Nazomerdeuntje... (W.I.P.)

Volgende stap is met je bass sequence gaan variëren. ;)

Zucht.... Meer variatie? Ik weet niet of ik daar nog de puf voor heb...
Wilde eigenlijk alweer over 'n volgend trackje gaan nadenken! :-S

Tevreden was ik wel, jij zelf ook? :)
Echt helemaal tevreden ben ik nooit....
Ik word op een gegeven moment een trackje zat en begin dan aan de volgende... :-D

Zucht.... Meer variatie? Ik weet niet of ik daar nog de puf voor heb...
Wilde eigenlijk alweer over 'n volgend trackje gaan nadenken! :-S

Niet zozeer meer variatie in de ritmes, maar in de toonsoort. Je hebt de ruimte om op een gegeven moment met die bas wat vrijer te worden en ik denk dat dat je track ten goede komt. Je hoort dat wel vaker dat naar het eind van een track de bass een "ruimere" richting kiest en die is toch veelal leiden voor de gehele track.

Gewoon eens lekker proberen wanneer je daar zin in hebt.

Gewoon eens lekker proberen wanneer je daar zin in hebt.

Ja daar zit wel wat in... Ik zit me ook nog af te vragen of ik nog een sublaag aan de bas ga toevoegen van een octaaf lager.... Misschien dat ik morgen weer energie heb! :koffie:

@PabloDeMode

Heb je het gelezen? Voordat je er al te veel energie in steekt? Er wordt waarschijnlijk nog iets veranderd aan't trackje......

Net gelezen, ik was al bezig, heb een opzet.

Wat ik dus hoor in het bas-gedeelte is dat je een random sequencer hebt gebruikt, daarom kan ik de groove niet voelen. Naast een extra kick heb ik een moog-achtige bas toegevoegd voor de punch, accentjes zeg maar waar de track mag gronden. Minimale aanpassingen en nog geen "mastering" (want alles klinkt te zacht, later komt het nog), maar voor het idee...

Wordt vervolg :)

Net gelezen, ik was al bezig, heb een opzet.

Wat ik dus hoor in het bas-gedeelte is dat je een random sequencer hebt gebruikt, daarom kan ik de groove niet voelen.

Nee, het is geen random baslijn... Ik heb de nootjes ingetekend in m'n DAW.. En van delay voorzien.. :-)

Ben benieuwd naar jouw aanpassingen! Ik heb je mijn e-mailadres in de PM gestuurd...

Hmm, 't is nachtwerk geworden... Ik heb er nog even over nagedacht..

Is het niet slimmer wanneer ik mijn trackjes ongemasterd laat? En wanneer ik ze rondstuur dat er bij vertel?
En dan zodra iets de moeite waard is (en ik het budget ervoor heb) er een professionele masteraar naar te laten luisteren?

Dank voor alle inbreng tot zover!

En nu ga ik slapen.. Goedenacht!

Het is geen probleem hoor, proberen mag altijd. Er is echter geen "wet" of wat het goed is of niet in termen van muziek, als je het zelf leuk vindt en bereid bent om te groeien met je werk...

Het is meer het gevoel dat de basis ontbreekt, dit nummer bijvoorbeeld zou perfect kunnen werken als muziek voor film, om een ambiance te illustreren zoals je het deed met de foto.

Over mastering: ik zou het inderdaad aan iemand anders laten, het doet wonderen (nogmaals, als de basis goed is).

(nogmaals, als de basis goed is).

Ja, ik hoor in mijn privé omgeving ook dat ze 'n basgeluid missen... Ik zal er eens naar gaan kijken... Het is misschien ook zo dat je met digitale vst's moeilijk vette bassen kan maken. En ook vind ik zelf door mijn huiskamerspeakers de bas al snel bombastisch klinken.

Wat ik mij nu afvraag is: ontbreekt er gewoon een baslijn? Of is de bestaande baslijn te dun?

Heb nu van de kick iets minder laag weggehaald.. En een subbaslijntje toegevoegd..
Ik heb de bas nog niet afwissender gemaakt.. Dat komt misschien later nog...

Wel klinkt het al bijna wollig op m'n speakers. Terwijl ik van een transparant geluid houd.

Is het beter zo? Of moet ik nog ff verder prutsen? :-)

https://soundcloud.com/scepticist/under-construction-just-a-loop-64

https://soundcloud.com/scepticist/under-construction-just-a-loop-64

Het klinkt nu beter, in ieder geval zit er meer presence in de bas, goed gedaan! Verder niets meer aan te merken.

Ik hoor al meer variatie, ik blijft alleen de groove zoeken in de beat en bassline. Ik vind de groove en bas erg belangrijk, maar ik kan niet oordelen of dat een must is in deze stijl! Ik vind de kick nog vrij ver weg van de andere sounds. Hifi speakers kunnen hier wellicht wat kleuren, maar dat hangt af van je speakers. Heb je ook een koptelefoon om te testen? Als je test op hifi, koptelefoon en studio monitoren krijg je vaak een ander beeld.

Over masteren zijn de meningen verdeeld, tuurlijk kun je daar zelf ook wat mee doen, maar het is vooral fijn als iemand anders (onafhankelijk) secuur op de juiste spullen en met zijn gehoord naar je track luistert!

Ben nog ff een update aan het uploaden, omdat er 'n irritant bijgeluidje bij de subbas zat die ik alleen over mijn koptelefoon hoorde...

@elkuefo Ik heb een sennheiser koptelefoon van zo'n €50,-. Het is een DJ model en er zit een nogal aanwezige bas in. Verder klinkt alles altijd veel voller en ruimtelijker over mijn koptelefoon dan over mijn speakers. Ik moet regelmatig de realease van een geluid aanpassen die ik op mijn koptelefoon heb gemaakt, nadat ik 'm over mijn speakers hoor, omdat ie dan te droog klinkt. Het lijkt me leuk om't eens over studiomonitors te horen. Ik zal eens rondvragen in mijn omgeving.

Ik kan mijn bericht opeens niet meer editen... :-S

Wat ik nog wilde typen @elkuefo: Wat bedoel je met dat de kick ver van de rest staat? Qua mix of qua geluid?

Dat is zeker leuk! Overigens als ik op mijn goedkope sennheiser luister heb ik veelal heel veel laag. Ik moet zeggen dat het wel een hele fijne drum koptelefoon is.

Voor het luisteren van mixen en finetunen zet ik de Beyerdynamic DT 770 PRO op, dat is gelijk een hele andere wereld. Dat in combinatie met luisteren op studio monitoren werkt voor mij nu goed. Al bij al blijft: je moet zelf op zoek naar een manier om het zo mooi mogelijk neer te kunnen zetten, het liefst qua sound steeds hetzelfde of natuurlijk nog beter, blijven leren!

Back