Als het een monitor is voor thuis, zou ik denken:
De conus moet soepel zijn opgehangen. Anders mis je weergave bij lage vermogens. Grote woofers vragen meer power om te bewegen. Daarom zie je vaak ipv 1 grote 18 inch bijvoorbeeld 4 12 inch woofers in één behuizing. Die hebben een groter rendement tov de 18 inch sub.
Dus afmeting en ophanging zijn belangrijk. Hoe groter, hoe lager in theorie de weergave. En hoe sneller buren ruzie. Ik vermoed dat je zelf wat wil bouwen of nog iets hebt liggen?
Als het een sub is die moet dienen als PA, is ie stijf opgehangen. Kwestie van niet door de knieën te gaan als de amp een keer clipt. Dan vliegt het karton rond je oren. Bij wijze van spreken.
Ik kan ook helemaal mis zijn, want net mijn adam sub 8 woofer even gevoeld en die is niet zo soepel. Mijn sub van focal is veel soepelder.
Maar je specs vraag dus: je kan natuurlijk naar de weergave kijken, maar je moet weten dat fabrikanten die curves gladstrijken en flink duren liegen. Bovendien, als je zelf gaat bouwen, dient je behuizing sijtf te zijn anders rammelen je panelen mee en dan heb je dus nooit een strakke weergave. Ik denk dat je - als je zelf wil bouwen - best eens een luidspreker bouwboek vastgrijpt.
Die bassdrum van je komt niet te laat, die wordt gewoon gedempt omdat de conus die verre korte uitslag niet kan maken omdat ie te groot / traag is. Zie het als compressie. Of 'minder dynamiek'