Ik heb jarenlang samen gewoond met mensen met verschillende ritmes zoals je omschrijft, maar dat waren tevens ook vrienden, de samenstelling in huis wisselde soms en ook het bezoek was zeer gevarieerd. Voordeel van die woon situatie was dat als iemand zich misdroeg of overlast gaf, je gewoon even een knal op de deur kon geven en het werd begrepen, of andersom, werd me de huid volgescholden, bood ik een biertje aan, blowtje er bij en het was weer gezellig.
Als de cohesie tussen de groep waarmee je samen woont zo is, dan is dat leuk.
Maar op een gegeven moment ga je verder met je leven, dingen veranderen, verantwoordelijkheden nemen toe, ritme en alles wat daar mee samen hangt is een pijler waarop je leven gestoeld is. Tenminste, dat is bij veel mensen zo. Dan is het wel zo fijn als je niet een of andere idioot naast je hebt wonen die daar nog niet aan toe is en vind dat alles maar moet kunnen.
Tolerantie is een breed begrip, tolerantie tegenover iemands bezigheden is net zo belangrijk als tolerantie (of begrip) voor iemands beleving van overlast.
Zo ken ik iemand die ploegendienst draait, naast een stel woont met een kind, en zij zetten de wasmachine en tv, muziek enzo aan als de buurman probeert te slapen. Die is daar niet blij mee, dat heeft hij ook gezegd tegen ze, toch gaan ze er niets aan doen, want, leven en laten leven en hun probleem niet dat hij in ploegendienst werkt, moet ie maar ander werk zoeken.
Of, een ander stel wat ik ken, met 4 kinderen, hebben een stel partygangers naast hun wonen (beide in koophuis) vinden het leuk om s'avonds in de tuin harde muziek te draaien en er bij te gillen en veel bier te zuipen. Viel niet met die lui te praten, tot en met bedreigingen aan toe. Uiteindelijk is dat stel met die 4 kinderen maar verhuisd, huis verkocht met verlies ook nog eens. Ja fijn allemaal. Maar goed. Dat is een exces.
Zelf onder een gast gewoond die PA's verhuurde en ze ook soms om 4u in de nacht even thuis aanzette als ie terug kwam van een feestje. Aardige gast.. maar dat is toch redelijk debiel zeg maar.
Tjsa.. leven en laten leven, als het werkt, dan werkt het, als het niet werkt, dan is er werk aan de winkel.