A View To a Kill naspelen - synth sounds

noescom

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het analyseren van het liedje A View to a Kill (Duran Duran) om deze na te spelen. Nu kom ik er niet helemaal uit hoe een bepaald geluidje te reproduceren. Ik weet niet eens zeker wat ik eigenlijk hoor. Het gaat om deze sample: view_to_a_kill.mp3

Wat ik volgens mij hoor is:
1) een pad op de achtergrond
2) een ruisgeluidje met flanger, mogelijk twee geluiden door elkaar
3) trompetten

Ik heb geprobeerd dat ruisje eruit te filteren met een filter, maar dat wil niet zo lukken. Kan iemand hier er wijs uit worden wat dat ruisje precies is en hoe het na te bootsen?

Deze song is vol met Fairlight CMI. De Orchestral hit is een stock sound (waarschijnlijk layered met een echt orchest), het background geluid klinkt ook digital maar idd met een flanger type effect overheen. Ik zou proberen een Fairlight ARR1 type sound te nemen (zal wel een variation van in je XP80 zitten) en dan een vette flanger er over knallen. Misschien een volume swell effect ook.

2) klinkt als een 'reverse reverb' meestal gebruikt op een snare/rimshot (cymbals/crash) en standaard op bepaalde drummachines.
Door veel laag uit de snare/rimshot te halen, krijg je een als ruis klinkend geluid.
Snare -> galm -> reverse reverb: Met de lengte van die eerste galm, bepaal je de lengte van de aanzwelling/effect.

3) is inderdaad zo'n, toendertijd veelgebruikte, orchestral hit.

Bedankt voor de inzichten! Met die reverse reverb kun je weleens gelijk hebben. Ga ik mee experimenteren. Het nummer zit sowieso vol met chorus en flangers en inderdaad een orkest, of in ieder geval samples van een orkest.

Ik ben een paar uurtjes aan het prutsen geweest en dit is waar ik tot nu toe op gekomen ben: https://dl.dropboxusercontent.com/u/93988347/view%20to%20a%20kill.wav. Nog niet je van het, maar ik zit volgens mij in de buurt.

dat is geen fairlight preset maar een rechtstreekse sample van het originele james bond thema

Je hebt gelijk. Ik heb de hit van de James Bond theme gesampled en een paar noten omhoog getransponeerd en het is precies hetzelfde. Ik moet nog wel wat rommelen met effecten om het zo goed te laten klinken als het origineel.

Back