wat ben je zonder seq ?

wat ben je zonder seq ?

• ben ik hopeloos

Stemmen: 16 20,5%
  • amuseer ik mij rot met experimenteren

Stemmen: 30 38,5%
  • begin ik thema's als "the final countdown" te spelen

Stemmen: 3 3,8%
  • ben ik nog steeds muzikant

Stemmen: 29 37,2%

• Totaal aantal stemmers
    78

JazzMann

VCV killed my GAS
't is niet mijn bedoeling om een discusie aan te wakkeren over "wie is beter"... maar

Velen onder ons zitten maar thuis met sequencers, hun cutof & resonance te klooien en sounds proberen na te bouwen. Wat ik mij nu afvraag is hoeveel onder ons kunnen nu met hun synth(s) functioneren in een groep of solo zonder seq maar alleen met hun vingers gehoor, kennis & techniek. (& in andere toonaarden dan (C- & Cmaj)

Zelf heb ik ook tijden meegemaakt dat ik live alleen in een C- blues scale kon spelen / jammen tot ik doorhad dat je met een synth meer kan dan programeren & aanmodderen.

hoe is het met jullie gesteld & wat is jullie beeld van de functie van een synth ?

De vraag is volgens mij dus gewoon: 'Kan je piano spelen?'

Een beetje.

Ik heb een hele hoop toonladders uitgeschreven. En zodoende kan ik de juiste akkoorden zoeken bij melodiëen die ik speel.

Zonder sequencer...

Zonder sequencer...

...ben ik als Andre Hazes zonder rijmwoordenboek! :P

Kan wel redelijk goed spelen,en melodieen maken. Het probleem bij mij is altijd ze in de seq te verwerken!:stupid

Totaal off topic:

Zijn er eigenlijk mensen die hun melodiëen intekenen in de sequencer? Dus, gewoon met de muis blokjes tekenen, en dan maar experimenteren met de lengte en toonhoogtes?
M.a.w. zijn er mensen die net zo goed muziek maken met een klavier als zonder?

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Totaal off topic:

Zijn er eigenlijk mensen die hun melodiëen intekenen in de sequencer? Dus, gewoon met de muis blokjes tekenen, en dan maar experimenteren met de lengte en toonhoogtes?

dit doe ik. 100% muisgeklik hier :D

greets isnieZot

als er stukken zijn die k te moeilijk vind om in te spelen dan teken ik ze ook gewoon...

dikwijls speel ik ook een basliijn in & ga ze daarna nog wat bijtunen in de matrix editor

niet helemaal, want een piano bespeel je toch anders dan een synth.
om enkele vb te geven :synths kunnen monofoon zijn & de envelopes verschillen van een pianosound

er zijn pianisten die begot ni zouden weten wat ze met een synth moeten aanvangen

Echt goed keyboard/piano spelen kan ik niet, maar ook zonder sequencer/pc vermaak ik mij kostelijk op mijn synths. Gewoon een beetje geluiden/patches maken, en simpele melodietjes spelen.

Een beetje.

Ik heb een hele hoop toonladders uitgeschreven. En zodoende kan ik de juiste akkoorden zoeken bij melodiëen die ik speel.

Nou.... klopt ook niet helemaal wat je zegt... ook zonder sequencer en zonder piano te kunnen spelen, kan je nog vollop muziek produceren... samples maken bijv.. jammen met je drumkit ... uren patchen achter je synth...

maar ja, sequencer blijft natuurlijk een must..:peukie:

Origineel geplaatst door shappy1010
Ik doe nix met een sequencer want ik ben live muzikant :D

Kan je dan niks live met je synth of sequencer doen?

En volgens mij heeft Mr Jazz nog niet gezegd dat je zonder sequencer geen muziek maak

Ehhm Jazz van jou had ik eigenlijk verwacht dat je niet met editor noten zou bijwerken
Maar eerder net zo lang inspelen tot het goed is

Een seq werkt gewoon veel sneller.
Je bent altijd in de maat, en je nummers zijn zo sneller af.:D

Live daarin tegen kun je beter hardware en/of analoge seq gebruiken.
Hoewel de computers wel steeds beter worden.

Ik zelf? Ik kan niet zonder...Of toch wel??
:D

Ik werk zelf minimaal met een pc
Dat ding leid me te veel af al die kleuren en balkjes etc en nrs
Sequencen dus niet met de pc gewoon dingen opnemen / bewerken

Origineel geplaatst door mono-poly
Kan je dan niks live met je synth of sequencer doen?

En volgens mij heeft Mr Jazz nog niet gezegd dat je zonder sequencer geen muziek maak

Ehhm Jazz van jou had ik eigenlijk verwacht dat je niet met editor noten zou bijwerken
Maar eerder net zo lang inspelen tot het goed is

tja euhhh nobody's perfect :L

muziek met seq of live (spelen dan of combineren) zijn voor mij iets totaal verschillend.

echt spelen is lineair & sequencen niet
persoonlijk vind ik live spelen jezelf testen (om het met een vies woord te zeggen) & sequencen heeft meer iets van "god spelen"

maar muziek blijft en combinatie van ritme, melodie & harmonie losstaand van het feit of het nu met behulp van een machine of mens gebeurt.

Origineel geplaatst door JazzMann

sequencen heeft meer iets van "god spelen"

Idd. "God mode" gallore!
Dat is mooi hoe je dat zegt!
Ik speel spelletjes ook vaak ff lekker in "god mode", lekker sarcastisch.

Mijn muziek is altijd in "god mode" geschreven. Als het gaat om het spel uit te spelen, en in recording is het ook nog 's zo dat niemand weet hoe het eindproduct tot stand is gekomen..... dan ben je toch een rund om het niet te gebruiken?

Al het studiowerk is tegenwoordig toch in "god mode" als je hoort hoe b.v. (klinkt als) "Avril Lavriendje" :) live klinkt??? En dan in vergelijk met een clip?
Dat vind ik ook weer niet goed, trouwens, als je voor god speelt in de studio, dan moet je niet de goden ervan af halen en het grut na een cursus "zelfverzekerd overkomen" op een podium achterlaten met wat microfoons. Uhhhg.

En je moet dat op uiterlijk geselecteerde zooitje al helemaal niet zelf de inspirerende teksten laten verzorgen....
"I saw a boyband, and another one, and another one, and.... a.... nother one!"
Ik heb mijn haren echt zowat uitgetrokken toen er na die 2e "and another one" ondanks mijn zelfverzekerde dat-kun-je-ECHT-niet-maken-want-dan-nemen-zelfs-demente-opa's-je-niet-meer-serieus overtuiging werkelijk NOG een keer dat zinnetje kwam. (Maar dat terzijde, moest het ff kwijt)

Ik bedoel in mijn muziek is het ook de bedoeling dat alles perfect is en goddelijk klinkt en ik schaam me er niet voor te vertellen hoe ik het gefixt heb. MAAR ik haal het niet in mijn duffe kop om te gaan pretenderen dat er iets live in is of kan!! Ik bedoel met die Avril moet je toch een dosis geduld, tijd en geld hebben wil je daar een paar goeie takes van maken, dat gaat zin voor zin in zo'n studio, reken maar van yes!
En als muziekanten hebben ze hopelijk anderen gebruikt dan dat zooitje wat ze het podium op sturen, want anders moest dat ook nog 's accoord na accoord......
Snap je ook weer dat het hard werken is voor je geld in de muziekbizz.

Ow dat gaat prima hoor, lekker geluiden programmeren, patches bakken in vaz of oefenen met reaktor structures, sampelen voor later gebruik etc etc, ik vermaak me prima. :)

ik werkte eerst alleen met madtracker (sequencer) omdat het steeds beter ging synth (access virus rack xl)aangeschaf in eerste instantie voor de geluiden..... plus midi keyboard om wat te pingelen... dus overgestapt op andere sequencer. sequencer is voor mij de basis waarbij ik virus, dsp plugins etc wil gebruiken om een nr te bouwen. melodieen probeer ik in te spelen en dan fijntunen want echt spelen kan ik niet. gehoor heb ik op zich wel redelijk maar de vingers niet, gewoon een stuk ervaring

Back