Zelf printplaten maken

Twiki

Stamgast
Omdat er weer flink gepaniekt wordt over zelf printplaten volgt hier ff een kort stukje info.
Zelf printplaten maken kan op twee manieren,
1) met gaatjesprint
2) zelf printen ontwerpen belichten, ontwikkelen, etsen en boren.

Als je maar 1 of twee printjes nodig hebt ga dan voor de gaatjesprint methode. Hiermee kun je redelijk complexe schakelingen bouwen en het is erg goedkoop. Netjes werken is belangrijk maar je kan steeds een stukje van je schema bouwen en vervolgens testen of het werkt. De gaatjes printen komen in aantal smaakjes: epoxy(goede kwaliteit) en pertinax(goedkoop). Daarnaast kun je ze met printbanen of eilandjes kopen. Ik neem meestal de pertinax met losse eilandjes. In het begin is het lastig omdat je het printje zo moet ontwerpen dat er zo min mogelijk draden elkaar kruisen, maar met een beetje ervaring lukt dat wel.

Het zelf ontwerpen en etsen lijkt erg tof. Inderdaad het ziet er wel erug strak uit als het klaar is, maar voordat het klaar is had je wel al drie keer zo veel op gaatjesprint af kunnen hebben, en dat voor een fractie van de prijs. Vaak kom je er dan ook nog achter dat er een paar fouten in je schema zitten waardoor je nog spoortjes moet gaan doorfrezen en er weer draadjes tussen moet solderen.Toch is zelf printen maken niet moeilijk, je hebt er alleen veel spullen voor nodig:

etsbak
ontwikkelbak
lichtbak
printboormachine
laserprinter of een kopieerwinkel
stukje software om printen te ontwerpen
etsvloeistof bijvoorbeeld FE3Cl of Natriumpersulfaat
ontwikkelvloeistof

En dan moet je nog een plek hebben waar je met zuren en logen kan werken. Weet waar je aan begint want het kan gevaarlijk zijn! Eerst lezen, nadenken en dan pas doen.
Natuurlijk kun je op de goedkope toer gaan door te etsen en ontwikkelen in een ovenschaal, te belichten met een gezichtsbruiner, en boren met een huistuin en keuken boormachine. Maar je gaat hoe dan ook een hoop ge-eikel tegenkomen. Want hoelang moet het dan onder de gezichtbruiner? Dat je te kort of te lang belicht hebt kom je pas achter als je ontwikkeld, maar dan kun je dus je printje weggooien. Is de concentratie van je ontwikkelaar goed, is je etsmiddel niet te slap. Met boren vliegen steeds de sporen van je print want de boormachine draait niet hard genoeg enz enz.
Ik wil niet zeggen dat het niet kan, want ik ets inmiddels al een jaar of 8 en dat gaat nu heel goed. Maar het heeft wel ff geduurd alles werkte zoals ik het wilde.
Kortom ga voor de gaatjes print in het begin, je gaat daar al genoeg hindernissen tegenkomen, Keep it simple.....
Bijlage is een TR606 met een aantal mods op een gaatjes print, boven en onderkant
Later

Deze dan

Attachments

• 606updown.jpg
    606updown.jpg
    31,2 KB · Bekeken: 178
Lekker! Engelse drop! ;)

Eigenlijk mis ik die geur van solderen wel eens.
Lekker prutsen op een regenachtige zondag.

oe oei ik heb nog steeds nachtmerries van die methode met die gaatjes. In het verleden mee gewerkt in een lab, maar ik kan me nog heeel goed herinneren dat je op je knieen moet smeken aan de heer dat je alles netjes en correct hebt gesoldeerd anders ben je mooi de lul.

Arv

die kammeraard van me wou dus die dingen echt zelf doen.
dus bedankt voor de info.
persoonlijk zou ik gaan voor de methode van de bijlage :)
hetgeen jij dus ook aanraadde.
maar ja we zullen zien.
ik zelf ben niet van plan met de belichting te werken, maar die maat wel.
(onze astronomieclub heeft een donkere kamer met alles er op en eraan,
dus moet ook nog wel lukken :) )

anyway, die gewone gaatjes print zou ik dus ook doen. we gaan opnieuw in overleg.
en hartelijk dank voor de info!!!

-peace!

cloudy

:doei:

ps: de bijlage, is dat een volledige tr606 met mods en al?

Zie wel dat je goede schema's hebt! Het gemakkelijkste is toch met een PCB layout van op het net zelf je printplaten te gaan etsen. Meestal zijn de projekten waar mensen een PCB layout voor gemaakt hebben ook dingen die effectief werken. Met drraadbruggetjes en dergelijke werken is interessant voor kleinere projekten maar is allesbehalve gemakkelijk. En in elektronica (projekten) heb je een regel, nl. iets dat van de eerste keer werkt bestaat niet :)

Origineel geplaatst door cloudman
ik zelf ben niet van plan met de belichting te werken, maar die maat wel.
(onze astronomieclub heeft een donkere kamer met alles er op en eraan,
dus moet ook nog wel lukken :) )
De printplaat is alleen gevoelig voor UV-licht. Binnen, bij normaal daglicht, wordt de print dus nauwelijks belicht. Een donkere kamer heb je dus niet nodig.
Origineel geplaatst door cloudman

ps: de bijlage, is dat een volledige tr606 met mods en al?
Nee da's een close-up, de hele print is 10 x 20 cm hierop zitten alle drumgeluidjesdingetjesoscilatorruisjes maar geen sequencer.

Origineel geplaatst door Twiki
De printplaat is alleen gevoelig voor UV-licht. Binnen, bij normaal daglicht, wordt de print dus nauwelijks belicht. Een donkere kamer heb je dus niet nodig.

Nee da's een close-up, de hele print is 10 x 20 cm hierop zitten alle drumgeluidjesdingetjesoscilatorruisjes maar geen sequencer.

oke, uv licht, kzal het onthouden, ik denk dat mijn kameraad zich vergist daarin.

dacht al dat dat ene stukje zo klein was om volledig te zijn :confused:

hmm, kzal er rekening mee houden dat de eerste regel is dat er niets van de
eerste keer werkt... ;{

Back