geluid overlast topic.

goede vraag Bass, Als je buren jou nooit overlast bezorgen, hebben zij dan niet recht op hetzelfde?

ja, als ik geen last heb van mijn buren wil ik hun ook niet tot last zijn, lijkt mij heel logisch

Zoals ik al zei, Je moet rekening houden met je buren als je een hobby hebt die geluid maakt, en dus invloed hebt op hun persoonlijk welbevinden. Maar aan de andere kant moeten zij ook rekening houden met jou persoonlijk welbevinden.
En als daar voor jou bij hoort dat jij af en toe muziek maakt of een instrument bespeelt, dan horen zij dat ook te respecteren, zolang je niet 10 uur per dag continu aan het blazen bent op level 11. Of iets in die richting.

Waarom zou stilte trouwens de norm moeten zijn ?
Als je in een stad woont, kies je er bewust voor om naast anderen te wonen. Trek je dat niet, zijn er zat plekken waar bijna niemand woont, is vaak goedkoper ook nog.

ja, ik begrijp je wel,maar wat voor de een "normaal" volume is, is voor de ander echt overlast
stel je hebt nachtdienst, wil 's ochtends om 08.00 naar bed en hoort alleen maar boem boem boem
daw stop daw start boem boem boem.
in jouw kamer klinkt dit als een comfortabel volume, want je moet die kick echt ff goed horen en dit kan niet op achtergrond volume. Voor je buurman alsof die naast een discotheek woont, jij vind het niet echt hard, want wanneer je echt knalt dan staan de ramen bol, en dat is nu niet zo. maar hij kan er niet van slapen, wie heeft er gelijk?
als de buren de TV harder moeten zetten omdat ze die niet kunnen verstaan, is dat geen overlast?

weet niet hoe vaak of je wel eens in een hotel slaapt, maar iemand die de TV behoorlijk luid heeft aanstaan zodat jij CNN kan volgen in de kamer er naast, is dat overlast? in de kamer zelf klinkt het miscchien niet eens echt luid.

Ik vind het "wat ik normaal vind, moet een ander ook maar normaal vinden een hellend vlak"
je moet ELKAAR gewoon geen overlast bezorgen. Ik denk dat degene die overlast veroorzaakt beter een plekkie kan zoeken waar anderen geen last van hem hebben, de mensen die geen overlast veroorzaken maar laten opzouten is natuurlijk de wereld op z'n kop.
Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

dus als ik zelf geen geluid maak, hoe moet ik rekening dan houden als een buurman geluidsoverlast veroorzaakt met harde muziek? :?

volgens mij si men vandaag op zoek naar absolute antwoorden. hangt in de lucht of zo :D
een buurman kan een hobby hebben he. muziek maken bv
als t zn dochter is die viool leert spelen zit je ook niet rustig op de bank kan ik je melden :D
maar mag dat dan niet? kan je rekening houden met iemands behoefte om herrie te maken? lijkt me wel.
gewoon elkaar wat tegemoet komen, daar ben je buren voor.
maar iemand die muziek aan het maken is in n daw met idd start stop ellende, daar wor je wel gek van natuurlijk. dan trek je een trompet misschien beter
maar goed, de ervaring van overlast is inderdaad heel persoonlijk en wordt zeker beinvloed door andere factoren dan het geluid zelf. gesprek aangaan is zeer goed. iets stoort je minder als je t gevoel hebt dat de ander wel rekening met je probeert te houden.

er is ook geen absolute oplossing, maar als er maar 1 persoon degene is die de overlast veroorzaakt lijkt het me een geval van geen rekening houden met....

klopt hoor je moet er samen uitkomen, maar lukt dat niet dan zal degene die het veroorzaakt zich toch een beetje moeten aanpassen. wil je het objectief maken dan koop je een dB meter bel je met de milieu afdeling van je gemeente en vraag je om de richtlijnen voor overlast. bijf je daarbinnen ben je baas, ga je daar overheen dan is dat op eigen risico
zo heb ik een keer een prieel van 3.3m hoog en 6m breed in m'n achtertuin gezet, tot op de centimeter binnen de verordening, buurman was niet blij, maar hij kon geen bezwaar maken.
dus objectief kan wel. vraag is of je het zo ver wilt laten komen

als mijn buren een blaffende hond zouden hebben , zou ik idd wel wat vaker luider muziek maken...
maar dan komt het van 2 kanten...

ik hoor mijn buren niet dus ben ik sociaal en ga niet per se hard geluid maken

je hoeft toch niet geluid tegenover geluid te zetten
je kan bereidheid van jou om op de buren hun idealte tijdstip je muziekmakerij te concentreren toch tegenover hun bereidheid om jou af en toe een beetje herrie te laten maken zetten. of mss mag hun kat dan wat vaker in je tuin schijten voor je erover gaat zeiken. etcetera
is het echt heel moeilijk?

Ik vind het "wat ik normaal vind, moet een ander ook maar normaal vinden een hellend vlak"
je moet ELKAAR gewoon geen overlast bezorgen. Ik denk dat degene die overlast veroorzaakt beter een plekkie kan zoeken waar anderen geen last van hem hebben, de mensen die geen overlast veroorzaken maar laten opzouten is natuurlijk de wereld op z'n kop.
Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Grappige eindconclusie dat je geen last van elkaar mag hebben.....dus stel dat ik last van mensen op het forum heb, dan hoef ik het maar te melden en ze gaan weg?

Ik hou het wel in de gaten ja. Geen sub na bepaalde tijd.
Ik kijk ook soms of de buren weg zijn als ik wat harder speel.
De buren hebben kleine kids die ook stieren door het huis 'savonds en
dat gestommel hoor ik in de huiskamer vrij goed. Maar echt klagen
ga ik dan niet. Andersom hoop ik dus ook dat zij niet snel zullen
klagen over mijn muziek. De andere buren zitten vrij ver dus die hebben
niet zoveel ervan te merken.

heb een buurman gehad.. die via via hoorde dat ik techno maakte.. en stond daarom maar gelijk voor de deur.. schuimend van woede.. waarom ik toch altijd zijn kinderen wakker hield... me pa boos, gelijk gedoe over afspraken maken over tijden enzo... de beste man bleef maar klagen.. tot ik huilend van verdriet maar de sleutel van me studio omdraaide om tijdje geen muziek te maken.. kortom.. ome dromer op vakantie.. amerika..
de buurman bleef maar klagen toen ik aan de andere kant van de wereld zat.. tot me pa hem vertelde.. wist je dat mijn zoon al 2 maanden in amerika zit, en al 3 maanden geen muziek heb gemaakt..
buurman droop af..

achteraf ging ie maar vragen bij de andere buren.. en wat bleek.. de vrouw des huizes had overdag keihard top40 aanstaan tijdens het schoonmaken... vond ze ze lekker.. kon ze al dansend stofzuigen!!

dus ja.. als ouwe lul zeg ik.. wees beetje op je hoede met de herrie die je maakt.. je buren betalen ook netjes hun hypotheek en huur.. en je huis is je kasteel.. maaruh.. als ik naar me buurman zou gaan voor een goed gesprek.. zou ik ook zeker me drumcomputer lekker laten hakken en zagen.. om dan tijdens dat gesprek met de buurman goed op te letten, of ik het zou horen (en of hij het hoort)

Back