Veiling van eerste synth ooit gebouwd.

In Teylers museum staat er één die nog ouder is volgens mij, maar of die het nog doet weet ik niet.
Ik zou 'em weleens willen horen.

Bieden doe ik maar niet. ;)

Ik vind met google ook geen enkele replica.. prijzig dus..

Mooi altijd die oude (fysische) instrumenten.

dacht dat kerkorgels de eerste synthesizers waren ?

dacht dat kerkorgels de eerste synthesizers waren ?

Synthesizers zijn per definitie electronisch en het doel was (in het begin) om andere instrumenten na te bootsen.. Dus valt de kerkorgel af.. Net als dat een piano ook geen synth is. :)

De registers verwijzen anders wel naar andere, bestaande instrumenten.

Is dit eigenlijk wel een synth dan?
De oscillators zijn stemvorken die magnetisch aangeslagen worden, (elektro)akoestisch dus.
in principe is dit toch hetzelfde als een electronic bow icm een gitaar?

Synthesizers zijn per definitie electronisch en het doel was (in het begin) om andere instrumenten na te bootsen.. Dus valt de kerkorgel af :)
neen, een synthesizer is een " klankmaker" een kerkorgel was bedoelt als instrument om klanken ( na) te maken , bv trompet oboe, fluit etc. dat is anders inderdaad dan bij een piano.
een kerkorgel was dus de eerste poging tot nabootsing en combinering / synthese van geluid ( van bv andere instrumenten)

neen, een synthesizer is een " klankmaker" een kerkorgel was bedoelt als instrument om klanken ( na) te maken , bv trompet oboe, fluit etc. dat is anders inderdaad dan bij een piano.
een kerkorgel was dus de eerste poging tot nabootsing en combinering / synthese van geluid ( van bv andere instrumenten)

Okee, dat is jou definitie. De gangbare definitie pluk ik maar even van wikipedia (doorgaans toch wel de juiste):

http://en.wikipedia.org/wiki/Synthesizer

"A sound synthesizer (often abbreviated as "synthesizer" or "synth", also spelt "synthesiser") is an electronic musical instrument that generates electric signals[citation needed] (waveforms) which can be converted to sound through loudspeakers or headphones. "

tja , ik ben niet echt geispireerd door wikipedia.
het woord "synthesizer" verklaart zichzelf lijkt mij.
volgens de door iemand ingevulde wikipedische verklaring zou het dus alleen om strikt electronische klankopwekking gaan.
een rondzingende electrische gitaar valt daar dus ook onder of een simpele toongenerator zoals gebruikt bij natuurkunde of bij het testen van de oren is dan ook een synthesizer ?
lijkt me dat in het woord synthesizer en het doel van De synthesizer , het analyseren/uiteenrafelen en weer samenvoegen/ construeren van klanken centraal staat met als doel het ( na) maken van geluiden.

Niet voor niets werden de eerste electronische synthesizers electronische synthsizers genoemd.
Misschien kun je beter in de dikke van dale synthese opzoeken eigenlijk, gaat bij lange na niet alleen over muziek of klank.

syn·the·se (de; v; meervoud: synthesen, syntheses) 1verbinding van verschillende elementen tot een hogere eenheid

precies wat ik zei / bedoelde: een apparaat ter synthese, een synthesizer
electronische synthesizer impliceert dat er ook niet electronische synthesizers zouden kunnen zijn....

( anderszijds , en daar heb je zeker een punt, gebruikt de dikke wel weer de moderne uitleg aangaande synthesizer: syn·the·si·zer (de; m; meervoud: synthesizers) 1elektronisch apparaat waarmee de klanken van muziekinstrumenten vervormd en allerlei klanken gevormd kunnen worden.... )( beiden verklaringen naast elkaar: http://www.thefreedictionary.com/synthesizer )( hierbij de google definitie: http://scholar.google.nl/scholar?q=...&sa=X&ei=ItImVPSDDoHbaKPTgPAE&ved=0CB4QgQMwAA )( stel voor dat we voortaan deze gebruiken :-)1. an intellectual who synthesizes or uses synthetic methods )

om terug te komen bij de start van het topic, het lijkt me moeilijk precies te definieeren/ afhankelijk van bv definitie wat de eerste synthesizer genoemd mag worden
ik blijf inzetten op het kerkorgel, gezien achterliggend idee en opzet van het instrument, maar da's inderdaad niet meer en niet minder dan mho.
vraag me trouwens af wat ik met het getoonde kleinnood zou moeten/ willen. lijkt me erg beperkt en duur, zijn er ergens klankvoorbeelden van ?

Laatst gewijzigd:
haha, da's waar arv!
wel een koel ding btw, zie alleen niet waar ik nou mijn midi kabel erin doe?

inderdaad behoorlijk offtopic :o:
lijkt een beetje op een mecanodoos met een stemvork erop

Als ik t geld had.........

Dan deed ik er iets anders mee. :P

Degene die de eerste koopt wellicht:)

Back