snelheid van een subwoofer: hoe weergegeven?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Hoe wordt de snelheid van een subwoofer weergegeven? Dus hoe snel hij reageert bij bijvoorbeeld het weergeven van bassdrum? Subwoofers voor homecinema reageren trager, niet strak op de muziek. Dan komt een Bassdrum net effe te laat..

Dus hoe kan je zien hoe rap hij is?

Euh… Als de freq weergave dus niet laag is, bv 40 hz, 40 trillingen per seconde, en je kent de uitslag vd sub (max) kan je zelf toch de snelheid berekenen? Een stijve conus lijkt me luier bij laag vermogen dan een soepele. Meestal is hifi soepel en disco spul stijver. Dus bij laag vermogen beweegt die sub amper als ie stijf is opgehangen. Wegens 'te traag'

Nou, de vraag is dus eigenlijk: hoe kan je qua specs zien of een sub snel genoeg is voor muziek maken?

Als het een monitor is voor thuis, zou ik denken:

De conus moet soepel zijn opgehangen. Anders mis je weergave bij lage vermogens. Grote woofers vragen meer power om te bewegen. Daarom zie je vaak ipv 1 grote 18 inch bijvoorbeeld 4 12 inch woofers in één behuizing. Die hebben een groter rendement tov de 18 inch sub.
Dus afmeting en ophanging zijn belangrijk. Hoe groter, hoe lager in theorie de weergave. En hoe sneller buren ruzie. Ik vermoed dat je zelf wat wil bouwen of nog iets hebt liggen?

Als het een sub is die moet dienen als PA, is ie stijf opgehangen. Kwestie van niet door de knieën te gaan als de amp een keer clipt. Dan vliegt het karton rond je oren. Bij wijze van spreken.

Ik kan ook helemaal mis zijn, want net mijn adam sub 8 woofer even gevoeld en die is niet zo soepel. Mijn sub van focal is veel soepelder.

Maar je specs vraag dus: je kan natuurlijk naar de weergave kijken, maar je moet weten dat fabrikanten die curves gladstrijken en flink duren liegen. Bovendien, als je zelf gaat bouwen, dient je behuizing sijtf te zijn anders rammelen je panelen mee en dan heb je dus nooit een strakke weergave. Ik denk dat je - als je zelf wil bouwen - best eens een luidspreker bouwboek vastgrijpt.
Die bassdrum van je komt niet te laat, die wordt gewoon gedempt omdat de conus die verre korte uitslag niet kan maken omdat ie te groot / traag is. Zie het als compressie. Of 'minder dynamiek'

Thanx voor deze in depth info.

Nee, wil niet zelf gaan bouwen, was meer een vraag qua oriënteren. Heb vroeger een sub van pioneer gehad maar die was toen traag. Vandaar dat ik me afvroeg hoe je ongeacht het merk kan zien of een sub strak genoeg speelt. Mss was er een waarde voor ofzo.

Tja ik ben niet de hifi guru, ik heb in de 80's wat boeken gelezen. Maar als je graag 21 blz leest over meer 'al dan niet snelle woofers'
Ik kwam dit topic tegen. Korrel zout kan nooit kwaad denk ik altijd:

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=2588.0

Ah, en ik maar denken dat die KRK, Yamaha of ADAM subs meer geschikt zijn om muziek weer te geven door hun snellere response.

Dus eigenlijk zijn die home cinema subs net zo geschikt? De Quake 2's, Harman Kardon's en Sony subs?

Van wat ik me herinner was mijn Pioneer sub traag. Maakte niet uit hoe ik de phase switch had staan...

Wat jij bedoelt met trage woofers van home cinemas wordt veroorzaakt door latency. Die is het ergst met draadloze systemen. In normale analoge systemen zijn woofers niet traag.

Draadloos kan traag zijn, dsp processing in de receiver ook (LFE)
Gewoon subwoofer high level aansluiten voor minste latency dan fase goedzetten en dan klinkt het gewoon strak

Nee een lfe curcuit heeft ook een delay per speaker kan je vaak instellen, soms gaat dat atomatisch, soms door afstand meten met een micje, staat dat verkeerd dan klink het ook te laat

Nee een lfe curcuit heeft ook een delay per speaker kan je vaak instellen, soms gaat dat atomatisch, soms door afstand meten met een micje, staat dat verkeerd dan klink het ook te laat

Maar heb je het dan over fase of delay?

Voor de "snelheid" van een woofer is de dempingfactor van je versterker een veel belangrijkere factor dan wat dan ook.

Demping factor

Een 21" woofer is per defenitie niet trager dan een 8" natuurlijk aangezien ze beiden even snel trillen op 40 hz :)

Het zal waarschijnlijk gewoon latency zijn oftewel delay..
In heel veel PA spreakermanagement systemen kun je aan het sub een kleine delay meegegeven.. dit geeft een gevoelsmatige toename van de hoeveelheid sub..
Ook en kun je voor mid en hoog een delay tijd instellen.. dit om de aankomsttijd (alignment) van bv de midluidspreker en de tweeter, die vaak door een enorme hoorn achterin een luidspreker hangt te compenseren.

In heel veel discotheken en wellicht ook bioscopen werd het laag nogal overdreven vertraagd.. en het zou natuurlijk heel goed kunnen dat dit ook een home cinema setjes gebeurt aangezien het nogal mode was.

Draadloos kan traag zijn, dsp processing in de receiver ook (LFE)
Gewoon subwoofer high level aansluiten voor minste latency dan fase goedzetten en dan klinkt het gewoon strak

Op de sub in dit plaatje heb ik 3 controls:
• een level instel draaiknop
• een crossover instel draaiknop
• een phase schakelaar.

Bij dat in fase zetten.. is het een kwestie van 'een van deze 2 phase standen moet goed zijn?.'

Attachments

• K10S_P0B4L_Rear_XXL.jpg
    K10S_P0B4L_Rear_XXL.jpg
    29,4 KB · Bekeken: 170
Back