MC-202 schoonmaken (octave switch en druktoetsen)

bikkel

Everything is on the One
Ik merk dat de octave switch steeds vaker vals gaat, ook werken niet alle soft keys even lekker en het zijn al om te beginnen niet zulke fijne....dus ik zoek wat tips & tricks hoe dit weer tiptop in orde te maken.

Niemand heeft ooit een switch of de key contacts schoon gemaakt op een MC-202? Of is het gewoon té voor de hand liggend? :erm:

Ik denk dat het redelijk voor de handliggend is. Gewoon openmaken en met een schone droge doek schoonvegen, daarna kan je altijd nog kijken of je iets van contact-enhancer moet gebruiken maar zoals gezegd . Met een droge doek kom je al een heel eind (miss. 1drupje alcohol op de koper contacten op de print)

waarschijnlijk zelfde soort toetsen als die die altijd falen in MMT-8
maar dan gewoon van betere kwaliteit?
in dat geval eens googlen op "rubber keypad repair kit"
maar goedkoper, reinigen van die contacten met een IPA, wel goed laten drogen want dat tast het rubber aan.
maar nee, zelf nog nooit een 202 binnenin gezien.

De druktoetsen (rubber) zijn knopjes met een geleidend laagje, deze kan je schoonmaken door een stukje gewoon blanco papier voorzichtig langs het oppervlak te halen, als schuurpapier zeg maar.
Het papier is wat ruw en zal het kontakt verbeteren, gebruik hier geen chemicaliën voor dit is (dacht ik) niet goed voor het rubber en de geleidende laag.
Mocht dit niet helpen dan zijn is er reparatie spul verkrijgbaar in de vorm van een potje met geleidende verf, hier is een topic over btw.
De printplaat kan je op deze plekken schoonmaken met 99% alcohol en een wattenstaafje.
De andere schakelaars zou je kunnen reinigen met een spray maar dan wel een van goede kwaliteit bijv. Caig Deoxit.
Dit spul moet echter wel goed gebruikt worden, ti's niet ff sprayen en klaar... Je kan het probleem zelfs vergroten bij verkeerd gebruik, ook hier is een topic over (contact sprays).
Ik zou deze even goed doorlezen.

Succes!

OK ik wilde inderdaad niet zomaar aan de gang gaan met allerlei oplosmiddelen en andere rotzooi, je kunt het maar één keer fout doen :okdan:

Dus Deoxit kan ik voor die schakelaar gebruiken?

Als het probleem niet zo ernstig is zou ik eerst gewoon uitblazen met lucht. bijvoorbeeld die bussen die je bij een computer zaak haalt over beter nog bij de action! helpt dit niet? dan kan je wat alcohol gebruiken, dmv van een injectie spuit oid wat in de schakelaar druppen, paar keer schakelen en proberen. Wel de behuizing even los halen om netjes te kunnen werken en doseren.
Mocht dit niet werken dan kan het zware werk zoals deoxit ingezet worden :)

Beste zou trouwens altijd nog zijn om de schakelaar open te maken zodat je werkelijk de contacten kunt reinigen en de vervuiling dus ook niet echter blijft... Dit is echter wel doe het zelf level 2.0

Ik vraag me af of er een Action in Rosario zit? Zal wel de Actionamente worden dan, ofzo...

Het zit hier nog vol met van die winkeltjes met mannetjes in stofjassen die in rekken met kleine laatjes op hun dooie akkertje zoeken naar wat je nodig hebt. Ik ga maar eens kijken of ik wat kan vinden. Deoxit is ook goed voor een krakende mixer? Anders koop ik dat gewoon meteen.

Wat turbotone ook al zegt, als je een beetje handig bent, kun je de schakelaar uitsolderen en voorzichtig openmaken. Vaak is dit te doen, als het metalen lipjes zijn die je moet ombuigen. Weet waar je aan begint want er zit vaak een veertje in en wat losse onderdeeltjes.
Als de schakelaar in elkaar is gezet met plasic/spuitgieten, wordt het lastig openmaken (forget it)
Zo heb ik de shuiven van mn juno schoongekregen. Het is veel werk, en je moet secuur werken, maar het is altijd beter dan een spray.

Geen contactsprays gebruiken van welke soort dan ook.
Deoxit is echt niet goed. Aantal malen uitgeprobeerd op test spul. Niets heeft het redelijkerwijs overleefd.
Beste is om gewoon de betreffende schakelaars te vervangen door nieuwe.
Dat zijn niet de kosten.

Overigens is de oplossing met het papiertje een hele goede oplossing.
Wat wel belangrijk is is om de betreffende contactgedeelten niet met de vingers aan te raken ivm zuren en vetten.

Af en toe gebruik ik nog wel eens een koppenreiniger voor schakelaars.
Ik gebruik ook contactsprays maar daarmee wordt nooit rechtstreeks in de te reinigen onderdelen gespoten.
Betreffende onderdelen gaan uitelkaar, spray wordt op een wattenstaafje gespoten, daarna weer zoveel mogelijk weghalen.
Veel sprays lossen belangrijke vetten en soms ook plastic delen of zelfs de koolbaan (potmeters en faders) op met alle gevolgen van dien.

Contactspray helpt de schakelaar hooguit de winter door voordat het erger terug komt?

Gebruik hoe dan ook geen ipa alcohol voor rubber, dat droogt het alleen maar uit en maakt het erger (en verkleurt).
Rubber gewoon met lauwwarm water en een beetje argentijnse dreft schoonmaken en dan de truc met het (liefste wat dikkere en grovere) papier.

Schakelaars en sliders eerst schoonspuiten met perslucht zonder toevoegingen (uitproberen op papier, mag geen residu achterlaten), daarna met druppeltje IPA of video head cleaner schoonmaken en tig keer heen en weer schuiven.

Test de sprays die je koopt altijd even uit om te checken of het geen residu achterlaat. Daarmee haal je de winter niet eens en moet je met je alpaca door de sneeuw een nieuwe 202 gaan zoeken ;)

Ik heb de boel een paar keer doorgespoten met perslucht en de contactjes even opgewreven met papier. Nou die toetsen doen het beter dan ik ooit verwacht had maar de octave switch blijft bagger. Helaas had de perslucht wel de neiging om een soort bevroren laagje achter te laten wat met wat blazen wel verdampte (geen residu). Ik twijfel nou of dat dat koolwaterstoffen zijn of simpelweg ijs. De luchtvochtigheidsgraad is hier hoog.

Hoe herken ik goede koppenreiniger?

Back