Investeer je in de toekomst or not

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Zomaar wat mijmeringen…

Misschien is deze vraag minder geschikt voor de boomers onder ons :eureka: , maar wat ik me afvraag: Denken jullie wel eens na over de levensvatbaarheid van je studio in de verre toekomst? Ikzelf heb m’n hardware synth gear grotendeels ingewisseld voor een Mac met VSTs en fancy midi keyboard. Met als doel dat ik gewoon muziek kan maken zonder al teveel gedoe zoals gruwelijke aaaaaaaaargh snoertjes die in de knoop raken 8D, afstoffen tot in de lengte van dagen, beschadigingen aan m'n gear waar ik van moet huilen =( en (nog zieliger voor mezelf)... reparaties.
Maar (en hier komt m'n vraag om de hoek kijken): in hoeverre werken die VSTs over 20 jaar nog steeds op de systemen die er dan zijn? Blijven ze met updates komen? Gaat AI die hele VST business wegvagen? Of blijft het ernaast bestaan? Koffiedik kijken, ik weet het.

Tegelijkertijd merk ik sinds 2 à 3 jaar een verschil in mindset bij mezelf. “Vroeger” kocht ik spullen met het idee dat ze mee kunnen gaan tot ik 80 ben (af en toe een reparatie inbegrepen), en ik kocht mede ook vintage gear als investering, met het idee dat je het later kunt doorverkopen met wat winst om weer andere gear van te kopen.

Maar tegenwoordig ben ik meer bezig met het “nu” en koop waar ik NU behoefte aan heb, zonder na te denken of het een goede investering voor later is. Want (zo is de redenatie sinds kort), ik maak NU muziek, en misschien dat ik rond m’n 70ste/80ste wel liever tuinier, skydive of koekjes bak of zo. Dus wat maakt zo’n investering in toekomst dan eigenlijk uit…

Hoe staan anderen hierin?

Mijmeringen, mijmeringen…

Laatst gewijzigd:
Nee, het enige dat ik probeer te voorkomen is nieuwe brol of oude onderhoudsgevoelige gear kopen, dus ik wil wel iets waarvan ik redelijkerwijs mag verwachten dat het probleemloos functioneert voor langere tijd. Verder dan dat kijk ik niet echt, interesses veranderen, ik verkoop ook veel spullen dus ik ga me nu niet druk maken over wat over 10 of 20 jaar nog zou werken of niet.

De toekomst is onbekend. Wellicht krijgen we weer oorlog in Europa, of neemt de milieucrisis al veel sneller ernstige vormen aan, etc. Ook wat onze eigen gezondheid betreft kan het maar zo gebeurd zijn. Ik hoor van veel sterfgevallen en ernstige ziekten de laatste tijd. Daarom: doe wat verstandig lijkt voor de toekomst (voor zover te voorzien), maar doe daarnaast ook nu al wat het leven de moeite waard maakt zodat je later als je einde gekomen is niet met spijt hoeft terug te kijken op wat je hebt uitgesteld tot het te laat was.

Klinkt als een tegeltjeswijsheid, maar veel tegeltjeswijsheden bevatten meer wijsheid dan een zelfhulpboek van honderden bladzijden.

De toekomst is onbekend. Wellicht krijgen we weer oorlog in Europa, of neemt de milieucrisis al veel sneller ernstige vormen aan, etc. Ook wat onze eigen gezondheid betreft kan het maar zo gebeurd zijn. Ik hoor van veel sterfgevallen en ernstige ziekten de laatste tijd. Daarom: doe wat verstandig lijkt voor de toekomst (voor zover te voorzien), maar doe daarnaast ook nu al wat het leven de moeite waard maakt zodat je later als je einde gekomen is niet met spijt hoeft terug te kijken op wat je hebt uitgesteld tot het te laat was.

Klinkt als een tegeltjeswijsheid, maar veel tegeltjeswijsheden bevatten meer wijsheid dan een zelfhulpboek van honderden bladzijden.
Precies, je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel hebt gedaan, dan wat je niet hebt gedaan.

Ik vind dat knap dat je die knoop van gear hebt weten door te hakken. Respect

Zelf houd ik liever wel een kleine hardware setup.
Met de nadruk op "klein"

Maar voor mij geen Kontakt libs ed.
Geen virtual gitaren, bassen, cello's, drumstellen ed.
Liever echte instrumenten en zelf inspelen / opnemen / uitmicen.
Liever zelf sample libs maken.

Dit jaar heb ik het punt bereikt dat ik gewoon teveel synths instrumenten en spullen heb.
Of iig dat ik het zat begon te raken.
En ben eindelijk dingen gaan verkopen.
Hoe meer ik weg deed hoe beter het voelde.

Maar goed als je dochter je vraagt wat dat voor pakketje is en je zegt "dat is een synthesizer" en je dan boos aankijkt dan weet je wel dat je een probleem hebt :)
Eerlijk zijn tegen mezelf is moeilijk gelukkig helpen mijn kinderen me daarin.

Ik heb 4 dingen waar ik me op focus en waar ik plezier aan beleef.

1. Handgemaakte muziek waarbij ik probeer zoveel mogelijk electronisch met akkoestisch te combineren.
2. Electronische experimentele / ambient / noise / werken.
3. Puur akkoestisch, spelen zingen...
4. creatief dingen bouwen voor sound experimenten. Banden recorder aan draaitafels, 3 amps stereo pingpongen, transducers onder water ed..

Met oog op de toekomst kijk ik om me heel en heb het hele klank en toon spectrum covered.
De instrumenten om te bereiken wat ik leuk vind heb ik.

Het is alleen nog de vraag wat er juist weg kan.

Dus nu is het tijd om een aantal dingen te verkopen.
Nog iets inkrimpen en de sweetspot opzoeken tussen gear/opties en tunes maken.

In de verre toekomst hoop ik dat mijn handen nog goed zijn en ik nog gitaar kan blijven spelen.
Dat is maar de vraag omdat ik 7x mijn posen heb gebroken en 1x beide.
Kwa gear hoe of wat boeit me niet zoveel.
Kan me ook niet voorstellen dat je na jaren nog steeds zin hebt om muziek te editen en editen en editen....

Meer muziek in het algemeen.
Als muziekant actief blijven.
Die actieviteit is toch het belangrijkst en het leuks.

je hebt gelijk.

alleen 2 dingetjes...
1 wat als je einde plotseling komt, en je geen tijd hebt om spijt te hebben? (of... puntje 1b: wat als je alles vergeet?)
2 de laatste zin kan net zo goed andersom:
Klinkt als een zelfhulpboek van honderden bladzijden, maar veel zelfhulpboeken van honderden bladzijden bevatten meer wijsheid dan tegeltjeswijsheden.

ik heb het tegenovergestelde van GAS ik kan niets wegdoen, ik heb alles nog vanaf mijn MS10 de eerste synth (nieuw gekocht)

Ik vind dat knap dat je die knoop van gear hebt weten door te hakken. Respect
Ik had verwacht dat het meer pijn zou doen, maar na de eerste verkoop was er in plaats van verdriet opluchting. Zoveel gear met problemen bezitten (reparaties e.d.) kan uiteindelijk ook een molensteen om je nek worden. En zo kwam het dat 2 jaar later letterlijk alles verkocht was (op m'n speakers, mac, gitaren, basgitaar, pedalen en eurorack na). Sindsdien is het muzikale leven een stuk meer zen.
Slechst bij een enkele verkoop was er wat pijn, zoals met de Arp Solina String Synth, m'n lieve Moogje en m'n Korg 707. Maar ja, dat is uiteindelijk ook maar een first world problem.

Wellicht krijgen we weer oorlog in Europa, of neemt de milieucrisis al veel sneller ernstige vormen aan
Dat kan uiteraard realiteit worden, maar dan gaan andere zaken prioriteit krijgen boven studiozaken, zoals overleven en preppen. Dus met studio-planning is zo'n scenario buiten beschouwing te laten. Zijn we wel gelijk van een hoop first world problemen af :D

Laatst gewijzigd:
je hebt gelijk.

alleen 2 dingetjes...
1 wat als je einde plotseling komt, en je geen tijd hebt om spijt te hebben? (of... puntje 1b: wat als je alles vergeet?)
2 de laatste zin kan net zo goed andersom:
Klinkt als een zelfhulpboek van honderden bladzijden, maar veel zelfhulpboeken van honderden bladzijden bevatten meer wijsheid dan tegeltjeswijsheden.

ik heb het tegenovergestelde van GAS ik kan niets wegdoen, ik heb alles nog vanaf mijn MS10 de eerste synth (nieuw gekocht)

Je weet het niet wat de toekomst zal brengen, dus kun je enkel uitgaan van voorzorg en inschattingen. Je zou inderdaad ook plotseling kunnen sterven door een ongeluk, aanslag of oorlog (of alles vergeten). Maar het is bij afwezigheid van verdere aanwijzingen onverstandig om daar nu al op te rekenen.

Ben nu 66 dus in de verre toekomst zie ik mezelf als ik op m'n 85ste of zo naar een verzorgingsflat ga nog wel met een laptopje en een keyboard muziek maken maar al m'n hardware zal dan wel verkocht zijn of naar de kringloop gaan als niemand interesse heeft.
Tuinieren leuk natuurlijk maar wat doe je dan de hele winter als je echt wat ouder bent, dan zit je niet in die tuin te klooien als het vriest of een week lang regent?

Maar ik hoop nog heel lang met wat gear bezig te zijn, misschien dat tegen die tijd zelfs sommige Behringers zoals m'n Neutron of de Grey Meanie al vintage geworden zijn. :)
Volgens mij zijn het ook je aktiviteiten/hobby's de dingen die ervoor zorgen dat je niet vastgeroest raakt, dus enige beweging zoals fietsen, wandelen oid en daarnaast leuke dingen met je hobby's zorgen ervoor dat je flexibel blijft van lichaam en geest.

Ik houd niet al de nieuwste muziek meer bij maar ik merk wel weer dat ik door bijv dit forum en ook m'n eigen interesse nog steeds redelijk op de hoogte ben en allerlei muziek draai terwijl als ik een paar jaar geleden nog bij m'n moeder in het verzorgingshuis kwam dan stond er altijd een beetje muziek op uit de fifties of zoiets maar ik zie mezelf ook als ik 85 ben nog wel af en toe Zappa draaien of een leuk progressief muziekje naast Sinatra of wat jazz, funk of metal of zo, dat kan allemaal.

Wat dat koekjes bakken betreft; dat doe ik nu niet want ik ken hier in Apeldoorn nog weinig mensen dus die koekjes komen dan niet op, anders zou ik zeker wat bakken en spacecake da's alweer 25 jaar geleden dus dat hoeft niet meer maar ik kook momenteel af en toe weer nieuwe recepten om weer wat meer af te wisselen dus ook dat gebeurt wel al is het geen echte hobby van me.

De toekomst is niet anders dan nu. Alles is over 10 jaar obsolete qua software zodat je alles opnieuw koopt. Repeat. Tenzij je zonder internet op die oude pc mac bak voort blijft doen met dat wat werkt. Tot die dan ook stuk gaat.

Ik heb 'de studio' nog nooit als investering bekeken of overwogen.
Geld ook voor andere hobbies waar soms toch aardig waarde ontstaat.

Voorbeeld (mogelijk pijnlijk om te lezen):

Ik had een behoorlijk verzameling classic videogames waarvan sommige best wel in waarde waren toegenomen.
veel met boekjes en doosjes... nes, snes, n64, psx... maar ook wat minder bekend spul zoals colleco vision, vectrex en virtual boy... noem maar op
Toen vond ik het allemaal te veel ruimte in beslag nemen en toen heb ik van alles de boekjes en doosjes weggedaan (verkocht voor een habbekrats) waardoor de verzameling op slag nog maar een fractie waard was van wat het daarvoor was. Ook heb ik toen alles weggedaan waarvan ik dacht dat ik het nooit meer zou spelen (ongeveer alles wat niet van nintendo of playstation was).
Ik ben meer dan eens voor gek verklaart om die actie; maar mijn insteek is/was: Ik ga het toch nooit verkopen.... ik hou het lekker... om ook echt te spelen (dus niet om te bewaren enaf en toe naar te kijken)

Ik zie het met de muziek apparatuur net zo... het heeft alleen waarde voor mij omdat ik het leuk vind om er iets mee te doen... als dat ooit niet meer zo is boeit het me niet of het nog 1 euro waard is of 1000... (als ik muziek maken neit meer leuk vind heb ik wel grotere probleem lijkt me :D)

Investeren in de toekomst doe ik wel, maar dat is volledig gescheidden van mn hobby activiteiten.
Strict zakelijk genomen beslissingen van wat ik met geld en carriere doe zeg maar.

Ik had verwacht dat het meer pijn zou doen, maar na de eerste verkoop was er in plaats van verdriet opluchting. Zoveel gear met problemen bezitten (reparaties e.d.) kan uiteindelijk ook een molensteen om je nek worden.
Ik heb nog jaren met een hybride setup gewerkt. Creamware naast TR808s etc. Bleef toch altijd een heel gedoe, best of both worlds (HW analog sound™, instant recall, patch management etc) en worst of both worlds (toch reparaties aan de HW, kabelgedoe, gedoe met latency en roundtrips)

Pas nadat ik gewoon echt alles heb verkocht en 100% ITB ben gegaan werkt het eindelijk zoals ik het altijd al wou, mooi vanuit een centraal punt (logic) alles bedienen/mixen/arrangeren/recorden.

Geen roundtrip latency, MIDI jitter/clockdrift, alleen maar een enkelvoudige latency van je audiodriver. Egte total recall. Alles onder je handen zonder door je studio te hoeven lopen om een knop/button te verstellen om bijv poly/mono te gaan op een HW bak etc.

Soundwise is het zeker al een paar jaar gelijkwaardig en ik durf te stellen dat HW achterblijft tegenwoordig tov SW.

Uiteindelijk is het ook een persoonlijke reis in je ontwikkeling en het heeft me vele tienduizenden gekocht over de jaren heen, maar ik had het niet willen missen. Om toch met een egte 303/606/808 set te werken en die ervaring te hebben. Maar zoals ook de stoomtrein een curiositeit is zal dat ook met analoge vintage bakken zo zijn, als is het alleen al dat sommige modellen de 50jaar al gaan passeren. En dan is het gewoon opperdepop.
Met die gedachte alleen, terugkomend op OP, moet je ook vooruit en met de tijd mee. Anders blijf je hangen. OF dat goed of slecht is, moet iedereen zelf maar bepalen.

Ik heb geen hardware meer. Voor mij alleen een goede desk, computer en midi keyboard. Dat bepaalde plugins over 10 jaar ofzo niet meer bestaan.. ja kan.. niet boeiend. In de gewoonte geraken dan om bij het afmaken van een project alles naar audio te bouncen.
der komt altijd een betere versie of alt down the road. Ik maak me daar totaal niet druk om.

Pas nadat ik gewoon echt alles heb verkocht en 100% ITB ben gegaan werkt het eindelijk zoals ik het altijd al wou, mooi vanuit een centraal punt (logic) alles bedienen/mixen/arrangeren/recorden.

Geen roundtrip latency, MIDI jitter/clockdrift, alleen maar een enkelvoudige latency van je audiodriver. Egte total recall. Alles onder je handen zonder door je studio te hoeven lopen om een knop/button te verstellen om bijv poly/mono te gaan op een HW bak etc.

Soundwise is het zeker al een paar jaar gelijkwaardig en ik durf te stellen dat HW achterblijft tegenwoordig tov SW.

Uiteindelijk is het ook een persoonlijke reis in je ontwikkeling en het heeft me vele tienduizenden gekocht over de jaren heen, maar ik had het niet willen missen. Om toch met een egte 303/606/808 set te werken en die ervaring te hebben. Maar zoals ook de stoomtrein een curiositeit is zal dat ook met analoge vintage bakken zo zijn, als is het alleen al dat sommige modellen de 50jaar al gaan passeren. En dan is het gewoon opperdepop.
Dit dus.
Hier kan ik volledig aan relaten.

Ik heb 'de studio' nog nooit als investering bekeken of overwogen.
In mijn geval was dat noodzaak. De studio moest zichzelf in ieder geval voor een deel terugbetalen (wat ook gelukt is), anders was het met mijn inkomen niet haalbaar geweest. Ach, het leidt in ieder geval tot verstandige keuzes en 3 x nadenken voor je iets koopt. Ik hield dan ook ALLES dagelijks in de gaten, van Marktplaats en zelfs het prikbord bij de supermarkt, tot prijsstijgingen en hypes op SF rondom vintage gear. 't Leek soms een beetje op koersen van aandelen. Had er op den duur wel handigheid in.

Mijn ervaring is dat ik iets leer. Vervolgens zo dom ben
om de software te updaten (of firmware) en dan vast loopt omdat ze beslissen om teveel dingen anders te doen. In opnieuw dat leren heb ik geen zin. Ik update dus niks meer (in theorie)

Maschine was prima met versie 1.8 jammer genoeg willen ze doen alsof ze n daw zijn, sindsdien loop ik de hele tijd te vloeken tegen t scherm. Idem destijds met itunes toen je plots geen playlists meer kon maken zoals ervoor. Wat kon mij die album art schelen, ik wou lijstjes met enkel tekst. En ik kan doorgaan…

Net zoals met traktor destijds. Ik heb eens een minuut geen muziek gehad op n live gig omdat de update me goed bij mijn kloten had en ik t niet kon zien wat er aan de hand was.

Totaal niet mee bezig nee. Eén ding is zeker over 10 jaar ziet m’n studio er altijd anders uit in de core dan. (Computer / software)

Mijn aardigheid is altijd iets nieuws verzinnen wat ik eerder nog niet deed. Het componeren en het dan zo uit te leggen dat hetgene wat je hoort ook snapt hoe het gemaakt is. En daar dan ook op te letten. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden dus ben ik totaal niet bang dat er een `na-aper` komt die me de loef afsteekt en dan veel meer succes heeft.

Dit is wat ik probeer in a nutshell.

De tendens is digitaal met abonnementen, ik leer liever hoe ik mijn digitale gear (computer) heel lang kan gebruiken. En ik ga steeds meer naar hardware ipv software. Zo heb ik hier nog een mac uit 2008 staan met de nodige upgrades en daar gaat tzt ubuntu op.

Plug-ins hebben eigenlijk geen verkoop waarde meer na aanschaf.

Niet afhankelijk worden van 1 merk (Islanding)

Blijven leren om ZONDER AI te functioneren. We hebben ons volledig menselijk potentieel nog niet gehaald en onze hersenen kunnen nog veel meer hebben. Daarnaast is het heel belangrijk om je vingers en zenuwen te verbinden met je stelsel.

Spullen in huis om zelf te kunnen onderhouden op gebied van computer, hardware en boeken over bijvoorbeeld electronica (nog maar 3 pagina's gelezen haha)

Ik maak mappen met daarin screenshots, documenten van bijv. muziek theorie, diy, manuals. Waar ik t.z.t. als ik tijd heb verder in wil duiken.

Heel veel gear getest, welke ik echt goed vond heb ik soms meerdere reserve modellen van.

Proberen de betrekkelijkheid van dingen in te zien. Ik vind stereo echt heel nice. Dat hele surround gebeuren gaat mij te ver.
Geluid is mono.. Stereo is al een FX en studie an sich.

Verder ben ik vrij progressief hoor :D

Back