Attachments

• Warper.jpg
    Warper.jpg
    34,7 KB · Bekeken: 124
  • Spectral warp drums.mp3
    922,3 KB · Bekeken: 133
Na mails of ik meer wilde posten over Kyma, goed. Wel minder, door drukte.

Mijn Radio-lecture over het creëren van ruimte, eindigde met het maken van een fluitbuis. Physical Modelling heet dat.
Men onderzoekt de fysieke eigenschappen van b.v. snaar instrumenten, blaas instrumenten, enz.

Een voorbeeld met ruis en een Modal filter:

http://soundcloud.com/roland-kuit/organic-filter-noise

Klank en toonhoogte werden veranderd door live filteraanpassingen.

Wanneer ruis te statisch is en je wilt meer beweging, of intonatie, kun je een swarm gebruiken.
In dit geval ook een ruisvorm maar dan meer als losse, bewegende, korreltjes. Een sequencer stuurt de frequentie van de filters:

http://soundcloud.com/roland-kuit/the-happy-flute-tube

Attachments

• Swarm_Modal_Flute_Seq_Roland_Kuit.jpg
    Swarm_Modal_Flute_Seq_Roland_Kuit.jpg
    14,8 KB · Bekeken: 126
In de vorige post een fluit, nu hier drum geresynthetiseerd.
Dus ook een optelling van sinussen en amplitudes daarvan.
Je kunt zowel een 'amplitude'-, als een 'frequency - foto' maken.
Het stilzetten in deze is van de frequencies op verschillende frames waardoor er andere 'toonhoogtes' onstaan:

http://soundcloud.com/roland-kuit/fequency-freezing-drums-mono

Back