Kraakjes in cubase

DJ Stimpy

Stamgast
Hey,

Ik heb net men PC geformateerd en na het opnieuw installeren van cubase en reason ontdekte ik dat bij het afspelen van zelfs 1 enkele audio track mijn pc dit niet aankan.
Ik heb de latency van mijn audiokaart hoger gezet, instellingen in cubase enz. Maar niets helpt. Dus het zit volgens mij gewoon in het systeem. Maar ik heb geen enkel idee meer wat het eventueel kan zijn.
Iemand een idee wat dit eventueel kan zijn?

thnx

Mijn pc: P4,1,5Ghz, 512Mb RAM, 40Gb
Ik heb ook al verschillende tweaks geprobeert, maar niets blijkt te helpen.
Zou het kunnen dat mijn processor of iets dergelijks stuk is? (PC is geen 2 jaar oud)

heb je je asio setup en je setup mme en dat soort shit allemaal goed geconfigureerd?
zodat alle buffers enzo goed staan?

Origineel geplaatst door 6 trak
...of het kraakje word veroorzaakt door een verkeerd crackje?

o ja, dat was ik vergeten... alle problemen met software worden per definitie veroorzaakt door illegale software... :kont:
ik word daar zo moe van :Z

o ja, dat was ik vergeten... alle problemen met software worden per definitie veroorzaakt door illegale software...
Ooh ja dankjewel.
Enkel legale software hier!!!!

heb je je asio setup en je setup mme en dat soort shit allemaal goed geconfigureerd?
Ja heb alles gecheckt. Het rare is dat het begonnen is nadat ik mijn pc formateerde.

Is de Windows installatie wel goed verlopen? Heb je het alleen als je een audio file afspeelt, of zijn er ook andere dingen die niet goed werken?
Ik heb een paar keer gehad dat mijn geheugen opeens stuk was, maar dat merkte ik meestal al tijdens de Windows installatie. Geheugen lijkt redelijk vaak stuk te gaan naar mijn idee. Als dat het is of er is iets met je moederboard of je processor, dan merk je dat ook wel aan andere dingen denk ik. Als het alleen is als je een audio track afspeeld lijkt het mij dat hiermee niet iets aan de hand is.
Ik ben wel eens opnieuw m'n c schijf gaan formateren waarbij ik d ongemoeid liet. Vaak werkt dat goed, maar het probleem waardoor ik ging formateren was er weer na het formateren en de windows installatie, todat ik d formateerde.
Misschien helpt het je.

Bij het installeren van windows heb ik geen enkel probleem gehad. (heb ondertussen al meerdere keren geformateerd om zeker te zijn dat bij de installatie niets is foutgegaan) Heb trouwens een "clean install" gedaan.
In principe heb ik bij andere toepassingen geen probleem. Maar de muziek software is ook veel krachtiger dan alle andere software die ik gebruik dus...
Stel dat er nu 1 van de 2 latjes van 256Mb ram defect is. Dan zou ik toch nog 1 trackje vlot moeten kunnen spelen in cubase?
Ik heb voorheen in reason ook volledige tracks gemaakt met 256Mb ram, zonder enig probleem. Als ik nu datzelfde nummer afspeel in reason, dan stopt de pc met afspelen en krijg ik de melding "computer too slow". Ik zie onderaan aan de cpu meter dat hij bijna 90% processor power nodig heeft om dat nummer af te spelen. Ik herinner me van toen ik het nummer maakte dat ik toen amper aan de 30% kwam.
Ik heb nu ook een bios update gedaan, ook zonder bevredigend resultaat.

Stel dat er nu 1 van de 2 latjes van 256Mb ram defect is. Dan zou ik toch nog 1 trackje vlot moeten kunnen spelen in cubase?

Ja klopt, maar dan is het het beste als je de defecte uit je pc haalt. Probeer ze anders is een voor een uit als dat kan met jou computer. (Sommige werken alleen met twee tegelijk zoals je misschien weet.)

Ik ga :Z

Dat ga ik morgen eens proberen.
Alvast bedankt voor je hulp.:okdan:

Ken het ziektebeeld.

Na een format c: nog steeds last van een sloom systeem maar dat komt omdat een partitie naar z'n grootje is maar zelfs na ghosten die partitie het nog wel doet. Lijkt wel of het weer zo'n wazige MS bug is waar het OS over z'n nek van gaat.
Alle relevantie info ervan af slopen en dan nuken die zooi.

Maar bij de advanced settings van de multitrack instellingen van Cubase kun je ook nog het ea tweaken oa de thread base priority. Soms wil dat ook nog wel eens soelaas bieden.

Als je geheugenproblemen hebt moet je even een memchecker downloaden. De beste is te vinden op http://www.memtest86.com/ (freeware). Da's wel een DOS-programma, dus je moet 'm even op een bootdisc zetten, want onder Windows wil dat niet, maar dan heb je wel een programma dat je geheugen bit voor bit afgaat en mogelijk fouten dus altijd vindt. Duurt dan ook lang natuurlijk, maar het is wel trefzeker.

Trouwens: moet bij een geheugenprobleem je computer niet veel vaker vastlopen? (bij ons kreeg-ie Windows niet eens geïnstalleerd)

Laatst gewijzigd:
Is het normaal dat die geheugentest 15u (of langer) duurt?
Die test was blijkbaar niet eens afgelopen. Maar heb het toch maar stopgezet.
Dus voorlopig weet ik hier niets meer mee. Of had ik het nog langer moeten laten lopen? Want er staat ook nergens vermeld of er al een probleem gevonden is of niet. En dus staat er ook nergens of het reeds gecontroleerde geheugen ok was.
Bestaat er ook zoiets als een cpu tester en een hard disk tester? Dan kan ik mss zo men hardware checken.
thnx

audiottrackje > is dat een softsynth trackje of een wavefile-gebaseerd-trackje?

pc > heb je chipset drivers (indien van toepassing op jouw mobo) geinstalleerd?
heb je dma op je harrdisks aangezet?
heb je je processor scheduling naar background gezet?
heb je misschien speciale usb drivers nodig voor die usb poort van je...
etc etc

en dat ene crackje...> komt dat misschien omdat je grafische kaart een scrollende wavevorm moet laten zien óf simpelweg gewoon omdattie (de audio op de track dus) te hard staat en dus gaat clippen?

audiottrackje > is dat een softsynth trackje of een wavefile-gebaseerd-trackje?
Het is een wavefile (audio opgenomen van een midi bestand)

pc > heb je chipset drivers (indien van toepassing op jouw mobo) geinstalleerd?
Hier ben ik niet zeker van, omdat ik niet weet hoe dit te controleren. En waar ik eventueel deze drivers kan vinden.
heb je dma op je harrdisks aangezet?
Jep, op de primary en secondary channel.
heb je je processor scheduling naar background gezet?
Ja

De drivers van het usb kaartje zijn ook geïnstalleerd, en geeft ook geen problemen volgens apparaatbeheer.
De grafische kaart is een Nvidia mx400 (64Mb) maar ik merk hier verder ook geen problemen aan lijkt me.
En het is zeker geen audio die gewoon simpelweg aan het clippen is. Het is gewoon de pc die het moeilijk heeft om dit af te spelen. (dit kleine stukje muziek speelt trouwens zonder probleem op een andere cubase machine).

Ik ben wel niet zeker van de instellingen van het virtuele geheugen. Hoe kan ik deze best instellen.
Of kan het mss iets te maken hebben met de toewijzing van IRQ's? Hier heb ik eerder al problemen mee gehad.
Andere tips zijn ook nog altijd welkom.

thnx

op mijn vorige pc had ik jouw probleem met het afspelen van een te-ver-grafisch-ingezoomde-wavevorm...
dat kraakte ook> lag aan videokaart die het systeem zeer zwaar belastte met het laten scrollen van die wave over het scherm > minimaliseren van de toepassing hielp (weet niet in hoeverre dit op jouw geval van toepassing is).

Ik denk/hoop dat ik het probleem heb gevonden...
Ik had al men randapparatuur even uitgeplugd, om te checken of het probleem eventueel daar zou zitten.
En toen merkte ik dat die oude dongle van cubase vst32/5.0 nog op de paralelle poort zat. (Ik gebruik ondertussen SX)
Daarna heb ik ff gecheckt of het beter was en (voorlopig) is het ook zo. Geen kraakjes en vertragingen meer.
Dus laat ons hopen dat dit het probleem was. Met die dongle heb ik eerder nog problemen gehad, maar toen was het om cubase te installeren.
Ik begrijp niet goed hoe die dongle mijn pc zo kan vertragen, maar ja...

Bij het zoeken naar een oplossing voor mijn probleem heb ik mss nog een handige site tegengekomen om je audio pc (met windows XP)te tweaken. Mss wel nuttig voor somiggen.

www.musicxp.net

Origineel geplaatst door DJ Stimpy
Is het normaal dat die geheugentest 15u (of langer) duurt?
Die test was blijkbaar niet eens afgelopen. Maar heb het toch maar stopgezet.
Dus voorlopig weet ik hier niets meer mee. Of had ik het nog langer moeten laten lopen? Want er staat ook nergens vermeld of er al een probleem gevonden is of niet. En dus staat er ook nergens of het reeds gecontroleerde geheugen ok was.
Bestaat er ook zoiets als een cpu tester en een hard disk tester? Dan kan ik mss zo men hardware checken.
thnx
Niet dat het nog boeit, maar:
Ja, dat is normaal. Deze memcheck gaat het volledige geheugen bit voor bit langs door naar elke bit iets te schrijven en dan te kijken of-ie het kan lezen. Dat duurt dus inderdaad gruwelijk lang (lineair afhankelijk van de hoeveelheid te testen geheugen natuurlijk). Wat wel zo is: er moet wel een geleidelijke voortgang merkbaar zijn. Als-ie een kwartier blijft hangen op hetzelfde punt is er iets verkeerd (dat hadden wij thuis dus); dan kan-ie niet lezen en kun je waarschijnlijk je verkoper opzoeken.

Maar mooi dat je er al uit bent.

Ik heb dus ook problemen met mijn tweede PC. Deze happert af en toe en Cubase komt niet eens door de testfase heen. En als ie er al doorheen komt dan krijg ik de mededeling dat niet een configuratie goed werkt. Een programma als RegEdit wil ook niet starten.

:confused:

Het is een PIV 3.0GHz met 2048Mb geheugen (4 x 512 in dual mode, of hoe noem je dat?). Ik heb dus de hierboven genoemde memory test uitgevoerd. Deze looped (vandaar dat het heeeeeeel lang kan duren ;)) en ik heb hem dus eens een nachtje laten draaien. Vanochtend stond de teller PASSED op 54 en de teller ERRORS op 6. Nu lijkt mij dit laatste cijfer, gezien het aantal keer passed, niet echt zorgwekkend.

Nu heb ik op die PC tweemaal XP Pro geïnstalleerd staan. Onder de tweede installatie heb ik dezelfde problemen. Logischerwijs zou ik dus zeggen "hardware probleem". Maar wat dan? Alle andere programma's werken naar behoren... of misschien dat je het daarbij gewoon minder merkt als bij audio. Wat ik wel merk is dat het startmenu (of andere menu's) soms wat hapert. Is dat een aanwijzing? Ik weet het effe niet meer.

Nu heb ik hier ook wel eens een posting gezien over de volgorde waarop een PC geïnstalleerd dient te worden. Kan hem met de Search alleen niet meer vinden :erm:

Back