Toetsenbord Gem S2

rolandxp80

JFRY
Ik erger me al een hele tijd aan het feit dat het toetsenbord van mijn Gem S2 Turbo niet goed reageerd. Soms geeft een toets een hele lage velocity-waarde door terwijl ik hem hard aansla. Ik heb gekeken bij alle instellingen, en het ligt niet aan de velocity-curve of iets anders, want soms geven toetsen gewoon willekeurige velocity-waarden door, en soms doen ze het zelfs bijna niet. Iemand heeft als tip gegeven het toetsenbord uit en weer in elkaar zetten. Is er hier iemand in de buurt van Eindhoven die dat kan? Of heeft iemand nog ideeën waar het verder aan kan liggen en wat ik eraan kan doen?

ik gebruik de GEM S2 alleen als midi controller om poly at uit te sturen.

Ik heb wel gemerkt dat wanneer ik het knopje 'SOLO' (onder SOURCES) niet heb ingedrukt, de poly at niet werk. Deze werk wel wanneer SOLO wel is ingedrukt.

Ik weet het verder ook niet maar misschien kun je kijken of het verschil maakt

Nee, het maakt geen verschil. Eigenlijk zou er een mogelijkheid moeten zijn om de velocity sensitivity helemaal uit te zetten en een vaste waarde aan te geven.

@Arpatle: Ik hou niet echt bij welke toetsen het precies zijn, maar het zijn er wel aardig wat.

@Mike Philco: Als dat zo is, hoe zou ik dat dan kunnen oplossen?

Synth openschroeven en toetsen eruit halen. Misschien haal je het hele klavier er in een keer uit, maar het kan ook zijn dat je de toetsen er een voor een uit moet halen. Waarschijnlijk zie je onder iedere toets twee sensoren. Maak het daar schoon, eventueel met spiritus. Kijk ook of het een en ander gebogen is, maar ik denk niet dat het daar aan ligt.

Als je het voorzichtig genoeg doet, kan er weinig mis gaan.

Bedankt voor de tips die tot nu toe zijn gegeven! Ik heb nog nooit eerder een synth opengemaakt, dus er zullen ongetwijfeld nog wel vragen komen. De komende dagen heb ik geen tijd om ernaar te kijken, maar ik denk dat ik er ergens volgende week waarschijnlijk wel naar ga kijken.

Vandaag hebben we de Gem opengemaakt en geprobeerd het probleem te verhelpen, maar helaas heeft niks geholpen. Het toetsenbord werkt met een soort veren en een magneetstrip. We hebben de contactpunten opnieuw vast gesoldeerd, verschillende onderdelen nog eens goed aangedrukt, aansluitingen schoongemaakt en de magneetstrip een beetje schoongemaakt.

Attachments

• SAM_0586.jpg
    SAM_0586.jpg
    78,5 KB · Bekeken: 119
  • SAM_0593.jpg
    SAM_0593.jpg
    79,7 KB · Bekeken: 93
Die "magneetstrip" is volgens mij de poly aftertouch sensor. Die heeft niks te maken met de toetscontacten.

Die veren zouden aan het andere uiteinde (dus niet aan de kant van de print) tussen twee rails in moeten hangen. Dat zijn de contactpunten die schoongemaakt moeten worden. De veren zijn waarschijnlijk verzilverd, dus kunnen geoxideerd zijn. Dan worden ze zwart en maken ze slecht contact.

Dat zou heel goed kunnen. De meeste veren waren inderdaad op sommige plekken zwart(ig) geworden. Maar we hebben de printplaat waar de veren op vast zaten er niet afgehaald omdat dat te veel werk zou zijn geweest. We hebben de andere kant van de print niet kunnen zien.

Back