Volume knoppen, hoe hard zet je ze?

Fristi

Stamgast
Hoi iedereen,

Na een korte jam net, realiseerde ik me dat ik niet de hele tijd het volume van mijn synths bedien met mijn mixer, maar ook met de individuele volume knoppen van de instrumenten.

Ik vraag me af wat nou eigenlijk het beste is? De volume knoppen helemaal open zetten en het verder bedienen via de mixer? Of maakt het uberhaubt niet uit? Wat doen jullie?

:okdan:

wat ik doe, is mijn mixer INPUT gains op unity laten en dan het volume van de synth zo ver open zetten dat die niet niet clipped, meestal is dit 100% open

iha : analoge synth's zo laag mogelijk ( ivm de ruis) digitale zo hard mogelijk ( -0db =100% gebruik maken van de bits van de da omzetters)
praktisch :meestal beginnen met langzaam naar 5 draaien en als de boel niet vervormd of clipt tot 7
beetje overlaten is altijd handig
op de mixer staat meestal de fader op 0db en regel ik het volume af op de eindversterker

tegen de ruis is t beste max volume op de synth zonder dat ie overstuurt of clipt, lijkt me.
Maar als je jamt, lijkt 'having fun' main prio ;)

nee, analoog ruist en hoe harder je ze zet op het apparaat, hoe harder de ruis in stille passages tmho
versterkers van een beetje mengtafel zijn vaak kwalitatief beter dan van een ( oude) analoog

Ja, in stille passages kan ik me dat voorstellen. Maar tijdens het spelen, als je een ruis omgeving hebt, lijkt 't me beter.

nee, analoog ruist en hoe harder je ze zet op het apparaat, hoe harder de ruis in stille passages tmho
versterkers van een beetje mengtafel zijn vaak kwalitatief beter dan van een ( oude) analoog

Analoog ruist? Digitaal niet dan? Er zijn genoeg machines die niet ruizen en genoeg die het wel doen.
Dus er is geen harde scheiding. Gewoon zo hard mogelijk zetten en afstellen op de mixer naar gewenst eind volume.

wat ik doe, is mijn mixer INPUT gains op unity laten en dan het volume van de synth zo ver open zetten dat die niet niet clipped, meestal is dit 100% open
Zoals al aangegevn een bron calibteer je op een mixer INPUT, DIT IS IETS ANDERS ALS EEN OUTPUT! Je kan op je level meter keurig onder 0dB blijven terwijl je de input overstuurt en daardoor toch vervorming hebt.

Ik heb een synth VA die overstuurt op eigen output. Het is dus afh vd gear.
Merk ook op dat tweaken al snel luider signaal uitstuurt, dus ik hou reserve op de mixer.

Quote: "Zoals al aangegevn een bron calibteer je op een mixer INPUT, DIT IS IETS ANDERS ALS EEN OUTPUT! Je kan op je level meter keurig onder 0dB blijven terwijl je de input overstuurt en daardoor toch vervorming hebt. "

Inderdaad.
Komt het van voor de input al verkeerd binnen daarentegen....

Cheers,
Exo. :mega:

Daarom laat je de input op unity, daar heeft die de optimale dignaal ruisverhouding en stel je het volume van je bron daarop af. De bron voluit En de input terugdraaien is theoretisch slechter

Unity is vaak véél te stil bij me. Of is de kunst dat met de versterker (master out) te compenseren?

nee.
een mixer heeft een input en een output stage
uitgangs situatie: Mixer INPUT op unity, draai volume zo ver open op je bron dat je mixer input niet clipt. Staat de fader van de mixer op 0dB en alle EQ's en inserts uit. dan zou je bron op de channel zelf ongeveer tot -10db moeten uitslaan, harder is helemaal niet nodig, want dat kan je met je fader doen, haal je die -10 al niet, dan kan je je input gain evt wat verder openzetten.

de mixer main laat je ook altijd aanvankelijk op unity staan en dan bouw je mix zodat met een aantal kanelen deze zo rond de 0dB begint te pieken. je kan daarna de mixbus wat harder of zachter corrigeren om hem wat meer of minder drive te geven (hangt helemaal van de desk af wat prettiger klinkt.

Unity is vaak véél te stil bij me. Of is de kunst dat met de versterker (master out) te compenseren?

De geluid volume regel je doorgaans niet op de mengtafel (fader, gain, masterfader, etc.), maar met je control room knop (CRM) en je versterker(s).
Unity is díe level waarop desbetreffend apparaat is geijkt voor de beste signaal/ruis verhouding en voldoende headroom, zij het +4dBu (1,23V), zij het 0dBu (0,775V).
Dit niveau dien je voor de optimale signaal kwaliteit proberen aan te houden, van het begin van je signaalpad tot je masterbuss.

Als je juist moduleert, zoals Raphie aangeeft, en het klinkt, zelfs na helemaal openzetten van jouw CRM, dien je je versterkers aan te passen.
Als je actieve monitors hebt, doe je dit door de ingangsgevoeligheid aan te passen; doorgaans staan deze vanuit de fabriek op +6dB positie, wat inhoudt dat er +6dBu nodig is voor maximale SPL.
Als je mengtafel dan op 0dBu (of zelfs -10dBu) uitstuurt, zal het te zacht klinken. In zo'n geval moet je die knop op de monitor terugdraaien naar 0 of zelfs lager.

P.S. Die youtube video hierboven door Dubluv geplaatst, legt het principe goed uit.
Aanvullend is dat je na elke aanpassing van EQ en dergelijke, dit proces van 'gainstaging' moet herhalen.

Back